Tegenwoordig praat elke politieke partij over ondernemerschap en wat ze willen doen als ze aan de macht komen.
Maar alleen op de web site van de NPS is er concrete informatie over dit onderwerp.
Sommige partijen propageren openlijk dat ze de ingezette stabiliteit en groei zullen keren en ze verwachten dan dat ondernemers zaken zullen kunnen doen.
Stabiliteit is als groeivoer voor bedrijven en de huidige regering heeft gezorgd voor die groeivoer, bestaande uit normale rente tarieven, beschikbaar kapitaal uit fondsen en bij particuliere banken, een stabiele munt, de mogelijkheid om te plannen, ondersteuning en trainingen voor ondernemers bij de SPWE, buitenlandse markten zoals de EU en de Caricom die open staan voor Surinaamse producten enz.
Wie niet in stabiliteit gelooft moet maar naar de ontwikkelingen bij Staatsolie kijken.
Dat bedrijf gaat US $1 miljard investeren om verschillende projecten uit te voeren, waaronder het maken van brandstof voor auto’s.
Dit is alleen mogelijk vanwege de stabiliteit en economische groei die er nu heerst.
In 1998 was Staatsolie in conflict met de toenmalige NDP regering en de toenmalige directeur Eddie Jarap bracht de regering naar de rechter om zijn onrechtmatig ontslag aan te vechten.
De rechter keerde terecht het ontslag terug.
Maar dacht men dat Staatsolie onder die omstandigheden grote plannen kon uitvoeren?
Djugu djugu is niet goed voor het bedrijfsleven en economische groei.
Sommige partijen staan garant voor djugu djugu en het volk van Suriname kan zien dat de NPS regering de laatste 10 jaren heeft gezorgd voor rust.
Vandaag kan Staatsolie in alle rust de ontwikkeling brengen voor ons land.
In het Nieuw Front lopen er geen misdadigers rond met een eigen agenda om Staatsolie te verkopen en de njang te verdelen onder 5 vrienden.
Op de Berm zijn ze er wel.
De NPS wil meer ondernemerschap onder goede omstandigheden die nu heersen en geeft hierbij aan startende ondernemers enkele tips voor een goede start.
Vergelijk deze punten met uw business plan om te zien of u op het goede spoor bent.
1. Verkoop wat klanten nodig hebben, niet alleen wat u wilt verkopen.
Te vaak beginnen ondernemers met een product waarvan ze denken dat het succesvol zal zijn, in plaats van één waarvoor er een bewezen markt is. Het is beter om een stukje te hebben van een grote bestaande markt dan een groot stukje van een markt die niet bestaat.
2. Zorg snel voor cash flow.
Cash is het levensbloed van uw bedrijf en is absoluut nodig om winst te maken. U moet dus manieren vinden om direct geld binnen te laten vloeien. U kunt bijvoorbeeld naar een voorschot vragen bij opdrachten.
3. Zoek altijd naar manieren om kosten te drukken.
De geld stromingen moeten positief zijn, dat wil zeggen dat ze de kosten moeten overstijgen. U kunt bijvoorbeeld in de recessie waar nodig tweedehandse items gebruiken om het bedrijf in te richten.
4. Overschat de uitgaven en onderschat de inkomsten tijdens het plannen.
Er zijn weinig bedrijven waar de begin uitgaven niet 30% meer waren dan aanvankelijk gedacht was. Het is dus goed om financieel conservatief te zijn met uitgaven en inkomsten.
5. Zorg ervoor dat klanten terug komen.
Te veel ondernemers focussen te veel op het perfectioneren van hun product voordat veel klanten binnen komen. Klanten zijn in de beginfase belangrijker dat een perfect product. Naar gelang de tijd verstrijkt kunt u altijd het product verbeteren.
6. Zoek naar manieren om winst te vergroten.
U moet steeds naar potentiële klanten zoeken, potentiële klanten moeten klanten worden, die klanten moeten vaker kopen, de gemiddelde verkoop prijs moet omhoog en de winst marges moeten omhoog.
7. Test en meet alles.
U kunt niet veranderen wat u niet meet en u kunt niet zeggen als een strategie of programma werkt als u de resultaten niet test.
8. Accepteer dat meer leren meer verdienen betekent.
Als u nooit een groot bedrijf hebt gedraaid, dan weet u niet hoe dat moet gebeuren. Dat is de werkelijkheid. Maar u kunt het wel leren, al bouwt u dat bedrijf op vanaf de grond. Leren komt ook vaak vóór verdienen. U moet zo veel mogelijk willen leren over marketing en operations als u een succesvol bedrijf wilt hebben.
9. Geef geen kortingen maar voeg waarde toe.
Als u kortingen geeft neemt u geld uit uw zak en de winst van het bedrijf. Geef in plaats daarvan voorstellen om waarde toe te voegen. Uiteindelijk zullen deze kleine dingen geen geld kosten maar zullen veel “good will” kweken.
10. Zoek een mentor.
Zelfs als u geen coach hebt bij het plannen en draaien van het bedrijf, zoek iemand van buiten die onafhankelijk is, die de business cijfers kan beoordelen en die goede adviezen kan geven.
maandag 26 april 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten