De kiezer kan echter gemakkelijk uitmaken wie gewoon praat over
ondernemerschap en wie daadwerkelijk wat doet.
Het Nieuw Front heeft de track record voor ondernemerschap:
• Macro economische groei die gunstig is voor ondernemers
• Publieke en private sector ondersteunende instituten zoals SPWE, KKF,
Inent
• Beschikbare fondsen zoals het Micro Kredieten Fonds en Agrarisch Fonds
• Markten voor Surinaamse producten geregeld in de Caricom, Brazilië en
de EU
• Op het ogenblik is Suriname bezig toe te treden tot de CEBERA met de
VS, zodat Staatsolie haar afzetmarkt voor ethanol zal hebben.
De resultaten zijn ook daar:
• Een groeiende economie met meer dan 1000 nieuwe bedrijven in 3 jaren
en groei in vrijwel alle sectoren
• Het handelsoverschot dat Suriname heeft sinds 2004.
Aan de huidige problemen in het ondernemersklimaat zoals het oprichten
van een NV wordt samen met de IDB en het bedrijfsleven thans gewerkt en
in juni 2011 zal concept wetgeving gereed zijn. Ook zal de concept
wetgeving om sneller aan een bedrijfsvergunning te komen in die maand af
zijn.
De kiezer moet dus bij de boordeling kijken naar de feiten, de lopende
programma's en de economische prognoses.
Bij onafgebroken beleid zien de perspectieven voor Suriname er goed uit
met nieuwe producten van Staatsolie, de groei trends in de toerisme,
goud, ICT, call centers, staal industrie, bouw sector, visserij en
nieuwe producten in de voedselverwerkings industrie.
Verder kan de kiezer de verschillende web sites bekijken en vergelijken
hoeveel tijd en energie de verschillende partijen stoppen in het
onderwerp van ondernemerschap.
Een afwezigheid van ondernemersgerichte artikelen op politieke web sites
komt door een afwezigheid van kennis over het onderwerp.
Op de web site van de NPS wordt elk aspect van ondernemerschap aan de
orde gesteld om het bewustzijn van de potentiële ondernemers te vergroten.
De commitment van de NPS naar ondernemerschap blijkt ook uit de inhoud
van haar web site.
In dit artikel stelt de NPS het onderwerp van loyaliteit van de employee
aan de orde.
De meeste kleine bedrijven opereren als een team en de meeste
ondernemers worden nerveus van het idee om bepaalde goede werknemers te
verliezen.
De beste employees zijn het kostbaarste bezit van de ondernemer.
Hier volgen enkele tips om de loyaliteit van de employees te vergroten.
Toon begrip voor sociale en huiselijke omstandigheden.
Als employees lange uren werken, geef ze de gelegenheid om kinderen van
school te halen. Als u begrip toont voor werk-huis situaties zal zelfs
geld de employees niet weg krijgen.
Communiceer op een open manier.
Twee richtingen communicatie is belangrijk. Ontmoet elke employee om de
3 maanden en vraag hoe ze worden behandeld, wat voor training ze nodig
hebben en als ze tevreden zijn met hun prestaties. Neem daarna de nodige
acties.
Toon waardering voor hetgeen uw employees uniek maakt.
Verwacht niet dat een introvert achter een balie gaat staan om klanten
te ontvangen. Verwacht ook niet dat ouders te lang van huis kunnen zijn.
Wees flexibel als employees hun levensstijl verandert.
Help de employees om beter te worden.
Training en onderwijs hebben hoge prioriteit voor de meeste mensen. Zorg
dus dat deze behoefte wordt bevredigd in het bedrijf.
Maak een connectie tussen verantwoordelijkheden en doelen.
Ontwikkel een duidelijke visie die uw bedrijf onderscheidt van uw
concurrenten.
Communiceer deze visie zodat elke employee dit begrijpt.
Als er een link is tussen de waarden van uw employees en de bedrijfs
visie, dan is het werk plotseling meer dan een manier om geld te verdienen.
Respecteer en erken prestaties
Een employee is loyaal wanneer hij/zij gewaardeerd en gerespecteerd wordt.
Dit is een basis principe die u als ondernemer niet moet vergeten.
NPS, de partij van ondernemerschap en welvaart!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten