vrijdag 9 april 2010

Ontwikkel uw bedrijf verder

We zijn nog steeds in een wereld recessie die één van de moeilijkste zal blijken te zijn in de geschiedenis.  Deze wereld recessie heeft een extra moeilijke dimensie, namelijk dat miljoenen mensen wereldwijd hun spaartegoeden en pensioen beleggingen zijn kwijtgeraakt.
Zoals eerder gesteld is Suriname door het goed monetair beleid en correct toezicht van de Centrale Bank op de lokale financiële instellingen bespaard gebleven van nog een financiële crises die deze wereld recessie vooraf ging. Suriname had 10 jaar terug al haar eigen financiële crises gehad door het destructieve monetair beleid van de NDP regering Wijdenbosch in  1999.
De NPS benadrukt nogmaals dat de recessie een moment van bezinning is om scherper te worden.
Zie het als een kans om zaken te evalueren en beter voor de dag te komen.
De recessie dwingt u om zaken anders aan te pakken, maar hoe?
De NPS geeft 7 suggesties om uw werkwijze te veranderen.
 
  1. Leer om te gaan met economische chaos. Globalisatie en technologie drijven ons steeds naar economische turbulentie. Begin deze nieuwe realiteit te accepteren. Deze economische turbulentie zal zich laten kenmerken  door perioden van welvaart en neergang. U zult dus niet kunnen rekenen  op ondoorbroken perioden van welvaart.
  2. Herevalueer uw klanten.  Deze recessie verandert mensen hun prioriteiten en gewoonten. Hoe zijn de noden van uw klanten in de afgelopen maanden veranderd als gevolg van de recessie? Het antwoord op de vraag kan nieuwe ideeën teweeg brengen voor producten en diensten. Het feit dat uw bedrijf dichtbij uw klanten is moet u beschouwen als een voordeel, dus praat met uw klanten en doe een onderzoekje. Meer dan ooit moet u nu praten met uw klanten om te weten te komen hoe ze veranderen.
  3. Begrijp dat goede producten altijd worden verkocht. Een aantal goede bedrijven zijn begonnen in economisch slechte tijden, zoals  IBM gedurende de recessie van 1981.  De eerste iPod kwam tijdens de recessie van 2001 uit. Marketing onderzoek wijst uit dat klanten geneigd zijn om goede producten te kopen in goede en slechte tijden.
  4. Denk aan nieuwe markten, niet slechts aan verminderde kosten. Het snijden in de kosten is altijd goed, maar stop niet daarbij. Betaalbaarheid, gemak, toegang, locatie en kosten zijn factoren die markten veranderen of nieuwe markten creëren. De NPS pleit er sterk voor dat bijvoorbeeld in de Agrarische sector nieuwe markten zoals de VS moeten worden gepenetreerd met nieuwe rijstproducten zoals instant rice met Surinaamse smaken.
  5. Zie schaarste als iets goeds. Als de verkopen goed zijn is er geen noodzaak om innovatief te zijn. Wanneer uw rug tegen de muur is bent u wel genoodzaakt nieuwe dingen uit te proberen. Nu is de tijd om na te gaan wat de zwakheden van uw bedrijf zijn.  Ga de uitdaging aan, er valt niets te verliezen.
  6. Verdedig de status-quo niet.  In de zaken wereld is vaak een idee goed totdat blijkt dat de winst marge lager zal zijn dan de huidige producten. Laat de relatief initiële lagere opbrengsten geen beperking zijn voor toekomstige grote ideeën.
  7. Verkoop aan klanten die u haat.  Elk bedrijf heeft klanten die ze als ongewenst beschouwt vanuit een kosten/ winst perspectief. Netflix is een bedrijf dat vroeger klanten boetes liet betalen voor het laat inleveren van video’s.  Toen besloot het bedrijf de boetes af te schaffen omdat er te veel klanten waren die hun gehuurde video’s niet op tijd terug brachten. Vandaag de dag is het bedrijf vijf maal gegroeid in de recessie.
 
Elke wedstrijd heeft winnaars en verliezers. Aan welke kant zult u zijn?
Blijf dromen, blijf experimenteren en blijf anders denken.
Maar u zult uw droom sneller moeten realiseren.
Doet U  snel. De klanten wachten.
 
NPS, de partij van ondernemerschap en welvaart.
 
          

Geen opmerkingen: