Suriname is een coalitieland.Hierdoor komt het meestal voor dat verschillende partijen die tijdens de verkiezingscampagnes beloften hebben gedaan aan de kiezers tegenstrijdig waren.Dit maakt dat onderhandelingen om te komen tot een regeeracoord langdurig kunnen zijn.Algemeen kan gesteld worden dat hoe gedetailleerder een regeeraccoord hoe minder vertrouwen tussen de coalitiepartners.In deze fase zullen partijen wwater in de wijn moeten doen(compromissen sluiten).
Het regeeracoord is dus een politiek inhoudelijk document.Hierin komt niet te staan wie op welke minsiterspost komt te zitten noch minder welke partij het presidentschap of Vice presidentschap zal invullen.
In een regeeraccoord worden gewoonlijk de volgende vastgelegd:
- De uitgangspunten voor de overheidsbegroting, (hoe om te gaan met meevallers en tegenvallers), bezuinigingen en uitgavenverhogingen.
- Belangrijke wetgeving bijvoorbeeld over, occupatie, medisch-ethische kwesties.
- De houding en positie in het buitenlands beleid.(Caricom-United nations-Niet gebonden landen, Alba etc)
- De oplossingsrichting voor grote maatschappelijke problemen.
- Geweldsinstructie's voor de gewapende machten
Hoe waardevol een regeerakkoord is, wordt betwist.In ons land kunnen de politieke omstandigheden snel veranderen na het accoord gesloten is.Een regeerakkoord heeft in het staatsrecht "geen betekenis".Echter is het wel zo dat, de coalitiefracties en de bestuurders er tijdens de betreffende kabinetsperiode aan gebonden zijn.Het is zoals eerder gezegd een politiek inhoudelijk document, en kan dus slechts politiek worden afgedwongen.
Japin
Politiek Bestuurlijke Werkgroep
Geen opmerkingen:
Een reactie posten