zondag 2 mei 2010

10 Manieren om het nieuws te halen

Elke jonge startende ondernemer droomt ervan om zijn of haar bedrijf positief in het nieuws te zien. Maar daar er in realiteit honderden bedrijven zijn die ernaar streven om de beperkte colommen in de kranten te halen, is het niet gemakkelijk. Tegelijkertijd moet de ondernemer ervoor waken om niet snel “oud nieuws” te worden.
Alhoewel er geen vaste strategie voor een jong bedrijf is om het nieuws te halen, geeft de NPS aan de startende ondernemer enkele tips om op de voorpagina van een krant te komen.

1. Maak een goed verhaal.
Vraag uzelf: wat maakt mijn bedrijf uniek? Vooral met veel concurrentie daarbuiten is het belangrijk om u te onderscheiden van de rest. In de gedachten van de journalist moet u een uniek verhaal hebben.  De journalist heeft interessante verhalen nodig die in stukjes kunnen worden gebroken zodat een ieder ervan kan genieten. Begin dus met 3 unieke kenmerken van uw bedrijf of product en giet het in een mooi verhaal.

2. Perfectioneer uw boodschap.
Als u eenmaal weet wat u gaat zeggen, doe het dan in 30 seconden. Vaak is dat de tijd dat u van een journalist krijgt, gezien de druk waaronder ze zijn.  De les hier is dus: houd het verhaal kort en zakelijk.

3. Besteed aandacht aan alle doelgroepen.
U moet uw boodschap aanpassen voor elk medium en doelgroep. Simpelweg omdat verschillende doelgroepen verschillende behoeften hebben.

4. Houd alle informatie en documentatie gereed.
U zult altijd gevraagd worden naar additionele informatie dus houdt alle relevante bedrijfs materiaal (video’s, kopieën) gereed.

5. Maak gebruik van pers berichten en communiqués
Via persberichten kan uw verkoop pitch ook kenbaar worden gemaakt.  Op het internet zijn er veel gratis templates te vinden.

6. Beantwoord correspondentie
Follow up is een belangrijk deel van de PR strategie en kan via e-mails, SMSjes  of telefoontjes.  Wees niet ontmoedigd als klanten niet direct reageren omdat vele bedrijven om aandacht van klanten vragen.

7. Focus uw media campagne
Uw media campagne moet een scherpe focus hebben en voor iedere doelgroep kunt u 2 of 3 issues uitkiezen die relevant voor die groep zijn. Op deze manier hebt u de meeste aandacht van de mensen en kunt u een betere follow up geven.

8. Houd je aan de afspraken.
Het is belangrijk dat afspraken worden nageleefd.  Beloof geen exclusieve verhalen of interviews die u niet kunt waar maken.
Pas ook op met het afzeggen van afspraken op het laatste moment. Journalisten hebben ook interne klanten en redacteuren aan wie ze moeten rapporteren.

9. Benadruk het opbouwen van relaties
Het is belangrijk dat u als ondernemer goede relaties opbouwt met journalisten en houd rekening met de opinies van mensen in de media.  Als ze denken dat het verhaal niet goed is, zoek dan iets anders in plaats van te persisteren.  Denk altijd aan de langdurige voordelen.

10. Bouw een goede track record op.
Het is ook belangrijk om betrouwbaar en professioneel te zijn in uw benadering naar journalisten. Wees dus open, consistent  en bereikbaar voor de pers.  In de relatie met de pers moet ook vertrouwen worden opgebouwd en de face to face interacties zijn heel belangrijk.

NPS, de partij van ondernemerschap en welvaart!



 
   

Geen opmerkingen: