woensdag 3 maart 2010

Beantwoording vragen begrotingsbehandeling 2010.

Inleiding.

Het ministerie van Defensie vervult een strategische rol in het mede helpen waarborgen van een veilig klimaat in ons land. De verantwoordelijkheid m.b.t. de zorg voor de krijgsmacht ligt bij minister van Defensie opdat deze tijdig en adequaat op een efficiente en effectieve wijze haar bij wet opgedragen taken kan uitvoeren, zulks als garantie voor stabiliteit en duurzame ontwikkeling.

Conform het beleidsplan investeert het ministerie van Defensie in toenemende mate in het NL (zowel in de materiële zin en in de niet materiële zin (opleidingsstrategie) om zowel de constitutionele taak als de opgedragen bijzondere taken naar behoren te verrichten. Het gaat dus om toenemende investeringen plegen in faciliteiten en het opleiden van militairen in :
1. De traditionele militaire taak nl: het beschermen van de territoriale integriteit en souvereiniteit tegen buitenlandse gewapende militaire agressie en
2. De veelzijdige inzetbaarheid van militairen voor bijstandsverlening b.v.
bijstandsverlening aan de politie, ingeval zulks te handhaving van de inwendige veiligheid of de openbare orde noodzakelijk is. Deze samenwerking beantwoordt aan het algemeen doel om de veiligheid op het gehele grondgebied van Suriname te verbeteren. Het behoort eveneens tot de taak van het ministerie van Defensie (Ik verwijs naar art. 5 Besluit Taakomschrijving Departementen van Algemeen Bestuur (SB 1991 no 78). Het op aanvraag verlenen van hulp en bijstand bij productieve en dienstverlenende aktiviteiten van de overheid.


Meneer de voorzitter
Het lid Ruth Wijdenbosch heeft tijdens de algemene beschouwingen een uiteenzetting gegeven en gewezen op de zichtbare positieve ontwikkelingen en investeringen die het ministerie van Defensie pleegt t.b.v. het Nationaal Leger. Zij spreekt terecht over de rehabilitatie van het N.L. en de acceptatie door de bevolking.
- De strategische rol die het N.L. vervult alsmede de samenwerking tussen
N.L. en K.P.S. heeft vruchten afgeworpen.
- Het lid R. Wijdenbosch is blij/verheugd met de rehabilitatie/renovatie van
de M.B.K. Meneer de voorzitter, het is goed om in dit verband aan te geven
dat conform het beleid de renovatie zich niet beperkt tot M.B.K. Het
onderkomen van mil. wordt structureel aangepakt.
Het lid Jules Ajodhia vraagt een overzicht te presenteren m.b.t. de gepleegde
materiële voorzieningen en personele investeringen. Welnu gevolggevend
hieraan doe ik thans een opsomming van de objecten waar renovaties kort
geleden zijn verricht dan wel gaande zijn :


Renovatie van het Militair Hospitaal
De rehabilitatie en modernisering van het MH zal een 2 ledig doel moeten hebben
1. Het stellen renoveren van de bestaande voorzieningen.
2. Doorvoeren van vernieuwingen/innovaties anderzijds waardoor een aan de
huidige tijd aangepast ziekenhuis met de rehabilitatie en modernisering
gerealiseerd zal zijn.


Renovatie in Ie fase
a. Operatie Kamer (OK) voor het verrichten van kleine ingrepen en daarbij behorende infra structurele voorzieningen w.o. een sterilisatie unit in overleg met AZP. Een aangepaste intensive care holding en recovery.
b. Upgrading van het laboratorium.
c. Upgrading van de Apotheek.
d. Renovatie toilettengroep.



Problematiek ex-militairen en de voorzieningen

Meneer de voorzitter
Reeds in de Ie begrotingsbehandeling van deze regering in december 2005/ januari 2006 heb ik gepleit voor een structureel beleid en duurzame voorzieningen voor deze groep. Het gaat met name om ex-militairen die:
a. Strijd geleverd hebben tijdens ons binnenlands gewapend conflict
b. Behoeftig waren
c. Al dan niet getraumatiseerd waren.

I. Dit heeft geleid tot de instelling van een interdepartementale cie geestelijke
gezondheidszorg GGZ (Defensie, VGZ)
Eèn van de taken was : Het ontwikkelen van een roadmap voor
implementeren van beleid m.b.t. deze doelgroep ex-militairen.
II. Het ministerie van Defensie heeft toen het nodig geacht om een
uitvoeringscommissie in te stellen waarvan èèn van de belangrijkste taken
was de screening preventie, begeleiding en de nazorg van lijders aan het
PTSS.
III. De heractivering van de Stichting Nazorg Dienstplichtigen en Ex-militairen
behoorden ook tot een van de fundamentele maatregelen om op effectieve
wijze uitvoering te geven aan het beleid.


Terwijl de structuren in het leven
werden geroepen werden wij geconfronteerd met een organisatie van ex-
militairen die een wensenpakket deponeerden bij Defensie.
In grote lijnen gaat het om 2 groepen van ex-mil. Die elk afzonderlijk een
begeleidingstraject moeten volgen.
a. Ex-mil. die psycho-sociale hulp behoeven. Hiervoor wordt uitvoering gegeven door de uitvoeringscommissie in samenwerking met PCS.

b. Ex-mil die niet alszodanig getraumatiseerd zijn maar min of meer behoeftig zijn. Die veelal geen vast inkomen genieten.

c. Wat is tot nog toe gerealiseerd (actuele hulp)
I. Screening van de geregistreerde gegadigden
a. Zijn de mensen wel degelijk militair geweest (544 + 137)
b. Wetenschappelijk screening door PCS.

II. Toekenning van geneeskundige kaart van Sozavo waardoor zij niet
verstoken zijn van basis medische zorg.
III. Toekenning van Sociale toelage
a. aanvankelijk 100 SRD door Soza
b. “ 100 SRD door Defensie

Vanaf Ie kwartaal 2009 gaat er maandelijks 200 SRD af van de
defensiebegroting voor 544 van leden van deze groep.

VI. Behandeling van ex-mil door PCS die na screening in deze categorie
vallen + 25.07 %. Hiermede zijn grote bedragen gemoeid. Hiertoe zijn
KEP behandelaren opgeleid.

V. Implementeren van het beleid t.a.v. niet getraumatiseerde ex-mil.
Essentie is : stimuleren om in eigen levensonderhoud te voorzien en uit
het sociaal afhankelijk systeem te treden.
Wat is gerealiseerd ?
a. Een korte instap cursus voor alle geregistreerde ex-mil i.s.m. ministerie
van ATM verzorgd, door Stichting Productieve Werkeenheden
(werkattitude ontwikkelen, gevoel voor orde regelmaat versterken)
b. 18 geselecteerd voor burgerfunctie bij Defensie (chauffeur, elektro
afdeling, huismeester) en in dienst genomen. (Performance boven het
gemiddelde)
c. In total 2 groepen geselecteerd voor de opleiding tot
beveiligingsmedewerker. De eerste groep is reeds gestart met de opleiding
(jan. 2010) in total nodig : 50 man.
d. Opleiding tot assistant jachtopzieners. Start eind februari 2010, aantal 40
man. Prestigieuze opleiding waarbij een toelage wordt toegekend van
500 SRD per maand. Duur opleiding : 2 jaar. Theorie en Praktijk. Goed
overleg heeft plaats gevonden door Min.Def/Min.RGB. Tropenbos
Suriname en Jan Starke Opleiding.
e. Indien het ministerie van Onderwijs vandaag groen licht geeft voor de
opleiding parkwachters (palmentuin) en plaatsing mogelijkheid wordt
hiervoor door Def. ook de mensen opgeleid. Dit geldt eveneens voor de
pilot voor beveiligen open nabij scholen. (concentratie scholen zoals Z&H
maar ook Nickerie.
f. Defensie zorgt ook voor het maandelijks uitbetalen in Nickerie aan de
daarvoor in aanmerking komende ex-mil (SRD 200,=).
- Voorts ook voor de kosten van de vergaderruimte voor de doelgroep.
- Jaarlijkse kerstviering (kertbroden) en andere kleine uitgaven.

Punt van zorg
Geconstateerd is dat er een categorie Ex-mil is die hardnekkig weigert om:
1. De instapcursus te volgen.
2. Niet komen opdagen bij de behandeling of de behandeling onderbreken.
3. Niet werkwillig zijn ondanks het feit dat zij daartoe goed bevoden zijn.
4. Weigerachtig zijn bij particulieren ondergebracht te worden en slechts een werkrelatie bij de overheid ambieren.
5. Het wensenpakket zo langzamerhand een eisenpakket schijnt te worden. Een beleid t.a.v. niet werklustigen zal uitgevoerd worden. 3x weigeren- afbouw voorzieningen wellicht op onrust.

Het lid Ruth Wijdenbosch heeft de wens geuit of de gedachte geopperd voor een begraafplaats voor militairen.

Meneer de voorzitter
In 2009 hebben wij ons diepgaand beraden over mogelijke voorzieningen voor nabestaanden van gesneuvelde militairen en zelfs de mogelijkheid bekeken of het haalbaar was te projecteren. Een eigen militaire begraafplaats. Het ministerie van Defensie acht het vanbelang dat er voldoende draagvlak hiervoor is, zowel van het personeel (de militairen zelf) als de politieke ondersteuning. In aanmerking moet genomen worden de kleinschaligheid van ons Leger t.a.v. de grote in de wereld waar er reeds sprake is van een eigen begraafplaats. Wij gaan door met het aftasten en nemen het wederom in beraad.

Wat is wel uitgevoerd.
Het ministerie van Defensie heeft zorggedragen voor:
- indentificeren van alle graven (gesneuvelden in gewapend buitenlands
conflict).
- schoonmaken van de graven
- goed overleg met de nabestaanden
- betegelen van de graven en voorzien van een grafinscriptie na overleg met
de familie.


Het lid Angoelal stelt de vraag wanneer de nutsvoorzieningen tbv het Defensieverkavelingsproj. Verder te hand worden genomen aangezien er een groot aantal mensen in de startblokken staan om bouw activiteiten te ondernemen. Op dit moment is deze aangelegenheid punt van overleg in de Task Force opdat in versneld tempo de afronding kan worden ingzet. Zoals bekend geeft de VP leiding aan de Task Force en de minister van RGB vert. van domeinkantoor. De staatslandmeter en alle andere actoren zijn erbij betrokken (grondrechtelijke positie).

Bijzonderheden/Algemeen karakteristiek
I. Totale wegennet circa 40 km.
II. Ie fase nutsvoorzieningen gerealiseerd
a. aanleg hoogspanningsnet 8300 m
b. aanleg laagspanningsnet 7800 m
elektriciteitsnet is reeds gekoppeld aan EBS elektriciteitsnet en het moet
nog voorzien worden van transformator.
c. Reeds 16 km waterleidingsbuizen geplaatst. Deze moeten nog gekoppeld
worden op het bestaande waterleidingnet.
HRM
Het minsterie van Defensie is in een proces van omschakeling van personeelszaken (PZ) naar Human Resource Management (HRM). Met deze omschakeling wordt beoogd een verhoging van de kwaliteit, effectiviteit en efficiency bij de uitvoering van werkzaamheden door het personeel. In dit verband wordt ere en beleid geformuleerd m.b.t. loopbaan carriere doorstroom en uitstroom waarbij een hoge mate van transparantie en rechtvaardigheid wordt nagestreefd.
Binnen het bevorderingsbeleid wordt nu strak de hand gehouden aan de benoemings en bevorderingseisen. In grote lijnen zijn de voorwaarden/eisen:
1. Voldoen aan de opleidingseisen kennis maar ook vaardigheden, juiste attitude en
creatief opzoek naar oplossing.
2. Een goede beoordeling.

3. Voldoen aan de competenties.
4. Een plaats in de formatie.
5. Ancienniteit.
Dat is niet het belangrijkste. Militairen kunnen zich niet erop beroepen dat zij
bevorderd moeten worden louter er alleen maar doordat zij reeds het aanbod
voorgeschreven jaren gediend hebben in de huidige rang. Hiervoor is meer
nodig. Zorgvuldigheid en Transparantie zijn 2 belangrijke
kenmerken. En dit geldt voor iedereen. De gehanteerde procedures zijn
inzichtelijk.
In de komende 5 tot 7 jaren zullen vele leidinggevende fucties vacant komen. Het is dus van het allergrootste belang date r een kweekvijfer wordt ontwikkeld. Daarmee is het minister van Defensie bezig. De instelling van een management Development raad is in voorbereiding. Het gaat om de deel processen:
- Geschiktheidsbepaling
- Ontwikkeling
- Functietoewijzing
Defensie maakt steeds een afgewogen keuze om de functie aan de meest geschikte kandidaat toe te wijzen.

Geen opmerkingen: