woensdag 14 september 2011

viewer

Geschiedenis van de NPS

Een beschrijving in vogelvlucht.

Overwinnen in de politiek is het werk van vele handen en harten

Deel 12

 

Verkiezingen 25 mei 2000

Op 17 maart 2000 presenteerde “Het Nieuw Front” de samenleving  een Manifest voor waarin o.a. het volgende  vastgesteld werd :

·         Er een ernstige bestuurlijke,economische,sociale en morele crisis in ons land heerst terwijl het perspectief  dat in de periode tot 1996 met grote offers van het Surinaamse Volk tot stand was gebracht, is vernietigd;

·         De democratische orde en het evenwicht tussen bestuurlijke en rechtsprekende machten zijn aangetast.Het bestuur o.l.v President J.Wijdenbosch wordt gekenmerkt door centralisatie van macht in handen van de President en door toenemend ongrondwettelijk handelen.Voor het eerst in onze historie is zelfs ook de Rechterlijke Macht in een crisissituatie gebracht en moet strijd leveren om haar onafhankelijkheid te behouden;

 

De crisis op alle fronten in de gemeenschap had slechts één oorzaak:slecht bestuur!

 

Het volk wenste terug naar maatschappelijke stabiliteit en goed bestuur. Het Nieuw Front nu uitgebreid met de Pertjajah Luhur van Paul Salam Suriname

De uitslag van de verkiezing zag er alsvolgt uit:

2000 (25 mei)

Allianties en partijen

Uitslag in procenten

Uitslag in zetels

Nieuw Front voor Democratie en Ontwikkeling
Nationale Partij van Suriname
Vooruitstrevende Hervormingspartij
Pertjajah Luhur
Surinaamse Partij van de Arbeid

47,5%

33

Millenium Cobinatie
Nationale Democratische Partij
Democratisch Alternatief
KTPI

15,1%

10

Democratisch Nationaal Platform 2000

9,9%

3

Democratisch Alternatief '91

6,1%

2

Politieke Vleugel van de FAL

4,5%

2

Progressieve Arbeiders- en Landbouwers Unie

0,7%

1

Totaal

 

51

 

 

Op 12 augustus 2000 werd R.R.Venetiaan  opnieuw verkozen tot president. en Mr.Jules Ajodhia als Vice Presdent. In de Nationale Assemblee werd Mr. J.Lachmon gekozen en als Fracteleider O.Rodgers die deze functie vanaf 1991 uitoefende. Opnieuw zou onze voorzitter als president van onze Republiek  het land uit de malaise halen. Niet alleen de economie was vervallen, ook de normen en waarden waren op een laag niveau beland.

 

Een van de eerste mededelingen van minister van Financiën, Humphrey Hildenberg, was dat de staatskas dermate leeg was achtergelaten dat o.m. lonen van ambtenaren niet betaald konden worden. Onder Wijdenbosch was ook bijna de gehele goudvoorraad verkocht; van de ruim 7600 kg was nog maar 147 kg over

Deze regering werd geconfronteerd met een gigantisch begrotingstekort en een enorme Staatschuld. Op 15 november 2000 werd de “harde” staatsschuld vastgesteld op Sf1.085 miljard gelijk aan US$295.6 miljoen. Bijkomend probleem voor de regering-Venetiaan was dat toekomstige inkomsten uit de export van bauxiet en olie door Wijdenbosch al aan schuldeisers vergeven waren. Om het vertrouwen in de munt te herstellen, maakte de Surinaamse gulden op 1 januari 2004 plaats voor de Surinaamse dollar nadat er weer monetaire stabiliteit bereikt was. Economisch herstel werd ingezet en bereikt. Maar ook op andere gebieden heerste er crises! Kortom kon gesproken worden over een NATIONALE CRISIS !

 

Sinds 2001 is de economische groei van Suriname positief (5,6% in 2006)

Vanwege de nieuwe verfoeilijke strategie die toegepast werd door de bijeen geharkte coalitie 1996-2000 o.l.v. Bouterse en Wijdenbosch om aan de macht te komen n.l. “omkoping van volksvertegenwoordigers” moest er wetgeving geslagen worden ter voorkoming hiervan in de toekomst. Principes en Beginselen met betrekking tot “de essentie van de democratie n.l uitdrukking brengen van de wil van het volk” werd geschonden.Daarom kwam  de wet op Terugroeping van volksvertegenwoordigers tot stand.

 

De NDP regering met Wijdensbosch als president heeft ook de constitutie geschonden m.b.t. onder andere :

-          verlening van belastingprivileges

-          het aangaan van staatsleningen

-          benadering van de Rekenkamer

-          verantwoording plicht naar De Nationale Assemblee

-          vertrapping van de Comptabiliteitswet.(uitgaven zonder aanbestedingen)

 

Ook in de Rechtspleging constateerde wij een crisis:

De regering Wijdenbosch taste de fundamenten aan van onze democratische-rechtsstaat door zijn benoemingsbeleid in de Rechterlijke Macht. De benoeming van de leden van de Rechterlijke Macht met rechtspraak belast en de Procureur-Generaal bij het Hof van Justitie geschiedt door de Regering, na advies van het Hof van justitie.Dit Grondwetsartikel werd bij de benoeming van een rechter geschonden.

 

Herstel in het vertrouwen van de Rekenkamer als onafhankelijk Hoge College van Staat en werkarm van De Nationale Assemblee was ook een uitdaging voor de regering venetiaan die aangegaan moest worden. Dit College heeft de  wettelijke verplichting controle uit te oefenen op de rechtmatigheid en doelmatigheid van overheidsbestedingen. De regering Wijdenbosch en zijn marginale coalitie in DNA I.Djawalapersad  hebben de euvele politiek moed opgebracht  een motie van wantrouwen aan te nemen tegen de voorzitter van de Rekenkamer Hr.Hans Prade.Een motie die o.b.v. de wet niet uitvoerbaar bleek.

Eind juni 2000 werd Bouterse “de formateur” van regering Wijdenbosch(1996-2000) -leider van de revolutie- ex Adviseur van Staat en NDP voorzitter  door het Haagse gerechtshof in de CoPa-zaak tot 11 jaar veroordeeld voor georganiseerde Cocaine smokkel. Venetiaan en zijn team haalden Suriname uit het internationale isolement. Door prudent beleid van de regering Venetiaan II werd vastgesteld dat in 1995 Suriname de snelst groeiende economie was in het Caraibisch gebied met een BBP groei van meer dan 5%.Deze regering is dan ook dankbaar dat het Surinaamse volk haar heeft ondersteund in de vele moeilijke noodzakelijke maatregelen zonder dat er sociale onrust is uitgebroken.

 

In november 2000, een maand voor het aflopen van de verjaringstermijn voor moord, gelastte het Surinaamse Hof van Justitie een gerechtelijk onderzoek naar de feiten en de daders van de 8-decembermoorden uit 1982. De toenmalige minister van Justitie, Siegfried Gilds was vastbesloten om deze zaak tot een goed einde te brengen: "Het politieke besluit van de regering dat het onderzoek moet komen, dat is duidelijk. De zaak is nu bij de rechterlijke macht en we kunnen gelukkig stellen dat onze rechterlijke macht nog functioneert. En dat het ons de zekerheid geeft dat als de zaak eenmaal is onderzocht, dat daarover een uitspraak zal worden gedaan."

 

Op 1 augustus 1996 brandde het historisch gebouw van De Nationale Assemblee af samen met het Ministrie van Buitenlandse zaken. Door de vriendschappelijke banden met de Volksreubliek China had zij de Republiek Suriname een schenking toegezegd van US$ 3.5 miljoen.Suriname kwam in met US$850.000 om de nutsvoorzieningen en betaling van de projectbegeleiders op zich te nemen.

De bouw begon op 16 oktober 2004 en werd op 15 juni 2006 opgeleverd. De ambassadeur ziet het nieuwe pand als een gedenkwaardig cadeau in verband met 30 jaar Surinaams-Chinese diplomatieke betrekkingen.

 

Geen opmerkingen: