donderdag 15 april 2010

Wie frustreert het investerings promotie beleid?

De Regering is reeds enige tijd bezig in samenwerking met de Inter American Development Bank  (IDB) om voorbereidingen te treffen voor de opzet van een Investment Promotion Agency.
Dit op te zetten instituut is deel van een breder investerings promotie beleid van Suriname.
De taken van dit instituut zien er onder andere als volgt uit:
·         het identificeren van investerings mogelijkheden
·         het verbeteren van het imago van Suriname
·         het aantrekken van investeringen, vooral van buiten, de zogenaamde Foreign Direct Investment
·         het maken van promotie materiaal van Suriname
·         en het verstrekken van informatie aan investeerders.
De Investment Promotion Agency moet dus op vele manieren activiteiten ontplooien om investeerders aan te trekken.
In dit kader zijn er al verschillende consultants naar Suriname gekomen die ook met het bedrijfsleven gesprekken hebben gevoerd.
Voorbeelden van Ierland en Nicaragua zijn gepresenteerd en bestudeerd.
In het bredere investerings promotie beleid moet Suriname ook de nodige fiscale investerings faciliteiten hebben, iets waar nog aan wordt gewerkt.
Momenteel wordt in samenwerking met de IDB ook een studie verricht om het Paranam gebied in te richten tot industrie gebied. Paranam heeft namelijk reeds een haven.
Maar heel erg belangrijk bij het investerings promotion beleid is het aspect van promotie zelf.
Anders dan Suriname tot nu toe heeft gedaan, heeft iedere Surinamer in dit concept een rol te vervullen.
Elke Surinamer moet positief over Suriname praten en het land promoten.
Officiële web sites van Suriname moeten een positief imago van Suriname presenteren.
Elke parlementariër moet positief over ons land praten, vooral als hij/zij buiten Suriname is.
Zelfs de taxi chauffeur die een investeerder van de Johan Adolf Pengel Luchthaven naar een hotel in Paramaribo vervoert moet positief over Suriname praten. Onze cultuur moet in dit opzicht dus veranderen.
Dat is het nieuw concept en daar moeten wij als natie naar toe.
In dit concept is elke Surinamer een ambassadeur van ons land en moet hij/zij dus letten op wat hij/zij zegt.
Wanneer het land goed gepromote wordt en de nodige faciliteiten heeft, dan is de kans groter om investeerders aan te trekken.
Dit betekent hard werken omdat er vele contacten gemaakt moeten worden met potentiële investeerders. Statistieken tonen aan dat voor elke 100 contacten, er 1 investeerder naar een land komt.
Dit houdt in dat er duizenden contacten moeten worden  gemaakt met potentiële investeerders, vandaar dat een ieder een rol heeft. 
 
De NDP heeft een politieke verkiezingsstrategie ontwikkeld om Suriname zo negatief mogelijk naar buiten af te schilderen. Niets gaat volgens de NDP  goed in Suriname.
Dit is iets dat we in het nieuw investerings promotie beleid absoluut niet kunnen gebruiken.
Drs. Jules Wijdenbosch, ondervoorzitter van de NDP, sprak tijdens de laatste begrotings behandeling van een algemene crises in Suriname.
Twee andere jonge NDP parlementariërs, Misiekaba en Menso, hebben het op zich genomen om de wereld ervan te overtuigen dat het barslecht in Suriname gaat en dat er niet 1 productie bedrijf is bijgekomen.
De heren zijn in het bezit van de economische groei cijfers en het precieze aantal nieuwe bedrijven die zijn gevestigd,  maar gaan desondanks door met met hun cruisede om een heel negatief beeld van Suriname te schetsen in de ogen van de wereld.
De heren hebben de opening van COBO, onze eerste staalfabriek in 2008 meegemaakt.
Ze hebben de goud productie in Suriname zien toenemen.
Ze hebben gezien dat 2 internationale hotel ketens, Marriott en Best Western, zich hebben gevestigd in Suriname.
Ze weten dat Suriname vanaf 2004 een handelsoverschot heeft.
Ze weten ook dat de SRD voor meer dan 150% monetair gedekt is.
 
Op het ogenblik onderhandelt de regering van Suriname met bedrijven over de toekomst van de goud en aluminium industrieën en dit soort geluid wordt door NDPers  gemaakt om investeerders af te schrikken.
 
Suriname zal haar ontwikkeling dus moeten brengen zonder de NDP.
Als we alleen maar kijken naar wat uit de mond van NDPers komt, dat komt men ongetwijfeld tot de conclusie dat de partij investerings onvriendelijk is.
Maar dat  weten we intussen al 30 jaren.
Wat dat betreft voegt de NDP de daad bij het woord.
Hun plannen om Staatsolie in 1999 voor US $60 miljoen te verkopen spreekt boekdelen.
We hoeven daarnaast alleen maar te kijken naar hoe de NDP  Para Industries heeft vernietigd.
 
De NDP heeft jaren terug besloten dat de NDP fractie in De Nationale Assemblee uit protest tegen het feit dat Desi Bouterse niet in bepaalde commissies mocht participeren, niet zou deelnemen aan buitenlandse reizen.
Achteraf gezien, als we kijken naar wat voor negatieve zaken ze prediken over Suriname, is het een wijs besluit geweest dat ze ons land niet buiten hebben vertegenwoordigd.
De schade die ze ons land zouden hebben berokkend met hun negativiteit, zou niet te kwantificeren zijn.
 
  NPS Secretariaat

Geen opmerkingen: