donderdag 1 april 2010

Nogmaals, de recessie

 6 Strategieën om uw beginnend bedrijf te beschermen tegen een recessie

Suriname is relatief bespaard gebleven van de gevolgen van de wereld recessie.
Omdat we in deze niet kunnen generaliseren en zeggen dat niet een ieder het voelt, bespreekt de NPS in dit artikel enkele manieren om te dealen met de recessie.
Tegen de achtergrond van  de huidige wereldrecessie staan ondernemers voor de vraag over hoe hun bedrijf te beschermen en de steeds oplopende operatie kosten te drukken. Kleine bedrijven hebben het voordeel dat ze flexibeler zijn en daardoor kunnen ze sneller bewegen om kosten te drukken en strategieën te veranderen. Ze kunnen bijvoorbeeld ervaren werknemers die niet langer nodig zijn in grote bedrijven aantrekken. Ze kunnen gemakkelijker inspelen in de outsourcing markt welke door grote bedrijven worden gebruikt in slechtere economische tijden.
Onderstaand zijn enkele aanbevelingen  van de NPS om uw bedrijf te beschermen tegen de neerwaartse conjunctuur golven.

  1. Focus op het verkopen van goederen en diensten die hard nodig zijn.  Zelfs als de economie een neerwaartse  beweging maakt, zullen bepaalde producten nodig zijn zoals computers, papier en voedsel.  Met luxe items zoals boten en designer schoenen kan er succes worden gehaald als de top van de markt daar behoefte aan heeft, maar zodra men kiest voor goedkopere alternatieven, is het beter om uit die markt te gaan.
  2. Gebruik “guerrilla” marketing technieken. Er zijn tientallen vrije manieren om uw business te promoten. Een coffee shop kan bv 1000 kopjes vrije kopjes uitdelen in de eerste 5 dagen van de maand.  Er zijn verschillende boeken beschikbaar over guerrilla marketing voor verdere referenties.
  3. Geef een paar grote klanten een grote korting. Verscheidene bedrijfjes kunnen het doen met 1 of 2 grote klanten, dus het is de moeite waard om deze waardevolle klanten kortingen te geven.
  4. Gebruik zo min mogelijk full time personen. Trek parttime  employees aan of besteedt werk uit om kosten te drukken.  Wanneer uw bedrijf groeit, kunt u meer voltijdse arbeiders aantrekken.
  5. Let scherp op uw begroting. Het is bv niet noodzakelijk om nieuw meubilair aan te schaffen.  Het is misschien ook niet nodig om een kopieer machine aan te schaffen, daar is Djinipi voor.
  6. Koop een bedrijf in plaats van één te starten. Vaak zijn er bedrijven te koop die levensvatbaar zijn, maar de eigenaar is niet langer geschikt om het te runnen. In zo een geval heeft u een basis om te beginnen en dat betekent dat u vanaf dag 1 geld binnen krijgt.
Het heeft allemaal te maken met “smart business” doen. Gedurende de laatste wereld recessie bleek dat kleine ondernemers wel in staat waren om te overleven.  Dit gold voor zowel opstartende als nieuwe bedrijven.
Wees dus gereed om een “survivor” te zijn!!!

NPS, de partij die bedrijven sterker maakt.
 

Geen opmerkingen: