vrijdag 23 maart 2012

 

Marica: Vrijdag komt einde aan rechtsstaat Suriname

22 Mar, 20:30


De jurist Stanley Marica, deken van de Orde van Advocaten.

De jurist Stanley Marica die ook deken van de Orde van Advocaten in Suriname is, noemt de inmenging van de wetgevende macht in het 8 december strafproces een absolute dieptepunt. “Morgen komt er een eind aan de rechtsstaat Suriname”, zegt Marica. Hij praat met Starnieuws op persoonlijke titel.

Marica zal de raad van bestuur bijeenroepen, daarna zal een algemene ledenvergadering van de Orde van Advocaten worden gehouden. Er zal dan een gezamenlijk standpunt worden ingenomen. “Maar ik zeg nu al op persoonlijke titel dat onze rechtsstaat ernstig in gevaar is”, zegt Marica.

Verdedigers rechtsstaat
Marica zegt dat alle advocaten en rechtsgeleerden verdedigers zijn van de rechtsstaat. “Ik kan geen politieke taal spreken hierover. Wij zijn een schakel binnen de rechtsstaat en hebben de verplichting op ons genomen de rechtsstaat te beschermen en te verdedigen. Ik zal daarom dit ter discussie moeten brengen bij de Orde”, zegt de deken.

Hij voert aan dat de Orde de afgelopen twee dagen is overvallen met de indiening van het wetsontwerp “juist op het moment dat we bezig waren met interne zaken”. Marica zegt niet te willen spreken voor het Hof van Justitie of het Openbaar Ministerie, wat zij in deze kwestie zouden moeten doen. “Ik laat het aan hen over en ga in mijn eigen tuintje bezig zijn. Eenieder mag van mijn tuin profiteren, maar dit ga ik niet zo laten”, aldus Marica.

Andere rechtsmiddelen
Volgens Marica hadden de parlementariërs die het wetsvoorstel hebben ingediend andere rechtsmiddelen kunnen gebruiken om strafvervolging voor Desi Bouterse te voorkomen, in plaats van de rechtsstaat aan te tasten. Ze zouden ook een gratieverzoek hebben kunnen indienen.

Er is onlangs gratie verleend aan Romano Meriba, waarom zou dat niet kunnen voor een politieke leider. Marica zegt dat volgens de leer van de trias politica niemand aan een proces dat gaande is, mag komen. Wat hem betreft zou de rechtszaak rond de 8 decembermoorden dan ook normaal voortgang moeten hebben.

 

Geen opmerkingen: