Gelukkig hebben de meeste mensen goed verstand om bepaalde zaken in te zien.
Meer nog, het wordt steeds duidelijker waarom het vertrouwen plotseling
is verdwenen en vooral het bedrijfsleven erg wantrouwend is.
Een politieke partij die aan de verkiezingen deelneemt, reeds 30 jaar
bestuurlijke ervaring heeft en die nota bene veel economische
"deskundigen" onder zich heeft, hoort op de hoogte te zijn van het
financiële reilen en zeilen bij de overheid.
De partij heeft momenteel de meeste DNA leden in het parlement en is op
de hoogte van de begrotingsprocedures.
Niets blijft geheim in Suriname.
Kort na de verkiezing komt men bij de Mega Combinatie tot de ontdekking
dat er geen geld is om rond te strooien, maar dat is door de Nieuw Front
regering ook nooit gezegd.
Waarom heeft de MC dan de grote beloften gedaan tijdens de verkiezing?
In hun midden loopt een "economisch wonderkind" rond die alles weet,
minister van Financiën is geweest, van elke onderhandeling met
multinationals "gedetailleerde informatie" heeft, zelf consultant van
het IMF is geweest, zelf landbouw heeft gestudeerd enz.
Had hij eerder geen kennis van de staatshuishouding?
Als men maandelijks moet "passen en meten" met de staatsuitgaven, met
welke veronderstellingen heeft de Mega Combinatie de beloften aan zijn
achterban gedaan tijdens de verkiezingen?
Nota bene weten ze bliksemsgoed dat ze 10 jaren terug een financiële
crises hebben achtergelaten en een totaal ontwaarde gulden.
Als de Mega Combinatie hun beloften wil nakomen om de huizen en AOV aan
te pakken zijn er maar 2 opties, namelijk monetaire financiering of de
deviezen voorraad aanspreken.
Iedereen in de Surinaams financiële wereld weet dit en deze onzekerheid
heeft zijn weerspiegeling in de koers omdat iedereen zijn toevlucht
zoekt in valuta soorten.
De situatie van de staatshuishouding is geen geheim.
Toen in 1999 het volk van Suriname massaal op straat kwam tegen de
toenmalige regering heerste een financiële crises in Suriname.
Het verhaal is bekend: inflatie van 95% in 1999, salarissen van
ambtenaren werden monetair gefinancierd, de staatsbanken waren door de
Productie Investerings Fondsen in de rode cijfers, de dekking van de
Surinaamse gulden was tot onder de 10% gedaald, de goudvoorraad was
geswapt enz.
De regering Wijdenbosch liet inderdaad een financiële chaos achter voor
het Nieuw Front.
Deze situatie moest worden hersteld en het is voor een goed deel gelukt.
De monetaire reserve is moeizaam weer opgebouwd en de SRD is thans
volledig gedekt.
Het maakt niet uit als dat geld van meevallers kwam in de zin van hoge
prijzen van grondstoffen.
Belangrijk is dat het Nieuw Front de monetaire reserve heeft opgebouwd
en het daarna niet heeft opgemaakt.
Men betrekking tot de staatsuitgaven 10 jaar na de financiële crises van
1999 kan gezegd worden dat men elke maand keuzes moet maken.
Dat is logisch gezien het feit dat er een handelsliberalisatie proces
gaande is, waarbij de staat steeds minder invoerrechten ontvangt van
importen.
Als men past en meet wordt de balans niet uit evenwicht gehaald.
Daarom is het Nieuw Front uiterst voorzichtig geweest met het maken van
grote beloften tijdens de verkiezingen.
De Mofina achterban heeft echter gekozen voor degenen die grote beloften
hebben gemaakt met betrekking tot AOV verhoging, duizenden volkswoningen
die zullen worden gebouwd en verhoging van kinderbijslag.
Belangrijk is dat de monetaire reserve is opgebouwd en dat moet behouden
blijven.
Het maakt niet uit als delen van dan geld van meevallers is gekomen.
De meevallers zijn dus niet belangrijk en niet relevant.
Als er meevallers komen moet je slim zijn en ze wijs gebruiken.
Dat heeft het Nieuw Front uitstekend gedaan.
De meevallers zijn gebruikt om deviezen voorraad aan te vullen en het is
van belang dat geen enkele regering de monetaire dollars en goud weer
opmaakt.
De grote vraag is wanneer de tegenvallers komen.
Tegenvallers zijn de mensen die in het verleden de goudvoorraad hebben
geswapt voor $ 40 miljoen.
Tegenvallers zijn mensen in een regering die met de monetaire reserve
AOV onverantwoord willen verhogen.
Tegenvallers zijn regeerders die de monetaire reserve opmaken met
populistische dingen en het bestuur van het land daarna overlaten aan
anderen om de monetaire reserve weer op te bouwen.
Tegenvallers zijn mensen die al de dollars van het volk in 1980, in 1991
en in 1996 op hebben gemaakt.
Tegenvallers zijn regeerders die de monetaire reserve willen gebruiken
om een AZV te financieren.
Alleen het Nieuw Front geeft de garantie dat de monetaire dollars en het
goud niet zullen worden gebruikt voor andere doeleinden dan monetaire
dekking.
Dus het Nieuw Front gaat geen wegen en huizen bouwen met de monetaire
dekking.
Daar is het geld er niet voor.
Het moet een ieder zijn opgevallen dat deze garantie bewust niet wordt
gegeven door partijen die zeggen dat de verkiezing overduidelijk met 23
zetels hebben gewonnen.
De winnaars van de verkiezing weigeren de Surinaamse bevolking de
garantie te geven dat de monetaire dekking niet gebruikt gaat worden.
Dat is belangrijk nu en dit zal ervoor zorgen dat we een normale koers
hebben en we niet verarmen.
In plaats daarvan refereert men naar de Curriculum Vitae van mensen die
bij het IMF werkzaam zijn en onofficiële gesprekken met functionarissen
van de Wereld Bank.
De Mega Combinatie zegt plannen te hebben die zijn "goedgekeurd" door
een regionale vertegenwoordiger van de Wereld Bank.
Dat zegt niets over de toekomst van onze monetaire reserve.
Overigens, hoe kan een functionaris van de Wereld Bank in Suriname zijn
en geen gesprek hebben gevoerd met de huidige Minister van Financiën?
De Wereld Bank functionaris vermijdt dus de regering en gaat gesprekken
aan met een partij combinatie die nog niet eens aan de macht is.
Een Wereld Bank functionaris is helemaal hier in Suriname en "dokt" voor
de Minister van Financiën en doet er dus alles aan om het officiële
contact met de regering van Suriname te vermeiden.
Is dat de werkwijze van de Wereld Bank?
De huidige Minister van Financiën is nog steeds Minister van Financiën
tot het moment dat hij aftreedt.
Is er iets niet vreemd hier weldenkende mensen?
Wanneer een regering vastbesloten is om de monetaire reserve wederom op
te maken zoals in 1984, 1991 en 1997, denkt men echt dat een Wereld Bank
deskundige dat gaat stoppen?
Die zal met de volgende vlucht weer naar de Wereld Bank vertrekken.
De kern van het koersen probleem vandaag is dus de vrees voor tegenvallers.
Zijn onze monetaire deviezen en goudvoorraden veilig?
De tegenvallers zaten namelijk prominent op de voorste rij van de
massameetings in de afgelopen verkiezingscampagne.
De tegenvallers hebben bovendien deelgenomen aan politieke debatten.
Zolang we tegenvallers zullen hebben in Suriname zal dat te merken zijn
aan de koers.
Het bedrijfsleven is heel goed bekend met tegenvallers.
De koers is dus de thermometer als er koorts is in de financiële sector
in Suriname.
De politieke partijen die in de komende regering zullen deelnemen moeten
er dus voor zorgen dat Suriname geen tegenvallers meer krijgen.
Maar dat lijkt een onmogelijke opgave, gezien het feit dat de
tegenvallers zelfs op het ogenblik deelnemen aan de onderhandelingen om
te komen tot een volgende regering.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten