woensdag 17 maart 2010

Waar moeten we naar toe?

De NPS heeft vandaag als hoge prioriteit de stimulering van het ondernemerschap. Deze sector is en zal de belangrijkste blijken te zijn in onze economie.
Het klein en middelgroot ondernemerschap zal blijven zorgen voor het grootste aandeel in werkgelegenheids creatie. Ook komen 50% van alle product uitvindingen uit deze sector.
Er zijn dus goede reden waarom de NPS deze branche verder wil zien ontwikkelen. Maar dit betekent dat we zakelijke cultuur moeten ontwikkelen onder onze mensen en alle Surinamers.
Het op tijd komen en zich aan afspraken houden is belangrijk.
Ook in de politiek.
De NPS zal een belangrijke bijdrage blijven leveren om een zakelijke cultuur te helpen scheppen in Suriname en belangrijke onderwerpen in dit kader aan de orde stellen.
Het belangrijkste is natuurlijk het macro economisch klimaat dat door de NPS Plus regering reeds in de afgelopen jaren reed is gerealiseerd.
Ook zijn er vele taboes in onze cultuur die het zaken doen belemmeren die moeten verdwijnen.
Het is bijvoorbeeld een schande om schulden te hebben. Dit is misschien zo als iemand boven zijn stand wil gaan leven, maar om een bedrijf te starten is het helemaal geen probleem en is het deel van het risico nemen.
In dit artikel stelt de NPS de karakteristieken van succesvolle ondernemers aan de orde en nodigt jonge potentiële ondernemers uit om goede nota te nemen.
In ieder geval moeten we deze karakteristieken in veel mensen gaan kweken om de visie van de NPS te realiseren, namelijk dat Suriname een broeinest van ondernemers wordt.
Succesvolle ondernemers hebben een aantal kenmerken gemeen. Ga de volgende lijst na om te zien hoe u kwalificeert. Als U de meeste van deze kenmerken niet bezit is het nog geen reden tot paniek omdat de meeste kunnen worden aangeleerd. Vooral door het ontwikkelen van een positieve attitude, het vaststellen van meetbare doelen en strategisch plannen om deze doelen stapsgewijs te bereiken.
Voor elke bedrijfsactiviteit zijn er vereisten, zoals een bedrijfsvergunning. Zo moet voor elk bedrijf een aantal basis vereisten worden gerealiseerd om het bedrijf succesvol te maken. Dit artikel heeft enkele van die vereisten voor het starten van een succesvol bedrijf dat thuis is gevestigd.

1. Opereer een bedrijf in een branche waar u van geniet. Wat u uit uw bedrijf haalt in de vorm van persoonlijke voldoening, geld, stabiliteit en plezier is de som van wat u erin stopt. Dus als u iets doet waar u niet van geniet, dan zal het zijn weerspiegeling vinden in het succes of falen van uw bedrijf.
2. Neem uw werk serieus. U kunt niet effectief en succesvol zijn als u werkelijk niet gelooft in uw bedrijf en de goederen en diensten die u aan de man brengt. Laat u vooral niet afleiden door anderen die alsmaar negatief praten over uw bedrijf.
3. Plan alles. Het plannen van alle aspecten van uw bedrijf is niet alleen een must, maar het kweekt gewoonten die elke ondernemer moet hebben. Het plannen dwingt u ook om alle aspecten van uw bedrijf te analyseren, informatie te verzamelen en conclusies te trekken op basis van die informatie.
4. Ga wijs om met uw geld. Het levensbloed van elk bedrijf is de cash flow. U hebt het nodig om grondstoffen te kopen, voor diensten te betalen, reparaties uit te voeren en u zelf te betalen. Daarom moeten alle ondernemers goede geld managers zijn.
5. Vraag uw klanten wanneer ze zullen kopen. Alle marketing en promotionele activiteiten zijn nutteloos als u één ding niet doet, namelijk de klant vragen wanneer hij/zij uw product zal kopen.
6. De klant is koning. In uw bedrijf gaat het niet om de producten of diensten die u verkoopt. Het gaat ook niet om de prijzen voor goederen en diensten, de concurrentie en hoe u de strijd met ze aangaat. In uw bedrijf gaat het om de klanten. Het zijn uiteindelijk de klanten die zullen bepalen als uw bedrijf zal floreren of kapot gaat. Alles wat u in uw bedrijf doet moet als focus de klant hebben.
7. Wees een harde zelf promotor (zonder hinderlijk te zijn). Klanten moeten weten wie u bent, wat u verkoopt en waarom zij uw product moeten kopen. Zelf promotion is één van meest ondergebruikte marketing tools.
8. Presenteer een positief business imago. U hebt in de praktijk maar een split seconde om een goede indruk te maken bij een potentiële klant. Daarvoor moet u al het nodige doen om een professioneel business imago te creëren.
9. Ken uw klanten. Eén van de voordelen van een bedrijf dat thuis is gevestigd is dat de ondernemer persoonlijk aandacht kan besteden aan de klanten. Klanten houden er niet van om te horen dat hun informatie in de computer is en dat het tevoorschijn moet worden gehaald. De thuis opererende ondernemer heeft de gelegenheid om de telefoon zelf te beantwoorden. Persoonlijke aandacht wordt door klanten zeer gewaardeerd.
10. Gebruik de beschikbare technologie. U hoeft geen computer wiz te zijn, maar één van de voordelen van het internet is dat iemand die van huis uit opereert een uitstekende web site kan hebben die lijkt op één van een bedrijf met een vermogen van US $ 30 miljoen, terwijl niemand het verschil kan uitmaken. Maak dus gebruik van de technologie. De beste technologie is één die u helpt, maar niet die technologie die indruk maakt op uw buren.
11. Stel een goed business team samen. Geen enkel persoon kan alleen een succesvol bedrijf opbouwen. Dit vereist een team van mensen die even toegewijd zijn als u zelf. Uw team kan bestaan uit: familie leden, vrienden, werknemers, leveranciers, zakelijke partners, sub contractors, industrie associaties, de overheid en de gemeenschap. Natuurlijk zijn de belangrijkste uw klanten.
12. Wees een expert op uw gebied. Wanneer u bekend staat als een expert op uw gebied, zullen steeds meer mensen naar u toekomen voor advies en dienstverlening. Werk dus constant aan het upgraden van uw expertise om zodoende ook de concurrentie voor te zijn.
13. Creëer een comparatief voordeel. Uw home business moet een unieke verkoop positie hebben. Met ander woorden, welk aspect of combinatie van factoren onderscheidt uw bedrijf van uw concurrentie? Waarom zullen klanten voor uw producten kiezen? Is het een betere service, langere garantie, betere keuzemogelijkheden, langere openings tijden, flexibelere betalingscondities, lagere prijs, persoonlijke service, betere customer service, of een combinatie van deze factoren?
14. Investeer in u zelf. Top ondernemers lezen business en marketing boeken, tijdschriften, journalen, newsletters, web sites en industrie publicaties omdat deze bronnen hun begrip van de business wereld kunnen vergroten. Ze worden ook lid van industrie associaties en andere clubs, en netwerken met andere kundige ondernemers om van hen te leren. Ze wonen ook business en marketing seminaars en workshops en training cursussen bij, al beheersen ze de materie reeds. Onderwijs is vandaag de dag een continu proces. Er zijn altijd manieren om dingen beter, efficiënter en effectiever te doen.
15. Wees toegankelijk. We leven in tijd waarin ons eten van een drive thru restaurant in enkele minuten klaar moet zijn. Het punt is dat u het zo gemakkelijk mogelijk moet maken voor uw klanten om u te bereiken. Maak het gemakkelijk voor mensen om zaken met u te doen.
16. Bouw een solide reputatie op. Een goede reputatie is zonder twijfel het belangrijkste eigendom van een ondernemer. U kunt het niet kopen, maar zal het moeten opbouwen door jarenlang consistent afspraken na te komen en kwaliteit te leveren.
17. Verkoop voordelen. Onervaren ondernemers verkopen product eigenschappen. Wereldwijd focussen sales employees vandaag de dag op het verkopen van voordelen verbonden aan het hebben of gebruiken van producten en diensten. Iedere keer en via elk medium dat u communiceert moet uw boodschap focussen op de voordelen die verbonden zijn aan het hebben van uw product of dienst.
18. Wees betrokken. Wees betrokken bij zaken uw gemeenschap aangaande door uw sociale kant te laten zien. In elke gemeenschap valt er sociaal werk te doen en het is belangrijk om terug te geven aan de gemeenschap van waaruit uw klanten komen.
19. Trek aandacht. Kleine ondernemers moeten voortdurend tijd, geld en energie stoppen in promotionele activiteiten, maar dit kan uiteindelijk uw faillissement betekenen voordat u uw doel hebt bereikt. Zorg daarom ervoor dat elk promotion activiteit geld terug zet in uw zak zodat dit proces door kan gaan.
20. Werk aan uw onhandelings skills. Elke ondernemer moet uiteindelijk een bedreven onderhandelaar worden. Deze skills moeten ervoor zorgen dat u altijd in een win win situatie beland.
21. Richt uw werkruimte in voor succes. Richt uw kantoor praktisch in voor maximale productiviteit en persoonlijke prestaties. Tegelijkertijd moet uw werkruimte er representatief en professioneel uitzien.
22. Ga georganiseerd te werk. Zorg dat u systemen hebt om het werk routinematig te organiseren en uit te voeren.
23. Neem pauzes. De verleiding is er altijd aanwezig om de hele dag door te werken. Maar uw dagelijkse routine moet een lunch break hebben en moet u regelmatig vakantie dagen nemen.
24. Draag niet te veel petten. Vele ondernemers doen vele dingen tegelijk in hun bedrijf, maar er komt een moment waarop u bepaalde zaken zal moeten delegeren.
25. Zorg voor follow-up activiteiten. Elke ondernemer zal constant contact moeten blijven onderhouden met klanten, potentiële klanten en zakelijke contacten. Dit zal nodig zijn om het koop gedrag te verbeteren en om sterkere business relaties op te bouwen.

NPS, de partij van ondernemerschap!!!!!!!!!!!!


Geen opmerkingen: