Voor een goed gevulde zaal (van bijkans 250 aanwezigen) ging de inleider Mr. Dr. Edwin Marshall in op de geschiedenis, de huidige problematiek en de toekomst van het Onderwijs. De titel van de lezing was “de hefboom functie van het onderwijs, ontwikkeling en vooruitgang”.
Mr Marshall droeg deze lezing op aan dhr R Blufpand, Inspecteur Onderwijs, voor wij hij grote bewondering heeft gehad en die hij bestempelde als een rolmodel van het onderwijs.
In zijn inleiding besprak hij de hefboom functie van het onderwijs aan de hand van 4 verschillende aspecten te weten het Vormingaspect, het Beroepsaspect, het Allocatie aspect en het Mobiliteitsaspect.
Bij de bespreking van geschiedenis ging hij terug in de tijd en besprak Onderwijs innovaties vanaf 1945 van onder andere de Commissie Heans, het introduceren van ULO en LBGO onderwijs, het upgraden van het Kweekschool onderwijs en de afschaffing van het toelatings examen dat vervangen werd door objectieve toetsen.
Hij vervolgde zijn betoog met de bespreking van het Basic Education Improvement Project (BEIP), waarbij hij de oude structuur plaatste tegenover de nieuw te introduceren structuur voor het basis onderwijs. Hierbij liet hij een kritisch zorgpunt horen over de plaats van MULO onderwijs in de nieuwe structuur. Hij merkte op dat in zijn visie het nog niet duidelijk is wat in de plaats komt van het MULO onderwijs bij het 11 jarig basis onderwijs.
Belangrijk vond hij dat voor een succesvolle implementatie, iedereen zich moet herkennen in de droom van de nieuwe visie. Hiervoor moet er een nieuw elan worden ontwikkeld en moeten wij ons niet laten afschrikken voor vernieuwingen. Hij wees erop dat wij ons nog te weinig ervan bewust zijn dat we in het onderwijs bezig zijn met de ontwikkeling van “human capital”. Extra aandacht is nodig voor het beroeps onderwijs.
Aan het eind van zijn betoog noemde hij 4 NPS ministers die in het verleden een belangrijke bijdrage hebben geleverd bij de ontwikkeling van het onderwijs gebeuren in Suriname. Lou Lichtveld (Albert Helman), Alfred Cameron, naar wie Kweek A is vernoemd, Ewald Meyer, naar wie Lyceum II is vernoemd werden genoemd samen met Ronald Venetiaan, die hij beschreef als de meest ongeduldige minister. Hij typeerde de heer Venetiaan als gedreven, een minister met heldere idealen, grote visie en een groot elan, die kon doen wat hij deed omdat hij zich ondersteund wist door een bedreven staf.
Hij sloot zijn presentatie af door te stellen dat de huidige problematiek het probleem is van jarenlange onderschatting van het probleem.
Gestaag vasthouden aan een duidelijk uitgezette koers en klaarstaan voor het uitvoeren van de hefboomfunctie van het onderwijs, gaf hij de NPS mee als riem onder het hart en eindigde met de zin: “NPS .. altijd in de frontlinie”
Onder begeleiding van een discussie leider en ondersteund door twee panelleden was er gelegenheid voor de zaal om vragen te stellen, discussie punten aan te snijden en of voorstellen naar voren te brengen.
Voorstellen uit de zaal varieerden van het opzetten van vakscholen in de districten en trainings instituten voor de training van vakmensen. Het panel ging ook in op de suggesties om het probleem van drop outs op te vangen door het afgeven van deelcertificaten totdat die vervangen kunnen worden door een diploma. De inleider ging ook in op de vraag naar de visie over het upgraden van de MULO met een C afdeling voor de comptabele richting.
De NPS zal de resultaten van de lezing verwerken in een document dat als basis zal dienen voor verdere discussies over dit onderwerp met belangen groepen waarbij de Onderwijs vakbeweging en de Schoolbesturen ook belangrijke partners zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten