donderdag 15 april 2010

Welke naam is geschikt voor mijn bedrijf?

Shakespeare zei eens: What’s in a name?
Wel, voor het succes van  een klein bedrijf maakt de naam wel degelijk uit.
 
De naam kan uw bedrijf tot onderwerp van gesprek in een stad maken.
De verkeerde naam kan een donkere toekomst voor uw bedrijf betekenen en een mislukking.
Als een ondernemer slim is, stop hij/zij evenveel energie in de selectie van een naam als bij het schrijven van een business plan, markt analyse en selectie van een locatie.
 
Uw bedrijfsnaam moet de expertise, waarde en unieke kwaliteiten van uw bedrijf uitstralen.
Er bestaan verschillende meningen over wat een goede bedrijfsnaam is.
Sommigen geloven dat een naam gewoon abstract moet zijn met daarboven een logo.
Anderen denken dat namen informatief moeten zijn, zodat klanten direct weten wat voor bedrijf het is.
Weer anderen geloven dat een naam zodanig moet worden geconstrueerd dat klanten ze niet gemakkelijk vergeten.
In de realiteit kan elke naam effectief zijn zolang daarachter een goede marketing strategie staat.
 
Maak het zelf
 Met al de overwegingen die er zijn, is het niet beter om een consultant in te huren voor het creëren van een naam?
Ja, net zoals een accountant een beter financieel verslag voor u zou maken.
Maar het kost geld.
Als u net als de meeste kleine ondernemers bent, zult u het zelf moeten doen.
U kunt dezelfde stappen volgen die de professionele mensen volgen.
 
U moet eerst een besluit nemen over wat uw bedrijfsnaam moet communiceren.
De naam moet de basis elementen van uw bedrijf benadrukken.
 
Bijvoorbeeld, als het een kledingzaak betreft, dan moet die indruk worden gewekt.
Als het om een dure kledingzaak betreft, dan moet die indruk worden gewekt.
Met een naam in combinatie met een logo kan dat heel effectief worden gedaan.
 
Moet uw naam iets betekenen?
De meeste experts zeggen ja.
Als uw naam meer betekenis heeft hebt u minder uit te leggen.
 
Experts geloven ook dat een naam echt moet zijn of een combinatie van echte woorden moet zijn dan uitgevonden woorden.
Klanten prefereren ook woorden die ze kunnen begrijpen.
 
Namen moeten ook breed genoeg zijn en niet te veel vastgebonden zijn aan een geografische locatie.
Vandaag zit Suriname in de Caricom Single Market dus onze geografisch economische ruimte is veel groter dan Suriname.
 Specifieke namen zijn goed als uw bedrijf binnen een bepaalde niche blijft.
Als uw bedrijf groeit moet u dan wel een naam hebben die de groei kan accommoderen.
 
Hoe kan een naam betekenisvol en breed zijn?
Experts maken ook een onderscheid tussen namen die een omschrijving geven en namen die iets suggereren.
Een suggestieve naam vertelt iets concreets over het bedrijf: waar het is, wat het doet enz.
Wat moet u aangeven: kwaliteit, gemak?
Dit kan allemaal met een suggestieve naam.
 
Voor u een naam bedenkt, definieer eerst de kwaliteiten die u geassocieerd wilt hebben met uw bedrijf.
Als u  bv een bakkerij begint, kies dan een naam die versheid en warmte uitstraalt.
 
NPS, de partij van ondernemerschap en welvaart.
 

Geen opmerkingen: