in de toekomst voort te borduren op de successen en positieve
ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar of anderszijds terug te gaan
naar de periode toen de zogenaamde revolutionairen letterlijk alles voor
het zeggen hadden en zelf mensen-levens hebben vernietigd.
Het bewijsmateriaal is echter voldoende aanwezig om behoedzaam en
volledig geinformeerd op 25 mei aanstaande een bewuste keuze te maken
tussen daadwerkelijke vooruitgang en gegarandeerde achteruitgang.
Het Surinaams volk zal niet alleen op het financieel, economisch en
sociaal vlak op 25 mei belangrijke besluiten nemen. Internationaal zal
op die dag ook het gezicht van ons land naar de wereldgemeenschap toe
(verder) bepaald worden. De Frontregeringen onderleiding van President
Venetiaan hebben 10 jaren lang behoedzaam en doelgericht gewerkt aan het
herstel van onze internationale reputatie. Thans kan gerust gesteld
worden dat SURINAME, mondiaal door alle partners en actoren
gerespecteerd wordt.
Suriname en haar vertegenwoordigers worden over de hele wereld met open
armen ontvangen. Ons land wordt daarom ook steeds meer gevraagd om een
bijdrage te leveren bij het behandelen van multilaterale vraagstukken.
Suriname kan daarentegen op 25 mei a.s. degelijk in een situatie van
mondiale verlegenheid gebracht worden, indien personen tegen wie
internationale opsporingsbevelen lopen, in belangrijke staatkundige
posities worden gekozen of beedigd. Ter illustratie kan verwezen worden
naar het feit dat nu al bepaalde belangrijke politieke leiders niet vrij
en ongehinderd de wereld in kunnen reizen.
Sommigen zullen bij het bespreken van dit onderwerp, verwijzen naar het
"Verdrag van Wenen" om de staatsimmuniteit en dus onschendbaarheid van
personen die bepaalde functies bekleden te benadrukken. We moeten ons
echter afvragen of Suriname als jonge democratische natie gediend is bij
welke vorm van "International Embarrassment" dan ook.
Trouwens politieke leiders met een zwaar bevlekt verleden worden
tegenwoordig al te graag door de internationale gemeenschap vermeden.
Men wordt gewoon niet uitgenodigd voor bepaalde vergaderingen en simpele
formaliteiten als het verstrekken van een reisvisum, blijken plotseling
een lijdensweg te zijn. Invloedrijke landen kunnen zich soms deze luxe
veroorloven, terwijl kleine ontwikkelingslanden als Suriname absoluut
niet daaraan moeten denken.
Het zou ons te ver voeren om alle gevallen waarbij leidinggevenden door
de internationale gemeenschap geweerd zijn hier aan te geven, echter
hebben de Presidenten van Sudan, Honduras en Madagascar vorig jaar
kennis gemaakt met de vernieuwde houding van de internationale gemeenschap.
Over drie weken heeft Suriname dus eveneens de keus te kiezen tussen
internationale issolatie of - participatie.
Stem bewust…….Stem NPS.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten