woensdag 5 mei 2010

Meerjarenverslag 2000 - 2010

Verantwoording sterke toename kwaliteit van het leven in Suriname

1) Inleiding

Met genoegen bieden wij u dit document aan, waarin tal van maatregelen staan, die door de regeringen Venetiaan met name in de afgelopen twee regeringsperioden zijn genomen. In deze regering heeft de NPS actief geparticipeerd. Bij de NPS staat democratie en natievorming centraal. Maar wat altijd ook centraal staat, is dat de kwaliteit van het leven van alle burgers in het land vooruit gaat wanneer de NPS in een regering participeert.

Dit is ook het geval geweest in de periode 2000-2008. In deze periode is onuitwisbaar zowel kwalitatief als kwantitatief met data aan te tonen, dat onze economie en samenleving vooruit zijn gegaan en dat de kwaliteit van het leven duidelijk is toegenomen. De vooruitgang geldt zowel voor de kustvlakte, de districten en het binnenland.

Wat wij hebben bereikt is het resultaat geweest van een gedegen ontwikkelingsvisie, analyse, planning en uitvoering, kunde en bestuurservaring, waarbij continue rekening is en wordt gehouden met de regionale en mondiale omstandigheden.

In dit document zijn de maatregelen die sinds 2000 door de regeringen Venetiaan zijn genomen, niet uitputtend opgenomen. De beleidsmaatregelen hebben tot gevolg gehad dat de economie in de eerste plaats weer op spoor is gezet. Vervolgens is gewerkt aan de introductie van de Surinaamse dollar en het stabiliseren van de economie als geheel. Tegelijkertijd heeft de regering onder leiding van drs. Ronald Venetiaan voortdurend maatregelen getroffen, die de economie hebben laten groeien. Het accent van het regeringsbeleid was echter niet volledig gericht op het stimuleren van de economie. Het beleid was ook deels al gericht op de sociale sectoren en het verstevigen van het sociaal vangnet. In dit kader zijn er grote uitgaven gedaan op het vlak van sociale zaken en de volksgezondheid en de eerste concrete maatregelen op het gebied van de volkshuisvesting zijn ook genomen. De basis is nu gelegd om nu en in de nabije toekomst meer aandacht te besteden aan de sociale sectoren.

Tot besluit wil ik u ook wijzen op de beleidsissues voor de regeerperiode 2010-2015, die ook in dit document zijn opgenomen.

 

Nanga NPS a libi kon moro betre!

Mek Sranang kon Moro Bigi

Moro e Doro!

 

2) Hoe ziet de samenleving en de economie anno 2009 in vergelijking met het jaar 2000 eruit?

Suriname ontwikkelt zich verder en dat blijft niet onopgemerkt, nationaal en internationaal. Het zijn soms kleine en andere keren weer grote stappen fu a bigi ontwikkeling.

Er is voortdurend werkgelegenheid in de particuliere sector gecreëerd. Eind 1999 hadden 24,184 werk in de particuliere sector (plus parastastale bedrijven). Eind 2006 waren het 57,383 personen die daar werk hadden;

De arbeidsmarkt is in het tijdvak 2000-2008 verruimd van 95,374 personen in 2000 naar 127,162 werkenden in het jaar 2008. Dit is een toename van 31,788 werkenden, wat neerkomt op een toename van 33 procent en een gemiddelde toename van de werkgelegenheid van 3.7 procent per jaar;

FISO fase I is al doorgevoerd. Kostenraming plus minus SRD. 160 mln/jaar. Fiso II is begroot op SRD. 240 miljoen. FISO zal de koopkracht van de ambtenaren aanzienlijk verhogen;

De sociale zekerheid is verbeterd: In Juni 2009 is aan 42,387 personen SRD. 11.7 mln t.b.v. de AOV wet uitgekeerd. Dit komt gemiddeld neer op ruim SRD. 140 miljoen/jaar; In april 2009 hebben 205.797 sociaal zwakkeren (onvermogende 86.879 en minvermogenden 118,918) vrije geneeskundige bijstand van de Staat. Dit kwam neer op 42 procent van de bevolking. In April 2009 hebben 7,203 personen een bedrag van SRD. 741,763 van de Staat ontvangen. Gemiddeld is dit zo’n 9 mln. Per jaar. In 2009 zal er aan de indieners van een aanvraag een bedrag van SRD. 859,364 aan kinderbijslag worden uitgekeerd;

5.      De drinkwatervoorziening in de districten is drastisch toegenomen. Er is een crashprogramma operationeel gemaakt. In de kustvlakte zullen er 18 bronnen worden geboord. Er worden nieuwe zuiveringinstallaties gebouwd te Leiding 9A en La Vigilantia, de stations te William Kraanplein, Blauwgrond, Helena Christina, Lelydorp en Leysweg zijn of worden gerenoveerd. De distributienetten in de diverse districten zijn of worden verzwaard of uitgebreid;

Op uiteenlopende plaatsen in het binnenland zijn drinkwaterinstallaties gerehabiliteerd, vernieuwd en uitgebreid.Voorbeelden zijn Drie Tabiki, Anapaike, Maainsi, Polokaaba, Skintabikie, Pikin Slee en Hekununu;

 

7.      Het energieverbeteringproject Paramaribo is gestart. De investeringen zijn begroot op € 25 mln. Maar liefst 2,680 aansluitingen worden gerenoveerd en 1,070 aansluitingen zullen worden uitgebreid;

8.      In het binnenland is van start gegaan met de bouw van 3 grotere centrales in Pokigron, Guyaba en Galibi. De centrales zullen 24/7 energie leveren;

9.      De veiligheid in het land is aanzienlijk verbeterd;

10.  Het rechtsgevoel van de burgerij straalt tevredenheid uit;

 

11.  De rechtshandhaving, rechtsbescherming en rechtsprekende instituten functioneren in kwantitatief en kwalitatief opzicht optimaal;

12.  Het rechtsbewustzijn in de samenleving is toegenomen;

13.  De mensenrechtensituatie in de samenleving is toegenomen;

14.  De inflatie is aanzienlijk afgenomen en is een punt van zorg;

15.  De rente bij de banken voor leningen is sterk gedaald en velen hebben nu toegang tot krediet;

16.   De koopkracht is hoe dan ook verbeterd. De inkomens zijn immers verbeterd en de inflatie is gedaald;

17.  De levensstandaard is verbeterd;

18.  Het per capita inkomen is tussen het jaar 2000 en 2008 gegroeid van SRD. 2,365 naar SRD. 16,214 wat neerkomt op een stijging van 585%;

19.  Sinds 2001 is er sprake van economische groei;

20.  De geldgroei wordt binnen het kader van het monetair beleid goed gemonitored;

21.  De liquiditeitsgroei vanuit binnenlandse bron wordt zoveel mogelijk vermeden;

22.   Zowel de particulieren als de overheid hebben zwaar geïnvesteerd. Dit betekent meer werkgelegenheid en inkomens om te sparen en/of te besteden;

23.  De staat heeft tal van schulden kunnen aflossen, waardoor het land gunstiger op de internationale kapitaalmarkt zou kunnen lenen.


 

3) Maatregelen terzaken sociale zekerheid, huisvesting en
woningbouw

 

Sociale rechtvaardigheid bevorderen is belangrijk voor een ieder die kan werken, die gelegenheid krijgt menswaardige en zinvolle arbeid te verrichten, die zo dicht mogelijk aansluit bij zijn/haar wensen evenals zijn/haar verworven kennis en vaardigheden. Sociale rechtvaardigheid is er ook voor hen wanneer die gelegenheid niet kan worden geboden, en voor hen die geen betaalde arbeid (meer) kunnen verrichten, evenals voor hen die vrije maatschappelijke diensten willen verlenen, dient een menswaardig bestaan te zijn verzekerd, evenals voor hen die pensioengerechtigd zijn.

Goede woningvoorzieningen voor alle burgers achten wij van groot belang, zodat een stabiele gezinsvorming in belangrijke mate wordt gestimuleerd.

 

1.      Vaktrainingen aan alleenstaande moeders die in het project gezinscoaching zijn begeleid om hun kinderen, die zij om uiteenlopende reden in tehuizen hadden geplaatst weer bij zich te nemen. De vaktraining is bedoeld om hun sociaal-economische situatie te verbeteren;

2.      Introductie van trainingen voor vrouwen en jeugdige delinquenten in het kader van resocialisatiebeleid bij de dienst Delinquentenzorg;

3.      Er zijn maatregelen genomen met particuliere dienstverleners om lange wachtlijsten voor nierdialyse en radiologisch onderzoek weg te werken;

4.      De kinderen en jongerentelefoonlijn is gereactiveerd;

5.      Voor mensen met een beperking zijn standaarden opgesteld voor hun opvang, de beschikbaarheid van vervoer van deze groep is verbeterd en er is een project ‘jobcoaching’ opgestart om de werkgelegenheid onder deze doelgroep te optimaliseren;

6.      In het kader van de sociale zekerheid worden/zijn er door diverse Ministerie in 2009 de volgende bedragen uitgekeerd:

1.       AOV uitkeringen SRD. 147 miljoen

2.       Kinderbijslag SRD. 859,000

3.       Uitkeringen aan on- en minvermogenden SRD. 125 mln

4.       Subsidies en bijdragen SRD. 13 mln

5.       Schooluniformen SRD. 350,000.

 

7.      De meeste kredieten die de banken verstrekken zijn niet gericht op de financiering van de handel, maar op de financiering van de woningbouw. Eind 2000 ging SRD. 13.7 mln van de kredietverlening van de banken naar de woningbouw. Eind 2008 was de kredietverlening naar de woningbouw SRD. 329.3 mln;

 

8.      In de periode 2000-2008 zijn er 30,000 bouwvergunningen voor bouwsels verstrekt;

9.      Reparatie woningen voor sociaal zwakkeren SRD. 2 mln;

10.   Low Income Shelter I (vanaf 2003) , SRD. 8.5 mln voor woningverbetering of bouw;

11.  Low MiddIe Income Shelter (vanaf 2009) US$. 35 mln;

 

12.  De 7% middenklasse woningbouwfinanciering uit de kasreserve (vanaf 2004) van de banken;

13.  De 5% woningbouwfinanciering door de banken voor personen met maandinkomens tussen de SRD. 600 en SRD. 1,200 (vanaf 2008). De rente subsidie is 4%;

14.  Renovatie nieuwbouw en rehabilitatie van scholen en woningen SRD 16 mln;

 

15.  Bouw woningen en scholen in het binnenland??

 

4) Maatregel ter verbetering van de gezondheidszorg

 

Als NPS staan wij een samenleving voor, waarbij gezondheidszorg van de burger niet afhankelijk is van bezit en inkomen.

1.      Medische Zending Binnenland SRD. 15 mln;

2.      Regionale gezondheidszorg SRD. 16 mln;

3.      Eerste lijn gezondheidszorg en preventie SRD. 12 mln;

4.      Efficiency en kwaliteitsverbetering ziekenhuiszorg SRD 59 mln;

5.      Arbeidsmobilisatie en Ontwikkeling SRD. 3 mln;

6.      Ex-militairen die lijden aan Posttraumatisch Stress Syndroom worden begeleidt;

7.      Voor dak- en thuislozen (zwervers ) zijn er shelters geïntroduceerd en zij krijgen nu professionele aandacht;

8.      Door de verbetering van de medische voorzieningen hoeven nu minder patiënten naar het buitenland voor medische behandeling;

9.      Tal van complexe medische ingrepen worden sinds 2000 in het AZP verricht.

 

5) Maatregelen ter bevordering van het ondernemerschap en kredietverlening

 

De NPS ziet het ondernemerschap als motor van de economie en zal op basis hiervan waar mogelijk het ondernemerschap als bron voor welvaart, zelfstandigheid, werkgelegenheid en inkomensvorming bevorderen.

1.      Oprichting Bureau voor standaarden en een standaard informatie centrum;

2.      HI heeft alleen al in ^^^^, ^^^^bedrijfsvergunningen verstrekt;

3.       

4.      Succesvolle implementatie van Caricom Single Market;

5.      Caricom Task Force op het MinFin kijkt naar gezamenlijke maatregelen die Caricom landen zouden kunnen nemen in het licht van de beheersen van de economische crisis;

6.      Caricom Task Force op het MinFin kijkt naar het concept Caricom Investment Code (CIC) en het concept Caricom Financial Services Agreement (CFSA) voor het Surinaamse commentaar;

7.      Proces ingezet voor ratificatie vande overeenkomst van het Caricom Development Fund is ingezet na de ondertekening in juli 2008;

8.      Markttoegang tot EU markten gegarandeerd voor rijst en bananen EPA;

9.      Export Support Program geïntroduceerd met het doel betere exportbegeleiding, en versterking van Innovatievermogen van het, Surinaams bedrijfsleven;

10.  Een ^^^aantal ondernemingen zijn door tussenkomst van de regering ISO gecertificeerd;

11.  N.V. Havenbeheer, MAS en diverse in de haven opererende ondernemingen zijn ISO gecertificeerd. N.V. Havenbeheer zal binnenkort een ultramodern haven informatie & communicatie systeem implementeren;

12.  Te Nieuw Nickerie wordt een nieuwe haven gebouwd ter facilitering en bevordering van de productie;

 

13.  SMS zal een terminal bouwen te Soekibaka en bedrijven stimuleren om in plaats van de weg en de brug gebruik te maken van waterwegen;

14.  Ontwikkelen van de internationale luchthaven Zanderij tot een transito luchthaven, waardoor nog meer kansen voor ondernemers zullen ontstaan;

15.  Er is specifieke ICT infrastructuur ontwikkeld, toegespitst op de ontwikkeling van ICT dienstverleners en contact centers;

16.  De Wet Industriële Eigendommen is door J&P voorbereid;

17.  Industrieterreinen zijn en/of worden aangewezen in de districten Commewijne en Para;

18.  Rondom Paranam zijn de studies gestart om te komen tot een groot industrieel complex;

19.  Gebieden in de districten Coronie, Para, Saramacca en het binnenland zijn en/of worden bestemd voor agrarische ontwikkeling;

20.  Participatie van de gemeenschappen rondom de bosgebieden worden actief gestimuleerd zodat zij optimaal kunnen deelnemen aan de ontwikkelingen in de bos/houtsector;

21.  Operationeel maken van Suriname Business Forum voor duurzame ontwikkeling van de Domestic Private Sector en de werkarm Suriname Business Development Center;

22.  Operationeel maken van de Sociaal-Economische Raad;

23.  Opening van een HI dependance in Nickerie;

24.  Oprichting van het viskeuringsinstituut en bouw van het visserijlab;

25.   Bouw van een geintregeerd laboratorium voor Agricultural Health and Food Safety Unit;

26.  De campagne Paramaribo City of Smiles is samen met bedrijven in de toeristische industrie geïntroduceerd;

27.   Lokale ondernemers worden ingezet om werkzaamheden in gecertificeerde districten uit te voeren;

28.  Op het Ministerie van Regionale Ontwikkeling is er een directoraat voor Agrarische Ontwikkeling Binnenland operationeel gemaakt;

29.   Het Ministerie van OW heeft en verstrekt nog steeds meerjarige contracten aan aannemers voor regulier en continu onderhoud voor zowel de droge als de natte infrastructuur;

30.  De Wet Industriële eigendom is door het Ministerie van Justitie voorbereid;

31.   De Wet handelsregister is door het Ministerie van justitie aan de Raad van Ministers aangeboden;

32.  Voortdurend investeren in energiefaciliteiten bij EBS, Staatsolie en het binnenland.


 

6) Nog meer maatregelen ter bevordering van het ondernemerschap en kredietverlening

 

De NPS ziet het ondernemerschap als motor van de economie en zal op basis hiervan waar mogelijk het ondernemerschap als bron voor welvaart, zelfstandigheid, werkgelegenheid en inkomensvorming bevorderen.

1.      Trainingen ondernemerschap door Stg. Productieve Werk Eenheden;

2.      Vaktechnische trainingen door Stg. Arbeidsmobilisatie en Ontwikkeling;

3.      De scheepvaartschool is omgezet in de transportschool;

4.      Aan ex-militairen worden door de Stg. Nazorg Dienstplichtigen trainingen aangeboden voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt;

5.      Trainingen ten behoeve van de toeristenindustrie bij het Suriname Hospitality and Tourism Training Center;

6.      Trainingen ondernemerschap door LVV;

7.      Trainingen ondernemerschap KIMO Unit HI;

8.      Omvorming van ’s landsboerderij tot een trainingscentrum voor veeteelt;

9.      Invoeren van natuurtechnisch onderwijs NATIN in Nickerie;

 

10.  In minder dan 5 jaar (2005-aug 2009) zijn er 1,542 bedrijven en/of bedrijfsactiviteiten gevestigd (excl. Vergunningen verstrekt door DC’s);

11.  Instelling van een unit voor klein en middelgroot ondernemerschap. Nu begeleiding craftssector, textiel en meubelindustrie. In de toekomst voedselverwerkingindustrie en andere sectoren;

12.  Visserijcentrum te Bethesda van US$. 8mln;

13.  Nieuw slachthuis te Nickerie, gereed in 2010;

14.  Zaaizaad bedrijf voor de rijstindustrie, 1 mln euro geïnvesteerd;

15.  Uiteenlopende toeristische initiatieven/investeringen in het binnenland en in diverse districten zijn gefaciliteerd.

 

16.  I-Fonds is nog steeds operationeel;

17.  Instelling van het Micro kredietenfonds;

18.  Instelling van het Micro kredietenfonds yep makandra;

19.  Opzet van een Investment Promotion Agency.

20.  Opzet van een nationaal mededingingsorgaan. De regionale mededingingsautoriteit is sinds januari 2008 in Par’bo gevestigd;

21.  Zorggedragen via het zogenaamde ‘suspension’ mechanisme dat diverse grondstoffen invoerrechten vrij geïmporteerd konden worden. De producten konden hierdoor goedkoper op de markt worden gebracht. Voorbeelden zijn ureum, cement en bepaalde andere bouwmaterialen;

22.  Introductie van het Rijst kredietfonds van 3.5 mln euro;

23.  Introductie van het Agrarisch Kredietfonds van 3.3. mln euro;

24.  Brandstofrestitutie/subsidie rijstsector. In 2005 en 2006, SRD. 6 miljoen;

25.  Brandstofrestitutie/subsidie visserijsector 2005 en 2006;

26.  Subsidie rijstsector in 2009. Beschikbaar gesteld SRD. 12.6 miljoen;

27.  Betaling achterstallige salarissen Surland, SRD. 3.8 mln;

28.  Introductie van een Micro Kredieten Programma, Euro 6 mln. Verstrekking vanaf 4e kwartaal 2009.

 

7) Maatregelen genomen ter bescherming van de werkgelegenheid en handhaving van de koopkracht

 Arbeid is een belangrijke factor in het productieproces van ons land. Beschermen en bevorderen van de werkgelegenheid ten gunste van de burger blijft dan ook een centrale opdracht voor de NPS.

1.      Het staatsbedrijf Bruynzeel SRD. 8 miljoen;

2.      Rijstboeren in Nickerie SRD. 9.6 mln;

3.      De bacoven industrie SRD. 43 mln;

4.      EBS subsidies SRD. 250 mln;

5.      Aanvulling van de pensioenen van de ambtenaren SRD. 4.5 mln;

6.      SML/Wageningen SRD. 60 mln;

7.      Er is een andere berekening van de brandstofprijzen geïntroduceerd, waardoor de gemeenschap directer de voordelen kan oppakken van de internationale prijsontwikkelingen;

8.      Brandstofvoorziening ten behoeve van het binnenland 80,000 liter per maand, SRD. 250,000.

8) Maatregelen ter beteugeling van de inflatie

 Als partij zijn wij voorstander van een markteconomie die wordt ondersteund door het solidariteitsbeginsel. Sociale zekerheden moeten daarbij zorgdragen voor een rechtvaardige verdeling van het nationaal inkomen.

 

1.      Opbouw van een financiële speklaag om eventuele schokken op te vangen. De monetaire reserve bedroeg aan het einde van het tweede kwartaal 2009, US$. 626,2 mln., waarvan de deviezenvoorraad US$. 575.1 mln bedroeg;

2.      Verlaging van prijzen van een reeks levensmiddelen door invoerrechten vrije import te verzorgen;

3.      Tussen 2005 en aug 2009 zijn er 8,713 winkelinspecties geweest;

4.      De geldgroei wordt als belangrijke peiler in het monetair beleid van de Centrale bank nauwlettend gevolg en gemonitored. Daarbij wordt er op toegezien dat de liquiditeitsgroei vanuit binnenlandse bron zoveel mogelijk wordt vermeden en dat deze voornamelijk vanuit externe bron wordt gedreven;

5.      Er wordt ernaar gestreefd om de geldgroei synchroon te laten lopen met de gewenste economische groei waardoor de inflatie binnen aanvaardbare marges zal blijven.

 

9) Maatregelen in het kader van rechtsbescherming en veiligheid

 Democratie en de rechtstaat, is waar wij voor staan. Wij hebben een principiële voorkeur voor de democratie, die in hoofdlijnen verdeeld is in een wetgevende macht, een rechtsprekende macht en een uitvoerende macht. Als NPS stellen wij waarden als o.a. gelijkwaardigheid, vrijheid centraal die de grondslag vormen van de democratische rechtsstaat.

1.      Het aantal rechters is uitgebreid;

2.      Bestaande huisvesting is gerenoveerd en er is nieuwe huisvesting bijgebouwd;

3.      De leden van de rechterlijke macht worden nu beveiligd;

4.      Er is snelrecht ingevoerd voor verkeersovertreders;

5.      De verkeerscontroles zijn opgevoerd;

6.      In het kader van Education/Engineering en Enforcement is er een werkgroep verkeersveiligheid actie;

7.      Boetes voor verkeersovertreders zijn verhoogd;

8.      Er zijn bikers in Paramaribo en Nickerie ingezet;

9.      Er wordt actief gewerkt aan het tegengaan van huislijk geweld;

10.  Er is uitvoering gegeven aan het Moiwanafonds;

11.  Begeleiding van jeugdige delinquenten in Opa Doeli;

12.  Het Bureau slachtofferzorg en het bureau mensenrechten zijn geopend;

13.  Er is een stuurgroep huiselijk geweld opgericht die resulteert onder zes ministeries;

14.  In het kader van de brandveiligheid zijn er kazernes bijgebouwd en er zijn brandweervoertuigen aangeschaft en de brandweerorganisatie is qua capaciteit versterkt;

15.  Het Bureau Vrouw en Kinderbeleid is verder versterkt en het Bureau Familierechtelijke zaken is doorgelicht;

16.  Er zijn 5 recent opgeleide en 1 gepensioneerde rechter aangesteld als rechter plaatsvervanger;

17.  Er is gestart met de bouw van een Jeugdcorrectie centrum te Santo Boma met gescheiden jongens en meisjes afdelingen;

18.   Er is veel regelgeving geproduceerd op het gebied van rechtsbescherming.


 

10) Maatregelen gericht op het verbeteren van de infrastructuur In de stad, district en het binnenland

 Een goed infrastructuursysteem is een belangrijke voorwaarde voor de verdere ontwikkeling van ons land.

 

1.      Op basis van inzicht, planning en directe nood wordt langzaam maar zeker aan de infrastructuur gewerkt. Er is in de afgelopen jaren een samenhangend infrastructureel programma doorgevoerd. Daarbij zijn de volgende doelstellingen gerealiseerd;

2.      Verlaging van de transportkosten en een ‘all weather’ wegverbinding naar economische gebieden en naar woongemeenschappen in het binnenland. Hierdoor zijn grote groepen uit hun isolement gehaald. Deze groepen nemen nu actief deel aan het economisch proces;

3.      Er wordt systematisch gewerkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid en het verder beheersbaar maken van de onderhoudskosten;

4.      Verbeteren van de woon- en leefomstandigheden in de woonwijken;

5.      Voortdurend werken aan de ontwatering van de binnenstad van Paramaribo;

6.      Bevorderen van de economische bedrijvigheid in diverse sectoren, waaronder het toerisme;

7.      In het kader van de verbetering van de wegeninfrastructuur is er een programma opgesteld voor asfaltering van 575 km wegen in de woonwijken in Paramaribo en in de districten. Er is al 133 km voltooid. Het programma wordt in 2011 afgerond;

8.      Asfaltering van 475 km aan hoofdinfrastructuur. Hiervan is 66 km gereed. De volgende projecten vallen onder dit gedeelte: Paramaribo- Nickerie (deels al in uitvoering), Nieuw Nickerie-South Drain, Meerzorg-Albina, Paranam-Afobaka, Brownweg-Pokigron, Zanderij-Kraka, Zanderij-Matta en Afobaka-Cassipora;

9.      Asfaltering van wegen naar vakantie- en toeristische oorden en dorpen: Cola Kreek, Baboenhol, Overbridge en Klaaskreek;

10.  Aanpakken van de ontwateringinfrastructuur op landelijk niveau. Concrete projecten op dit gebied zijn: Eerste fase bouw van 9 pompgemalen in Paramaribo, Wanica, Saramacca en Nickerie, 2de fase bouw pompgemaal te Tout Lui Fautkanaal, Houttuin, Geyersvlijt, Clevia, Meerzorg en Creola, verbetering ontwatering in specifieke gebieden met overstromingsvraagstukken: Cocobiaweg/Leidingen gebied, Latour/Winti Wai, Pulpkree en omgeving, Weg naar Zee, Sommelsdijckse Kreek en de ontwatering in de districten: Commewijne, Marowijne, Para, Wanica, Saramacca, Nickerie en Paramaribo;

11.  Bouwen van een ringdijk en aanleg van een ringkanaal in Paramaribo-Noord;

12.  Herstel en vervanging van de riolering van de binnenstad: Maagdenstraat, Steenbakkerijstraat, Fred Derbystraat, Zwartenhovenbrugstraat, Dr. Sophie Redmondstraat (gedeeltelijk), Heiligenweg, Knuffelsgracht, Drambrandersgracht, Domineestraat, Jodenbreestraat;

13.  Aanpak van oeververbindingwerken: rechteroever Suriname rivier, en linkeroever Commewijne rivier (8.4 km), begroot op ^^^^, Bouw zeedijk Coronie (13,6 km) begroot op ^^^^, aanleg ringdijk Paramaribo Noord ( km), begroot op ^^^^^;

14.  Preventief onderhoud infrastructuur: 550 km primaire wegen overgedragen aan de Wegenautoriteit;

15.  Vervanging en herstel van bruggen: 51 bruggen zijn er in Paramaribo en de districten opgezet;

16.  Er zijn 7 rotondes op de volgende locaties/kruispunten aangelegd: Willem Campagne/Koningstraat, Lala Rookhweg/Lachmonstraat, Dr. Sophie Redmondstraat/Hlustrat/H.D. Benjaminstraat, Commissaris Thurkowweg/Jozef Israëlstraat, Indira Ghandiweg/Latourweg, Chandishawweg/Commissaris Weythingweg en Sathoeweg/Commissaris Weythingweg;

17.  Diverse gebouwen, logeergebouwen, krutu oso’s en aanmeerfaciliteiten van de verschillende Ministeries zijn gerenoveerd, gerestaureerd en uitgebreid, de bestuurscentra op Sneesikondre, Stoelmanseiland en Atjoni zijn in aanbouw en de bestuursfaciliteiten te Apoera worden verbeterd;

18.  De werkingssfeer van de Bouwwet wordt uitgebreid, waardoor er in andere gebieden regels zullen worden gesteld terzake de constructieveiligheid, brandveiligheid en gezondheid;

19.   De internationale luchthaven J.A. Pengel luchthaven is gemoderniseerd en de modernisering wordt voortgezet;

20.  Suriname Airways heeft haar vloot drastisch kunnen vernieuwen;

21.   Er is een begin gemaakt met de reorganisatie van het openbaar vervoer. Dit proces zal worden voortgezet;

22.   De glasvezel zeekabel de Suriname-Guyana Submarine Cable System tussen Trinidad, Guyana zal in april 2010 worden opgeleverd. Hierdoor zal het tekort aan breedband aanzienlijk worden verbeterd;

23.  Reguliere voorziening via MCP. Jaarlijkse subsidie voor garanderen watervoorziening voor de rijstsector;

24.  Grootherstel infrastructuur MCP;

25.  Rehabilitatie tweede fase van de zwampkerende dam in Coronie;

26.  Instelling waterschappen nieuwe stijl. Twaalf zijn al ingesteld en van 6 zijn er al bestuursverkiezingen geweest.

 

11) Maatregelen gericht op de ambtenaren

De NPS streeft ernaar de integriteit en de adequate doelmatigheid van het staatsapparaat continue verder te stimuleren. Ook streeft de NPS ernaar om de beloningsstructuur van het staatsapparaat sociaal en rechtvaardig te laten verlopen.

 

1.      Overheidspersoneelsbeleid geïntroduceerd dat zich richt op de verbetering van de dienstverlening naar de gemeenschap toe;

2.      Per maart 2009 is de zogenaamde 1:4:13 reeks ingevoerd en zijn diverse toelagen in de bezoldiging opgenomen;

3.      De eerste fase van FISO is doorgevoerd. Dit systeem verschaft de overheid een uniform en toepasbaar functiewaarderingsysteem waarmee bijna alle functies in het ambtenarenapparaat zijn beschreven en gewaardeerd;

4.      Ambtenaren pensioenen zijn welvaartsvast gemaakt;

5.      MBO trainingen en talrijke andere trainingen voor deze groep zijn mogelijk gemaakt.

 

12) Gevoerd beleid economische/productie Ministeries en nieuwe productie technologieën geïntroduceerd

 De NPS staat voor stimulering van economische processen. Processen die normen in acht nemen met betrekking tot verantwoord energie en grondstoffengebruik, het behoud en bescherming van het milieu en menswaardige arbeidsomstandigheden.

 

1.      Groei en ontwikkeling van inkomens voor ondernemers en werknemers in vrijwel alle sectoren;

2.      Voedselzekerheid en voedselveiligheid voor de totale bevolking verbeterd;

3.      Bijdrage van diverse sector aan de nationale ontwikkeling in termen van meer productie, werkgelegenheid, exporten en regionale spreiding van economische activiteiten;

4.      Introductie kassenteelt. In 2010 al 13 opgezet en landbouwers getraind;

5.      Introductie kleine aqua cultuur in de rijstvelden;

6.      Introductie van moderne visrokerijen;

7.      Verdere ontwikkeling van de craft markt;

8.      Verdere ontwikkeling van de meubel- en textielindustrie;

9.      Hierna volgt verdere ontwikkeling van de voedselverwerkingindustrie.

 

13) Maatregelen van algemene aard ter verbetering van de kwaliteit van het leven

Onderlinge samenwerking binnen onze samenleving de inzet van alle Surinamers vormen mede een waardevolle hulpbron om burgerschap, vrijheid en het recht op een menswaardig bestaan na te streven en verder te groeien.

 

1.      Openen van bureaus voor burgerzaken te Santodorp en Sarakreek;

2.      Er zijn al ruim 122,000 machine leesbare paspoorten verstrekt;

3.      In het kader van het verfraaien van de leefomgeving zijn er al in Paramaribo, Nickerie en Domburg pleinen en parken aangelegd. Dit beleid gaat verder;

4.      De eerste fase van het decentralisatieproces is succesvol afgesloten. De tweede fase is al in gang gezet. De districten Coronie, Saramacca en Brokopondo zullen nu worden gecertificeerd. De betrokkenheid van de leden van de district- en ressortraden is vergroot;

5.      In het kader van bevolkingsparticipatie wordt de gemeenschap in de gelegenheid gesteld bij de jaarlijkse begrotingsbehandeling een wezenlijke bijdrage te leveren;

6.      Er zijn districtsfondsen ingesteld voor de districten, waardoor op districtsniveau diverse activiteiten kunnen worden gefinancierd;

7.      Het aantal geregelde vliegdiensten van Paramaribo naar bestemmingen in het binnenland is uitgebreid en zal nog verder worden uitgebreid;

8.      De mobile telecommunicatie infrastructuur zal voor mei 2010 een dekkingsgraad van rond de 100% hebben, wat een uitstekende communicatieontsluiting betekent;

9.      Continuering van de inspanningen ter behoud van onze bossen op het gebied van ‘Global Payment for Ecological Services’.

 

14) De beleidsissues voor 2010-2015 richten op de volgende thema’s

 

Ons constante doel is de sociaal economische en culturele ontwikkeling te vergroten in Suriname.

 

1.     Verdere stimulering van de productie in alle sectoren van de economie. Stimuleren van het lokaal ondernemerschap en aantrekken van buitenlandse investeringen;

2.     Verdere stimulering van de huisvesting en met name volkshuisvesting;

3.     Onderwijsvernieuwing;

4.     Stimulering van ICT toepassingen als instrument om de economie te stimuleren en de burgers te faciliteren;

5.     Verdere stimulering van kunst sport en cultuur;

6.     Verdere verbetering van het systeem van sociale zekerheid;

7.     Verbetering en beheersing van het milieu;

8.    Verbetering van de infrastructuur;

9.    Verbetering van de sociale zekerheid, doorvoeren van de AZV en sectoraal doorvoeren van het minimumloon;

10.  Verdere stimulering van ontwikkelingen in het binnenland.

 

15) Enkele cijfermatige resultaten van het gevoerde beleid

 Structuur van de exporten op kasbasis, in mln. US$, 2001-2008

Omschrijving

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

w.v. Aluinaarde

348,3

336.0

297,6

343,7

413,1

449,8

642,4

704,6

715,5

w.v. Aardolie

33,1

36,5

36,5

38,3

49,3

30,5

48.8

73.1

184.6

w.v. Goud[1]

33,6[2]

49,4[3]

25,6[4]

87,5

144,2

289,3

403.6

582.4

715.5

w.v. Bacoven

 

 

 

 

 

9,7

14.3

21.0

34.0

w.v. Overige

17,7

15,1

9,6

9,6

26,7

21,6

29.3

36.1

39.6

Totaal

432,7

437,0

369,3

487,8

633.3

800,9

1,138,4

1,317,2

1,689,2

 De exportwaarde per jaar was in het jaar 2000 US$. 433 mln. en in 2008 US$. 1,689 mln,. Dit is een toename van 290 procent.

 Aandeel van goederen in de totale export op kasbasis, in %% van het totaal, 2001-2008

Omschrijving

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

w.v. Aluinaarde

80.1

76,9

80.1

70.1

65.2

56.2

56

53

42

w.v. Aardolie

7.6

8.4

9.9

7.9

7.8

3.8

4

6

11

w.v. Goud[5]

7.8

11.3

6.9

17.9

22.8

36.1

35

44

42

w.v. Bacoven

 

 

 

 

 

1.2

1

2

2

w.v. Overige

4.1

3.5

2.6

2.0

1.5

2.7

3

3

2

Totaal

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

100

100

100

 

 Het BBP is tussen 2000 en 2008 als volgt gegroeid.

Periode

BBP tegen marktprijzen

2000

3,381,000

2001

3,568,000

2002

3,659,000

2003

3,792,000

2004

5,247,000

2005

5,479,000

2006

5,688,000

2007

5,983,000

2008

6,291,000

Bron: Financiële Nota’s

     

Ontwikkeling van het BBP[6] tegen marktprijzen, x 1,000 SRD, 2000-2008

Periode

BBP tegen marktprijzen

Groei in %%

1990

4,165

 

2000

4,243

1.87

2001

4,437

4.57

2002

4,529

2.07

2003

4,838

6.82

2004

5,247

8.45

2005

5,479

4,42

2006

5,688

3.81

2007

5,983

5.19

2008

6,291

5.15

Bron: Diverse Financiële Nota’s

 Het Nationaal inkomen per capita formele+informele sector in SRD is als volgt gegroeid

Periode

Nationaal inkomen/capita

Mid-jaarlijkse bevolking

2000

2,365

463,837

2001

3,102

470,064

2002

4,444

476,374

2003

5,915

482,769

2004

7,882

492,829

2005

9,602

498,543

2006

11,293

504,257

2007

13,090

509,970

Bron: Financiële Nota’s

SRD. 13,090 komt overeen met US$. 4,675/jaar.

 

Samenstellers: John van Coblijn/Armand Zunder

Oktober/November 2009..

 



[1] Export van particuliere goudexporteurs

[2] Het gaat in deze om gekocht of geswapt goud

[3] Idem als 96

[4] Omvat gouduitvoer in verband met zekerheidstelling Standard Bank

[5] Export van particuliere goudexporteurs

[6] Formeel + informeel, 1990=100.

Geen opmerkingen: