vrijdag 26 maart 2010

Hoe participeer ik effectief aan een Trade Show of Beurs?

 
Marketing is een belangrijk aspect van het zaken doen en participatie aan een beurs of trade show vormt een onderdeel daarvan.
In de wereld van globalisatie is het nodig dat de marketing strategie van een bedrijf ver buiten de nationale grenzen van een land gaat.
Er zijn speciale methoden om effectief te participeren aan trade shows en beursen en de NPS wil de jonge ondernemers dit niet onthouden.
Middels dit artikel wil de NPS de kennis die ondernemers over beurzen hebben enigszins verbreden.
Zoals eerder gesteld is het participeren aan een trade show is één van de belangrijkste marketing of promotionele activiteiten van een bedrijf.
Hieronder volgen enkele tips van de NPS  om uw participatie aan zulke evenementen zo effectief mogelijk te maken.
 
Als u deelneemt aan een tentoonstelling (Exhibition)
 
  • Doe eerst onderzoek om de beste trade show uit te kiezen. Praat met collegas die een goede ervaring hebben met trade shows vόόr u een besluit neemt met betrekking tot participatie.
  • Lees de promotional brochures zou gauw als het kan. Probeer gebruik te maken van early-bird discounts (kortingen) voor stand locaties, reis en hotel accommodaties. Probeer een stand locatie te bemachtigen in een druk bezocht gebied.
  • Als u een exhibitor’s kit krijgt, lees het zorgvuldig daar er veel verwarrende formulieren zijn om in te vullen. In de prakrijk bent u vaak met verschillende bedrijven bezig: één die verantwoordelijk is voor het organiseren van de conferentie, en één die equipement, telefoon lijnen en elektriciteit verhuurt.
  • Als u zich geen spandoek kunt veroorloven, maak dan zelf één. Met een beetje creativiteit kunt u een poster maken die uw eigen verhaal vertelt.
  • Maak een realistische begroting. Denk hierbij onder andere aan reiskosten, transport, accommodaties (vraag om kamers te delen als het mogelijk is), voedsel, snacks, cadeaus en de kosten om een paar dagen uit uw kantoor te zijn.
  • Maak een press kit en een pers bericht en verzeker u ervan dat het in pers kamer (press room)  terecht komt. Vraag de organisatoren om kennis te maken met de aanwezige leden van de pers. Maak ook afspraken voor interviews met de lokale radio stations en verslaggevers.
  • Maak een dagindeling waarbij u een gedeelte van de dag in uw stand bent. U hebt ook tijd nodig om zelf rond te lopen.
  • Breng handige cadeautjes. Pennen met batterijen zijn bijvoorbeeld heel geslaagde ideeën bij trade shows.
  • Breng een voorraad pepermunten en chocolaatjes die bezoekers aantrekken.
  • Breng uw meest vriendelijke employees. U hebt energieke en vriendelijke mensen in uw stand nodig die er goed verzorgd uitzien en die niet zitten en met zichzelf bezig zijn.
 
Als u een Trade Show bezoekt
 
·        Zelfs als u moe bent, bezoek een paar seminaars en groep diners. Focus op de industrie leiders en overige personen die u wilt ontmoeten. Maak  elke dag rondes.
·        Als u eindelijk een persoon hebt bereikt die wilt spreken, zoek samen een rustig plekje op om te praten. Als het om een executive (CEO) gaat, hebt u slechts een paar minuten voor hij/zij wordt afgeleid.
·        Praat met zoveel mogelijk mensen als u bijvoorbeeld in de rij staat, u weet nooit wie u ontmoet.
·        Als u een  verslaggever of journalist ontmoet, geef hem een goede titel voor een verhaal.
·        In plaats van zware brochures  mee te nemen, collecteer business kaarten van belangrijke mensen.
·        Verdeel post kaarten of flyers die in vergelijking met brochures lichter en goedkoper zijn.
·        Breng drie keer zoveel business kaarten als u denkt nodig te zullen hebben.
·        Draag comfortabele kleding en een jas met zakken om business kaarten te kunnen zetten.
·        Als u geen goede kleding hebt, schaf die dan aan vóór de show.
·        Als u niet genoeg financiële middelen hebt, maak contact met de organisatoren en probeer vrije toegang te krijgen in ruil voor vrijwilligers werk op een ander gebied, bijvoorbeeld  het helpen bij de registratie desk. Het belangrijkste van een trade show is aanwezigheid. Doe er alles aan om er te zijn.
 
 
NPS, de partij die hard werkt om ondernemingen te laten bloeien.
 
 
NPS secretariaat
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen: