maandag 12 april 2010

Hoe behoud ik mijn klanten?

Elk bedrijf heeft een klanten basis nodig om te kunnen overleven.
Daarnaast moet deze klanten basis voortdurend worden uitgebreid.
De NPS stelt hierbij aan ondernemers enkele methoden voor hoe de relatie tussen hun en hun klanten kan worden verstevigd.
In moeilijke economische tijden zijn mensen heel selectief hoe ze omgaan met hun geld. Wanneer ze hun portemonnee open maken, wilt u dat u hun keuze bent. Het is daarom belangrijk dat uw klanten bij u blijven. Zelfs als uw bedrijf goed draait kunnen uw klanten verdwijnen. Het zaken doen is meer dan een transactie afhandelen.  De kunst is om langdurige zakelijke relaties met uw klanten op te bouwen en te onderhouden.
 
Hieronder volgen enkele suggesties om effectief te investeren in deze duurzame relaties.
 
1.  Maak frequent contact. Als een klant recentelijk goederen of een dienst heeft gekocht, vraag dan om feedback. Interesse tonen over hun klanttevredenheid spreekt boekdelen. Het geeft u ook inzicht over andere producten en diensten welke u aan de man kan brengen.
 
2. Maak een telefoontje. Tegenwoordig vindt een groot deel van de communicatie plaats via e-mail. Maar persoonlijk contact is toch wel belangrijk bij het opbouwen van een relatie.
 
3. Sla uw vleugels uit. Uw doelgroep zal u bekend zijn, maar dit betekent niet dat u uitsluitend met die groep moet netwerken. Identificeer groepen die niet noodzakelijk tot uw doelgroep behoren en  bouw relaties op. Dat is het voordeel van netwerken: relaties opbouwen met toekomstige klanten.
 
4. Functioneer als informatie bron. Wanneer u niemand assisteert betekent het niet altijd dat er direct een positieve reactie volgt.  Maar het kan wel dat wanneer andere mensen producten nodig hebben, deze persoon  u aanbeveelt.
 
5. Schrijf een bedankbriefje. Een beetje persoonlijke aandacht om klanten uw appreciatie te tonen is niet in woorden uit te drukken. Voor het beste effect, schrijf het direct na een aankoop.
 
6. Pas uw methode aan. Uw benadering moet aangepast worden aan de style en behoeften van een klant. Als uw klant bv niet van verrassingen houdt, maak dan eerst een afspraak.
 
7.  Wees stipt met uw onderzoek.  Een onderzoekje is een bewijs van commitment op het hoogste niveau en is een teken van vertrouwen in uzelf en uw bedrijf. Als er problemen worden geïdentificeerd tijdens de vragen ronde, probeer de problemen direct op te lossen.
 
8. Luister, luister en nogmaals luister. Uw klanten geven vaak informatie welke een indicatie kunnen zijn van persoonlijke aandacht. Men kan praten over een kind dat moet afstuderen, een zieke binnen de familie  of een opkomende verjaardag. Zet deze dingen op uw kalender zodat de nodige notitie kan worden genomen.
 
Het opbouwen van elke relatie vergt tijd.
Het is een belangrijk deel van uw business om uw cliëntèle op te bouwen en te verbreden. Maak het een deel van uw dagelijkse werkzaamheden om elke dag contact te maken met een klant. U zult versteld staan van de resultaten.
 
NPS, de partij van ondernemerschap en welvaart.
 
 
 

Geen opmerkingen: