vrijdag 9 april 2010

Waarom uw bedrijf een Marketing Plan moet hebben

Vrijwel elke organisatie heeft een marketing strategie nodig om te zorgen dat haar uitstraling de juiste doelgroep bereikt.
Daar we zo dicht bij de verkiezingen zijn zetten vele politieke partijen via een marketing campagne alles op alles om te zorgen dat hun achterban groeit.
 
De advertenties die dagelijks op de TV, de radio en web sites verschijnen zijn slechts een deel van een marketing strategie.
Marketing is dus veel meer dan advertenties de deur uit laten gaan.
Daar marketing belangrijk is voor bedrijven besteedt de NPS via dit artikel aandacht hieraan zodat ondernemers bewuster worden gemaakt van de marketing concepten.
 
Bent u als ondernemer serieus om uw bedrijf te laten groeien?
Dan is het tijd  voor een marketing plan die u naast de dagelijkse operaties kunt managen.
Te veel ondernemers focussen zich alleen op marketing wanneer de bedrijvigheid slap is. Een goed geplande marketing programma zorgt het hele jaar door voor verkopen. Het vermindert ook stress en zenuwachtigheid om steeds te moeten reageren op verschuivingen in de markt.
 
Bepaal Uw tactiek
De beste marketing programma’s bestaan uit een mix van tactieken.
Simpel weg omdat één tactiek niet voldoende is om toekomstige klanten door de verkoop cyclus te bewegen.
 
De meeste kleine bedrijven hebben 3 type toekomstige klanten: koud, warm en heet.
De categorie koud weet niets van uw bedrijf.
De categorie warm is bekend met uw bedrijf en is  reeds voor de helft door de verkoop cyclus.
De categorie heet is dichtbij de aankoop of heeft  in het verleden reeds gekocht.
 
Bij het creëren van een marketingprogramma is het goed om tenminste één marketing tactiek te gebruiken om alle drie type toekomstige klanten te bereiken.
Voor de categorie koud is het goed om een kranten advertentie of directe post te gebruiken.
Voor de categorie warm kan een e-mail marketing campagne werken.
De categorie heet reageert goed op PowerPoint presentaties  en face-to-face contact om de verkoop te completeren.
 
Kies een mix van tactieken welke uw toekomstige klanten motiveert en die past in uw budget.
 
Zet uw marketing plan op papier
Uw geschreven marketing plan moet een realistisch tijdspad hebben. Op die manier kunt u het campagne materiaal vóór de deadline gereed hebben. Het plannen kan ook betekenen dat zaken goedkoper kunnen worden gedaan.
 
Uw marketing plan moet bestaan uit de volgende vijf componenten:
  1. Een situatie analyse.  Hierin staan de sterkten, zwakheden, kansen en bedreigingen van uw bedrijf. Ook wel genoemd de SWOT analyse. Dit kan gebruikt worden om te zien hoe uw bedrijf van tijd tot tijd verandert.
  2. Een doelgroep. Maak hierin een profiel van uw doelgroep met demografische gegevens zoals leeftijd, gender en inkomen.  Als uw doelgroep uit bedrijven bestaat, maak een paragraaf met een beschrijving van die bedrijven. Deze informatie is belangrijk om uw doelgroep te kunnen bereiken.
  3. Doelen. Schrijf een kort stuk met de marketing doelen van uw bedrijf. De doelen moeten meetbaar zijn.
  4. Strategieën en tactieken.  Beschrijf de marketing strategieën maak een lijst van de tactieken om toekomstige klanten te bereiken. Maak een tijdlijn met een kalender om belangrijke productie deadlines te zien.
  5. Een budget.  Maak een prijskaartje van de marketing mix activiteiten. Wees niet ontmoedigd als het bedrag te veel lijkt.  Er is een tactiek om elke begroting passend te maken. Maak dus een plan welke binnen uw budget past.
 
 
NPS, de partij die sterke ondernemers kweekt
     

Geen opmerkingen: