maandag 22 maart 2010

De belangrijkheid van goede partners

In de hedendaagse politiek zijn partnerschappen belangrijk, omdat het in Suriname vrijwel onmogelijk is dat één partij de meerderheid haalt in DNA bij de komende verkiezingen.
De NPS heeft in verschillende coalitie regeringen gezeten zoals de NPK combinaties en het Front, waarbij belangrijke zaken voor het volk zijn gerealiseerd.
Afgelopen vrijdag heeft de NPS weer zo een belangrijk partnerschap gesloten met de VHP, de SPA en DA 91.
De PL van Paul Somohardjo verdween hierbij uit het Front.
De ontevredenheid van vele NPSers over het uitgevoerde beleid op het Ministerie van ROGB en de slechte behandeling die  NPSers van de partner  PL hebben gehad is bekend.
Het is de bedoeling dat deze nieuwe combinatie weer in het machtscentrum komt zodat de ingezette weg naar economische groei en welvaart wordt voortgezet.
Het is dus belangrijk dat de NPS met goede betrouwbare partners in zee gaat om te zorgen dat hetgeen zich in de regeerperiode 2005- 2010 heeft afgespeeld zich niet meer herhaald.
We kunnen duidelijk lessen leren over het gebeurde en de dieptepunten.
Maar in elke relatie zijn er positieve zaken. Zo eerlijk moeten we ook zijn.
Zo mag gezegd worden dat de economie in de regeerperiode 2005- 2010 duidelijk gegroeid is en alle cijfers en rapporten tonen dat aan.
 
In de private sector, in het bedrijfsleven dus, zijn partnerschappen ook even belangrijk.
De NPS stelt de kwestie van partnerschappen in dit artikel aan de orde omdat ondernemers ook op belangrijke zaken moeten letten bij het uitkiezen van partners.
De ervaring leert dat mislukte deals tussen partners in het bedrijfsleven even pijnlijk kunnen zijn als in de politiek.
De NPS geeft in dit artikel aan ondernemers aan welke de elementen zijn van positief partnerschap en waarop zeker gelet moet worden.
Partnerschappen hebben veel voordelen, inclusief een gevoel van verbondenheid en het beschikbaar zijn van iemand die overneemt wanneer u op vakantie bent.
Aan de andere kant eindigen vele partnerschappen in crises of een conflict.
Om u te helpen om problemen te voorkomen, geeft de NPS hierbij wat suggesties voor een goed partnerschap.
 
1.  Gezamenlijke waarden. Partners moeten dezelfde waarden hebben met betrekking tot wat gewenst, wat niet gewenst en wat goed of slecht is. Gezamenlijke waarden houden partners eerder bij elkaar: de waarde van de familie, welvaart, ambitie, werk ethiek, politieke overtuiging enz.
 
2. Aanvullende vaardigheden. Succesvolle partners hebben verschillende vaardigheden welke elkaar moeten aanvullen. Een ondernemer moet in zijn bedrijf 3 rollen vervullen: de ondernemer, de manager en de technicus. Partners kunnen op een juiste manier deze rollen vervullen.
 
3. Juiste deel van de aandelen. Het aantal aandelen hoort een reflectie te zijn voor het harde werk welke een partner verricht. In de praktijk is het moeilijk bij te houden wie wat bijdraagt in het bedrijf. Toch zal het formeel moeten worden vastgelegd. Wanneer een partner het gevoel krijgt dat hij te weinig krijgt voor wat hij verricht, leidt dit tot spanningen.
 
4. Gezamenlijk groeien. Partners en hun relaties zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Succesvolle partners waarderen verandering en groei, wetende dat dit het bedrijf ten goede komt.
 
5. Pro-actieve conflict management strategieën. Succesvolle partners gebruiken pro-actieve en strategische manieren om conflicten op te lossen. Het simpelweg werken en vermeiden van conflicten zal niet werken. In plaats daarvan zal accommodatie, compromissen sluiten en collaboratie nodig zijn om geschillen op te lossen.
 
6. Gezamenlijke visie.  De visie bepaalt waar een organisatie naar toe wil en hoe het daar wenst te belanden. Wanneer partners verschillende visies op na houden, zal er geen sterke band zijn. Om een gezamenlijke visie te hebben, zijn 4 stappen nodig:
·        Creëer een visie.
·        Vertaal de visie naar de nodige acties.
·        Verkoop de visie aan anderen.
·        Zorg dat de visie overeind blijft wanneer de realiteit plannen verandert.
 
7. Een strategie voor het beëindigen van het partnerschap. Zonder een exit strategie zullen partners gedwongen worden om cruciale besluiten te nemen terwijl ze op dat moment juist daartoe niet in staat zijn. Een exit strategie is een gezamenlijk gevoel over hoe het partnerschap te beëindigen. In essentie moeten 4 vragen worden beantwoord bij een exit plan:
·        Welke gebeurtenissen zouden kunnen leiden tot het beëindigen van het partnerschap?
·        Hoe zal het bedrijf worden getaxeerd aan het eind?
·        Welke vormen van toekomstig eigendom zijn acceptabel?
·        Welke postalliantie verbonden en beperkingen zullen nodig zijn?
 
 
NPS, de partij van ondernemerschap en welvaart.
 
 

Geen opmerkingen: