maandag 29 maart 2010

Waarom goede relaties belangrijk zijn

De werkbaarheid en succes van een coalitie die uit verschillende partijen bestaat hangt af van de kwaliteit van de relaties tussen die partijen.

We hebben net meegemaakt dat na 10 moeilijke jaren werken met de Pertjajah Luhur, de samenwerking tussen deze partij en het Nieuw Front voorlopig niet wordt voortgezet.

Toch moet gezegd worden dat het Nieuw Front in staat is geweest om deze regeer termijn af te maken, en dit gebeurde onder de kundige leiding van de NPS voorzitter Ronald Venetiaan.

In tegenstelling tot de NDP die nooit een normale regeertermijn heeft kunnen afmaken. Niet de regering die werd gevormd na de telefoon/roof coup van 1990, noch de Regering Wijdenbosch  van 1996 hebben een normale termijn kunnen afmaken.

Tijdens de militaire dictatuur o.l.v. de NDP voorzitter  heeft geen enkele regering van die tijd, en er waren vele, de regeertermijn van 4 jaren kunnen afmaken. Regeertermijnen werden door onder andere onenigheid,intriges en wantrouwen binnen de revolutionaire regeringen over de koers van het land, en ondanks het feit dat de oppositie verboden was, niet afgemaakt.
 
In een tijd van globalisatie zijn goede relaties met het bedrijfsleven niet minder belangrijk. Alhoewel relaties en partnerschappen tussen bedrijven zeer vruchtbaar kunnen zijn, mogen deze relaties de concurrentie in de economie niet negatief beïnvloeden. Het is dus raadzaam om bij samenwerkingsverbanden de  mededingingswetgeving (Antitrust wetten) van het desbetreffende land te raadplegen.  Suriname heeft inmiddels concept wetgeving gereed voor een mededingings instituut die op zulke zaken moet toezien, dat is gezonde concurrentie binnen de Surinaamse economie.

Aan de Hendrik straat 69 te Paramaribo is het Caricom Mededingings instituut gevestigd, de Caricom Competition Commission (CCC), die moet toezien op gezonde concurrentie binnen de Caricom lidstaten, waar Suriname uiteraard toe behoort.


Er is dus een haar fijne lijn tussen goede relaties die kunnen bestaan tussen bedrijven en het illegaal vernietigen van concurrentie in een economie.

 
Op een ander niveau, dat is tussen bedrijven en hun klanten, zijn goede relaties ook belangrijk. De NPS toont in dit artikel aan hoe ondernemers hun relaties met hun klanten kunnen verbeteren. Goede klanten zijn nodig voor de verdien capaciteit van een bedrijf.


Succesvolle bedrijven communiceren niet alleen met toekomstige klanten bij een uitverkoop. Vandaag de dag is marketing een onlosmakelijk deel van het succes van een bedrijf. Het is een goede manier om waarde toe te voegen, uw brand te verbeteren en uw product beter te positioneren tegenover de concurrentie. Hier volgen 7 relatie opbouwende strategieën welke uw bedrijf in positieve zin zullen veranderen.

 

  1. Communiceer vaak en frequent. Hoe vaak reikt u uit naar uw klanten? Het is goed om frequent te communiceren met verschillende boodschappen. De exacte frequentie van communiceren hangt af van uw branche maar u kunt een combinatie gebruiken van e-mails, post mail, Sms’jes, telefonisch contact en persoonlijk contact zonder steeds dezelfde (oude) boodschap te sturen.
  2. Bied “customer rewards” aan.  “Customer reward” programma’s werken heel goed voor vele type bedrijven, van retail tot cruise en travel. De beste programma’s bieden de zogenaamde “graduation rewards”, dus  hoe meer de klant  uitgeeft, hoe meer hij/zij krijgt.
  3. Organiseer speciale evenementen. Elk evenement waar uw werknemers contact kunnen hebben met uw klanten is een goed idee, zoals een sport toernooi of een barbecue party.
  4. Creëer two-way communicatie. Wanneer het op customer service aankomt, is luisteren even belangrijk als praten. Er moet dus een gezonde mate van interactie zijn, inclusief het vragen van feedback.  Feedback kan door middel van uw Web site, e-nieuwsbrieven, klanten surveys of een bord.
  5. Verbeter uw customer service.  Hebt u een toegewijde staf die problemen van klanten effectief oplost? Eén van de beste manieren om boven de concurrentie uit te schieten is het hebben van een uitstekende customer service. Klanten maken vaak een keuze tussen producten gebaseerd op de kwaliteit van de customer service.
  6. Gebruik multiculturele programma’s.  Alhoewel het Nederlands de voertaal is, heeft Suriname verschillende etnische groepen en als gevolg daarvan worden ook verschillende talen gesproken. Het is dus belangrijk om verschillende talen te gebruiken zodat alle doelgroepen kunnen worden bereikt.
  7. Bezoek uw klanten.   De beste manier om het veld te leren kennen is om het veld in te trekken. U zult ervaren dat veld bezoeken uw ogen zullen openen en dat het een belangrijke manier van informatie vergaren is.
  NPS, de partij van ondernemerschap, economische groei en welvaart.

Geen opmerkingen: