donderdag 15 april 2010

10 mythes bij het maken van een carrière keuze

De NPS is de partij van onderwijs en in de geschiedenis ligt het bewijs.
De huidige voorzitter van de NPS, Drs. Runaldo Ronald Venetiaan, is twee keren Minister van Onderwijs en Volksontwikkeling geweest.
De Universiteit van Suriname is opgericht dankzij de NPS.
Binnen de NPS gaan er nu stemmen op dat het Ministerie van Onderwijs en Volkontwikkeling bij een verkiezingsoverwinning van het Nieuw Front bij de aanstaande verkiezingen op 25 mei 2010, weer in de boezem van de NPS moet komen.
Zo heilig is onderwijs voor de NPS.
Maar onderwijs is niet zomaar heilig voor de NPS.
Het heeft allemaal te maken met de vorming en de toekomst van de jonge mens.
Met goed onderwijs heeft elk kind een degelijke toekomst.
Na onderwijs te hebben genoten, en vandaag zeggen we dat het onderwijs proces nooit stopt, moet elke student of afgestudeerde zorgvuldig zijn of haar carrière plannen.
 
De NPS bespreekt in dit artikel enkele mythes bij het maken van carrière keuzes om zodoende de jonge mens op weg te helpen in deze fase van hun leven.
De NPS is de partij die met onderwijs en vele andere zaken altijd bezig zal blijven met de jeugd van Suriname en haar toekomst perspectieven.
In de filosofie van de NPS moet elk kind of student kunnen opgroeien in een sfeer van vrijheid en de vrijheid bezitten om keuzes te maken.
Deze carrière keuzes van jonge Surinamers moeten geschieden in een gezonde economie met positieve indicatoren zoals die nu aanwezig zijn.
Met de NPS in de regering is elke student verzekerd van goed bestuur, een gezonde economie en daardoor betere kansen op een zinvol leven in dit land.
 
Mythe #1 Het kiezen van een carrière is gemakkelijk
Het kiezen van en carrière is een proces dat veel vergt en tijd vereist. In dit proces zal er veel geleerd worden over jou zelf en de verschillende beroepen die beschikbaar zijn.
 
Mythe # 2 Een carrière adviseur kan mij het beste antwoord geven
Een carrière adviseur of counselor kan jou niet zeggen wat het beste voor je is, hij/zij kan alleen richtlijnen geven en het proces vergemakkelijken.
 
Mythe # 3 Ik kan geen brood verdienen met mijn hobby
Niemand kan dat zeggen dat dit waar is. Mensen kiezen vaak een beroep dat gerelateerd is aan een hobby die ze hebben en waarmee ze vele uren per week mee bezig zijn. Bovendien leren mensen veel vaardigheden van hun hobby, alhoewel deze vaardigheden informeel worden aangeleerd.
 
 
 
Mythe # 4 Ik moet kiezen van een “Beste Carrières” lijst
Aan het begin van elk decennium worden er boeken gepubliceerd over wat experts geloven over de beste toekomstige banen. Het doet geen kwaad om ze lezen, maar soms kunnen dingen veranderen. Wat vandaag veel gevraagd is kan over 4 jaren veranderen. Laat je dus leiden door jouw interesse, waarden en vaardigheden. Als een beroep goed is betekent het niet dat het beroep goed is voor jou.
 
Mythe # 5 Veel geld verdienen zal mij gelukkig maken
Het salaris is belangrijk maar duidelijk niet het enige waar je naar moet kijken. Onderzoek wijst uit dat het salaris niet leidt tot job satisfactie. Voor vele mensen is het belangrijk om te genieten van wat ze doen. Maar geld moet altijd in overweging worden genomen bij het maken van een keuze.
 
Mythe # 6 Als ik eenmaal heb gekozen ben ik aan handen en voeten gebonden
Niet waar. Als je niet tevreden bent in jouw carrière, kan je het altijd veranderen. Veel mensen veranderen hun carrière verschillende keren in hun leven.
 
Mythe # 7 Als ik mijn carrière verander heb ik voor niets gestudeerd
Jouw vaardigheden blijven van jou. Je neemt ze mee waar je ook gaat. Tegenwoordig zoeken werkgevers naar mensen die multi inzetbaar zijn.
 
Mythe # 8 Als mijn beste vriend (of broer of zuster) gelukkig is in een beroep, zal ik het ook zijn
Een ieder verschilt en wat voor iemand werkt hoeft niet voor een ander te werken.
 
Mythe # 9 Het enige wat ik moet doen is een beroep kiezen, al het andere komt automatisch
Na het kiezen volgt het plannen van jouw carrière. Je moet dus altijd een plan hebben om jouw lange termijn doelen te bereiken. Immers, in jouw carrière moet je groeien en een hoogte punt bereiken.
 
Mythe # 10 Ik kan niet veel leren over een beroep waar in niet in ben
Er zijn verschillende manieren om over een vak te leren, zowel online als het interviewen van personen die in dat beroep zijn.
      
De NPS hoopt hiermee de jonge mens verder op weg te helpen bij carrière planning.
 
NPS, de partij van onderwijs en goede carrières
 

Geen opmerkingen: