vrijdag 2 november 2012

Oppositie loopt weg; is hondse behandeling moe

.

De vergadering van De Nationale Assemblee die voor vandaag om 11 uur stond uitgeschreven, kon niet op tijd beginnen. Het bekend quorum probleem is vandaag niet alleen de domper. De oppositie is de hondse behandeling moe om steeds te moeten wachten zonder dat iemand van de leiding van het parlement iets van zich laat horen, een mededeling doet of zich verontschuldigd.

Om kwart voor twaalf kwam het aantal leden dat de presentielijst heeft getekend, in totaal op zestien, van wie negen van de oppositie. De oppositie is woest over deze situatie en is zo juist vertrokken uit het gebouw.

Half uur wachten
Fractieleider Radjkoemar Randjietsingh en Mahinder Rathipal van het Nieuw Front/VHP) leggen uit dat zij dit niet langer gaan pikken. Wij gaan ons voortaan houden aan de regel dat een half uur nadat er geen quorum is, de vergadering moet worden afgeblazen. Wij vertrekken dan ook meteen”, zegt hij Randjietsingh.
Hij ergert zich er aan dat volksvertegenwoordigers deze behandeling krijgen.

In het parlementsgebouw waren er tot kwart voor twaalf alleen de ministers Adelien Wijnerman van Financiën en Soewarto Moestadja van Binnenlandse Zaken aanwezig. Rathipal zegt dat ook zij niets hebben gezegd over het wegblijven van de regering.

Voor niks uit Nickerie
Prem Lachman van Nieuw Suriname is ook niet te spreken over deze behandeling. “Ik heb net vier uren gereisd om naar de vergadering te komen vanuit Nickerie. Als ik niet kom, meld ik me af. Maar ik kom hier om te zien dat de coalitie zelf geen quorum verleent, maar niemand zegt wat. Het is toch verschrikkelijk dat ik vier uren hiervoor naar de stad moest rijden om meteen weer terug te keren naar Nickerie”, zegt Lachman, die een artsenpraktijk heeft in het westelijk district

 

NOVEMBER 2, 2012

Geen opmerkingen: