De kogel is door de kerk. In antwoord op de groeiende bezwaren in de
samenleving tegen de hoofdverantwoordelijke van misdrijven tegen de
menselijkheid, als president van de republiek Suriname, heeft Volle
Evangelie Bisschop Dr. Steve Meye Ph.D. partijpolitieke kleur bekend en
in een donderpreek het opgenomen voor het presidentskandidaatschap van
ex-dictator Bouterse. Hij verweet de democratische partijen en kritische
stemmen zich schuldig te maken aan 'haat- en wrokcampagnes', 'rancune',
'bitterheid' en zelfs een 'vorm van racisme'(!). Hij riep op het
verleden te vergeten (!).
Zoals bekend heeft de van huis uit rooms-katholieke Desi Bouterse, zich
enkele jaren geleden pontificaal laten bekeren tot de kerk van Meye. Het
mes sneed aan twee kanten. Zoals ooit eens in de campagne van de
Peruaanse dictator Fujimori, speelden politieke 'evangelicals' ook een
prominente rol in de verkiezingscampagne van 'broeder' Bouterse. Dat de
ex-dictator nu zijn politieke gedrag, anders dan voorheen niet meer met
revolutionaire frasen, maar met verwijzingen naar 'de onzichtbare hand'
rechtvaardigt, staat daar niet los van. De mystificatie van macht en
beleid behelst enorme risico's voor de rechtsstaat en deugdelijk
bestuur. Want wat als 'de onzichtbare hand' in de staatskas grijpt? Of
wat moet onze moedige rechter mr. Cynthia Valstein-Montnor met 'de
onzichtbare hand' van Bastion Veere? Mystificatie maakt het mogelijk
openheid, transparantie en verantwoording te substitueren met blind
geloof in de Grote Leider, die immers door 'de onzichtbare hand' wordt
gestuurd.
Naar zijn grondwet mag Suriname het verleden niet vergeten! In artikel
92 lid 1 van de grondwet van de republiek Suriname lezen wij: 'om tot
president gekozen te kunnen worden moet een kandidaat geen handelingen
hebben verricht strijdig met de grondwet'. Handelingen zijn per
definitie al verricht, zij liggen in het verleden. Meer dan in woorden
laat een persoon zich kennen in gedrag. Het is niet zonder reden dat bij
ernstige misdaden, zoals moord en folter, in een moderne
rechtsstatelijke samenleving verdachten en daders onderworpen worden aan
forensisch psychiatrisch onderzoek. In het anti-sociale gedrag laat zich
vaak de narcistische sociopaat kennen. De kans op recidief, op hernieuwd
gevaar voor de samenleving, moet op basis van genoemd onderzoek
vastgesteld worden. Wie dat wil nalaten op basis van selectieve
empathie, waarbij slechts de belangen en sentimenten van de verdachte
en/of dader meetellen, staat roekeloos ten opzichte van de belangen en
gevoelens van de nabestaanden van de slachtoffers en van de samenleving.
Onze Volle Evangelie Bisschop heeft met zijn anticonstitutionele tirade
zichzelf als apologeet van 'Nationale Verzoening' en 'Liefde' een brevet
van onvermogen gegeven. De echte verzoener ontzegt geen enkele betrokken
partij, zeker niet de nabestaanden van de slachtoffers, zijn
inlevingsvermogen en luisterend oor. In de slotconclusie van de
wereldzendingsconferentie, die vorige week in Edinburgh werd gehouden,
wordt gesteld dat het belangrijkste voor hedendaagse evangelisatie is
dat zendelingen een 'levend voorbeeld zijn van de liefde, gerechtigheid
en rechtvaardigheid die God voor de hele wereld bedoeld heeft'. Het moge
gezien de partijpolitieke vooringenomenheid van onze Volle Evangelie
Bisschop niet verbazen dat hij in zijn lange, hoogmoedige preek niet één
keer de woorden 'gerechtigheid'en 'rechtvaardigheid' in de mond nam.
8-6-2010
2 opmerkingen:
Bedankt voor deze reactie!!
Helemaal eens met u!!!
In een documentaire rond de "bekering" was te zien hoe DDD de dag na bekeerd te zijn langs een loekoeman ging die middels slachten van een kip en een stevige wasi de toekomst voor DDD las. In deze "kerken" is het winti geloof toch onverenigbaar met het christelijk geloof? Dus wie houden Meye en DDD voor de gek? Mij niet.
Een reactie posten