dinsdag 18 mei 2010

Hoe voorkom ik fraude in mijn bedrijf?

Fraude kost bedrijven miljoenen op jaarbasis.
Zelfs advertenties in de krant of op het Internet zijn potentiële
gelegenheden voor fraude.
Oplichters gebruiken advertenties om klanten te lokken onder het mom van
meer geld verdienen. Er wordt vaak een onwaarachtig beeld geschetst over
inkomen, locaties, goederen, of marketing. Op deze manier verliezen vele
consumenten elk jaar weer tonnen aan geld.
De near banking business in Suriname 12 jaren terug waarbij vele
beleggers hun kapitaal en spaargelden kwijt raakten kan als voorbeeld
worden genoemd.
Als zakenman of kleine ondernemer is het goed om voorzorgsmaatregelen te
treffen zodat dit u niet overkomt.

Als ondernemer moet u alle pre-investerings informatie zwart op wit krijgen.
De meeste legitieme business promotors zullen geen moeite hiermee hebben.

Als u de informatie hebt, onderzoek dan de prestatie geschiedenis van
dit bedrijf.
U kunt mensen interviewen die al eerder met zo een bedrijf zaken hebben
gedaan.

Het is niet gemakkelijk om oplichters te identificeren, maar onderzoek
wijst uit dat deze vaak worden geassocieerd met vending machines,
betaalde telefoons, medische rekeningen, thuis gevestigde bedrijven en
Internet gerelateerde business opportunities.

Oplichters maken vaak gebruik van advertenties in dagbladen,
tijdschriften en online.
Om mensen te lokken worden vaak grote geldsbedragen genoemd die in een
korte tijd kunnen worden verdiend.
De ideale situatie wordt dan voorgesteld: word je eigen baas, bepaal
jouw eigen werkuren en werk vanuit je huis.

Wat de advertenties niet zeggen is dat de mensen die achter de schermen
opereren, helemaal niet geïnteresseerd zijn om u te helpen om uw bedrijf
te runnen.
Ze zijn in uw geld geïnteresseerd en misleiden u over een business
opportunity.
Dit kan bv een bedrijf zijn zonder een echte markt of het kan een
locatie zijn waar er praktisch geen klanten komen.

Waar moet u op letten om fraude te voorkomen?

• Bestudeer de advertentie goed. Als de advertentie zegt dat kopers een
bepaald inkomen kunnen genereren, dan moeten de inkomens van eerdere
kopers vermeld staan.
• Zorg ervoor dat inkomens informatie schriftelijk wordt vermeld.
• Als het om een franchise zoals Mac Donalds of Popeyes gaat, bestudeer
het "franchise disclosure" document. Onder de Amerikaanse FTC Franchise
regels, moet dit document informatie over het bedrijf hebben, inclusief
lopende en afgehandelde rechtszaken. Als er in het document geen eerdere
kopers voorkomen maar de verkoper geeft toch een lijst met referenties,
dan moet u oppassen.
• Ga persoonlijk gesprekken aan met elke eerdere koper, het liefst in
zijn kantoor. Interviews verkleinen de kans dat u wordt misleid door nep
referenties.
• Maak contact met een consumenten organisatie of Better Business Bureau
in het land waar het bedrijf is gevestigd om na te gaan als er klachten
zijn over het bedrijf. Als u geen klachten tegen komt betekent dit niet
dat het bedrijf probleemloos is. Oplichters veranderen vaak de naam en
locatie van het bedrijf om eerdere klachten te verbergen.
• Als de potentiële business partner goederen van een bekend bedrijf
verkoopt, maak dan contact met de juridische afdeling van dat bekend
bedrijf om na te gaan welke goederen zullen worden gepromote. Ga na als
de potentiële business partner werkelijk een relatie heeft met het
bekend bedrijf. Vraag als het bekend bedrijf ooit heeft gedreigd om
juridische stappen tegen de potentiële partner te ondernemen op het
gebied van handelsmerken.
• Vraag advies aan een jurist, accountant of business adviseur voordat u
een voorschot geeft of documenten tekent. Als een promotor een voorschot
vraagt, vraag uw jurist dat het geld op een "escrow" rekening wordt
gehouden door een derde partij totdat de deal is gemaakt.
• Neem de nodige tijd. Promotors en oplichters zullen u vaak onder druk
zetten en "high pressure" verkoop technieken gebruiken om u te
overhalen. Als het om een legitieme business deal gaat, zal het daar
zijn wanneer u uw besluit hebt genomen.

De volgende web sites kunnen worden bezocht om meet informatie te
verkrijgen:
www.fraud.org
www.ftc.org
www.bbb.org

Binnen het bedrijf kan u als ondernemer nog de volgende maatregelen
nemen om de kans op fraude te minimaliseren:
• Wees alert. Werk in de buurt van uw werknemers, al vertrouwt u ze.
Zelfs als u iemand vertrouwt, is die in de beste omstandigheid om van u
te stelen.
• Geef uw employees vakantie. Wanneer uw employees op vakantie zijn hebt
u de gelegenheid om de financiële situatie in de gaten te houden.
Onderzoek wijst uit dat employees vaak worden "gepakt" wanneer ze op
vakantie of ziek zijn. In deze gevallen doet dan iemand anders het werk
waardoor vreemde zaken worden ontdekt.
• Doe onderzoek. Op het Internet is er veel informatie over oplichters.
Over elk onderwerp kunt u een Google search doen en informatie verkrijgen.
• Check altijd referenties.

NPS, de partij van welvaart en ondernemerschap!

Geen opmerkingen: