woensdag 28 april 2010

Waarom moet u een positieve bedrijfscultuur hebben?

Elke organisatie heeft een cultuur.
Sommige zijn positiever dan andere.
De NPS staat bekend als een politieke partij met een positieve cultuur, normen en waarden.
Scholen en religieuze organisaties hebben over het algemeen positieve en stimulerende culturen.
Zelfs gangs hebben een cultuur, maar ze worden door de maatschappij als misdadig  gezien.
 
Uw bedrijf of toekomstig bedrijf zal ook een cultuur hebben.
Zal het positief of negatief zijn?
Misschien moeten we cultuur eerst definiëren.
Cultuur is de som van alles dat gebeurt en zal gebeuren in uw bedrijf.
 
Kennis van de verschillende aspecten van uw cultuur kan u en uw employees een beter begrip geven van uw doelen, visie en benadering naar verhoogde productie met gebruik van technologie.
 
Gelooft u in een ontspannen sfeer?
Gelooft u dat om meer te presteren het bedrijf serieus moet zijn?
Of bent u ergens in het midden?
 
Cultuur beïnvloedt hoe we denken, wat we doen, hoe we werken en wat acceptabel is in een bedrijfs omgeving.
 
Welke zijn dan sommige van de factoren die een cultuur bepalen en beter leren begrijpen?
 
Doelen, normen en geschiedenis
Aks u niet weer waar u naar toe gaat, zult u waarschijnlijk ergens anders belanden.
Onderzoek wijst uit dat vele employees niet weten wat de bedrijfsdoelen zijn.
De meeste weten wel dat ze een goede job moeten doen maar kennen de specifieke doelen niet.
Als employees de cultuur beter moeten kennen, dan moeten de bedrijfsleider en de employees precies weten waar het bedrijf naar toe gaat, hoe ze gezamenlijk daar zullen komen, wanneer en met welk niveau van kwaliteit.
Zonder deze kennis zal het bedrijf niet tot de beste van de industrie behoren.
 
Normen bepalen wat acceptabel is: hoe dingen gedaan worden, van het simpele tot het meest complexe.
Het eerste bepaalt bv hoe laat men aan het werk komt en hoe laat men vertrekt.
Het complexe bepaalt hoe men als individu of als team werkt.
Als het verschil niet duidelijk is komen er zeker problemen.
 
De geschiedenis, net zoals ervaring, legt een basis voor gedrag.
Het leert employees om een onderscheid te maken tussen wat al met succes is geprobeerd en wat niet is gelukt.
Het geeft employees ook de gelegenheid om langs mislukkingen te gaan met innovatie.
Geschiedenis is een springplank naar nieuwe initiatieven, procedures en beleid.
Met de geschiedenis in de hand kan een employee wijzen hoe de nieuwe benadering zal verschillen van het verleden.
 
Symbolen, waarden en rituelen
Symbolen zijn belangrijke icons of tekenen die de observateur, bezoeker of zelfs de employees iets vertellen over het bedrijf.
Naam bordjes, logos, ramen en schrijfbehoeften vertellen een verhaal over het bedrijf.
Naam bordjes kunnen bv een boodschap geven dat mensen belangrijk zijn voor het bedrijf.
 
Een belangrijke reden waarom mensen verkiezen om te werken in een bedrijf zijn de waarden: eerlijkheid, trots, bezorgdheid voor anderen, onafhankelijkheid en positieve ondersteuning.
Deze normen zijn vaak niet zwart op wit, maar zijn desondanks aanwezig vooral wanneer er een conflict is.
 
Rituelen zijn tradities of ceremoniën die regelmatig gebeuren.
Bedrijven missen vaak kansen om met rituelen moraal te verbeteren.
Zaken zoals verjaardagen, successen en positieve aankondigingen zijn allemaal gelegenheden voor het bedrijf om te zeggen: we waarderen u en stellen uw inzet en successen op prijs.
Deze zaken kosten niet eens veel geld zoals een kaartje, een koek, koffie of een lunch.
Allemaal goedkope manieren om employees te zeggen dat ze belangrijk zijn.
 
NPS, de partij van ondernemerschap en welvaart!
 
 

Geen opmerkingen: