vrijdag 26 maart 2010

Hoe vindt u de beste locatie voor uw bedrijf?

In de politiek is de locatie van bijvoorbeeld het partijcentrum een belangrijk strategisch vraagstuk.
Toen enkele maanden terug de PL van Paul Somohardjo het “Bigi Djarie” partijcentrum opende zo dichtbij het Belasting Kantoor, hadden velen in de samenleving kritiek op dit besluit.
In het bedrijfsleven is de keuze van de locatie van groot belang, immers zal via deze locatie geld moeten worden verdiend.
De NPS heeft gemeend dit vraagstuk aan de orde te stellen en wat concrete richtlijnen te geven aan startende ondernemers.
 
Als u van plan bent een bedrijf te openen, dan is het van belang dat u de (toekomstige) bedrijfslocatie tot een prioriteit maakt.
Natuurlijk moet u een goed product hebben, maar uiteindelijk moet u de klanten door uw deur krijgen.
Voor de meeste retail- en dienstverlenende bedrijven is de locatie erg cruciaal.

 

Check de demografische cijfers

Er bestaan verschillende manieren om analyses te maken van het verkeers patroon, demografische en levensstijl data, en de aanwezige concurrentie.   Het is belangrijk te weten hoeveel verkeer langs gaat, hoeveel voetgangers langs gaan, hoeveel huishoudens er zijn, de inkomens verdeling, de gemiddelde leeftijd,  enz.
Ook is het goed te weten welke andere zaken verkeer aantrekken zoals kantoren, scholen en hospitalen. De verschillende publicaties van het Statistiek Bureau Suriname kunnen in deze waardevolle informatie verschaffen.

 

Analyseer uw concurrentie

Volgens vele experts is de beste plaats om u te vestigen dichtbij uw grootste concurrent. Hierbij kunt u profiteren van hun marketing activiteiten.
Grote concurrenten hebben bijvoorbeeld veel geld uitgegeven om rijdend verkeer naar hun bedrijf te dirigeren.
Waarom zou u dat geld ook uitgeven als anderen dat al voor u doen?
U moet wel ervan overtuigd zijn dat uw product de concurrentie aankan.
Concurrentie is goed. Het drijft bedrijven ertoe om constant aan de kwaliteit van hun product of dienst te werken.

 

Professionele hulp

Zelf als u een goede locatie hebt gevonden, is het misschien wel nodig dat u professionele hulp nodig hebt. Een goede jurist zal nodig zijn voor het opmaken van een huurcontract. In feite “trouwt” u met uw verhuurder en in dat kader moeten de juiste vragen worden  gesteld. Het is ook gebruikelijk om hulp te zoeken bij het formuleren van uw business plan zelfs vóór dat u een locatie hebt.
U dient goed op de hoogte te zijn van alle kosten die verbonden zijn aan de locatie zodat u altijd goed kunt plannen.  Het onderschatten van de kosten en de tijd welke verbonden zijn aan de locatie is één van de meest voorkomende fouten bij het opstarten van bedrijven.
Als u alle kosten in overweging neemt zoals die voor de makelaar, advocaat, architect, en aannemer zult u tot de ontdekking komen dat er grote discrepanties kunnen zijn tussen de originele geplande kosten.
Het beste advies is om te praten met ondernemers die deze fase al hebben ondergaan en te leren van hun ervaringen.     

 

Weet wat te vragen

De antwoorden op de volgende vragen kunnen u helpen een beter besluit te nemen over uw toekomstige bedrijfslocatie.
 
  1. Is het gebied geschikt en bestemt voor uw type bedrijf?
  2. Zijn de faciliteiten groot genoeg voor uw bedrijf? Is er genoeg ruimte voor verkoop, kantoor, opslag en werk?
  3. Komt de ruimte overeen met uw ontwerp?
  4. Welke reparaties heeft het gebouw nodig?
  5. Zijn de bestaande electriciteits- en  airco faciliteiten geschikt en wat voor waterleiding werk is nog nodig? Is de ventilatie adequaat?
  6. Zijn de huurvoorwaarden gunstig?
  7. Is de locatie ver van uw woning?
  8. Kunt u genoeg geschikte employees vinden in dat gebied?
  9. Wonen uw klanten in dat gebied? Is de bevolkingsdichtheid geschikt?
  10. Als de locatie te ver is van uw klanten, kunt u de advertentie kosten betalen?
  11. Is de locatie geschikt voor het imago dat u probeert te handhaven?
  12. Is de buurt veiling en wat zijn de misdaad cijfers in het gebied?
  13. Is de buitenverlichting geschikt om klanten aan te trekken?
  14. Zal inbraakverzekering betaalbaar zijn?
  15. Zal de concurrentie ook mogelijke klanten van u aantrekken?
  16. Kunt u de concurrentie in de buurt aan?
  17. Is de locatie makkelijk toegangbaar voor klanten?
  18. Is er voldoende parkeer gelegenheid?
  19. Zijn er busverbindingen en openbaar vervoer in het gebied?
  20. Kunnen leveranciers gemakkelijk leveranties doen in het gebied?
  21. Als u in de toekomst wilt uitbreiden, zal de locatie daarvoor geschikt zijn?
 

De NPS, de partij die ondernemers graag ziet groeien.

NPS secretariaat

Geen opmerkingen: