zaterdag 24 oktober 2009

Politiek kan je niet parttime beoefenen

Ernesto Muller (27), ondervoorzitter van de Jongerenraad van de NPS, nam in 2000 op eigen initiatief de telefoon ter hand met de vraag om lid te worden van de NPS. “Bent u serieus?” Klonk het aan de ander kant van de lijn. Natuurlijk was en is hij dat nog steeds. Een portret van een bescheiden man met veel ambities.

“Ik wou altijd al in de politiek gaan om die reden dat ik voor het Surinaamse volk wil werken. Voordat ik het voornemen had mij aan te sluiten bij een partij, ben ik goed gaan overwegen welke partij dat zou zijn. Eerlijk gezegd was dat niet zo heel moeilijk. Ik heb de jaren 80 bestudeerd en naar mensen geluisterd. Als je dan in 1991 en 1996 President Venetiaan hebt meegemaakt, heb je eigenlijk voldoende redenen om te besluiten dat er geen andere partij is die het beter kan.”

Ambities
Ernesto is afgestudeerd als onderwijzer, maar wil eigenlijk gaan verder studeren. “Als politicus kan je nooit zeggen dat je parttime bezig bent. Als ondervoorzitter van de Jongerenraad kennen mensen je. Wanneer jongeren me aanklampen op straat om te praten, kan ik niet zeggen: ‘neen, ik heb nu geen tijd, ik moet ergens anders zijn.’ Je moet praten met mensen en openstaan voor wat ze te vertellen hebben.” Gevraagd waar Ernesto zichzelf over 10 jaar binnen de partij ziet, moet hij even nadenken. “Een moeilijke vraag eigenlijk, omdat je zoiets moet overlaten aan het volk en de structuren binnen de partij. Is men tevreden over je en vindt men dat je goed werk verricht voor het land, dan maak je kans. Je kan nu misschien wel zeggen dat je voorzitter van de NPS wil worden, maar als men je niet goed vindt, zal je het ook nooit worden. Vanzelfsprekend moet je in de politiek ambities hebben en die heb ik zeker wel, maar in de eerste plaats blijft het toch een beslissing van het volk.”

Domeinen
Volgens Ernesto moet je als politicus van alle markten thuis zijn, want wanneer de partij je wat vraagt kan je niet weigeren toch? “Als ze mij zeggen: ‘Ernesto, ik wil je als minister op die post hebben,’ dan moet je je daarvoor klaarmaken en ervoor gaan. Je kan niet gaan bepalen wat je wil doen, dat is de politiek nu eenmaal. Waar je naar gestuwd wordt, moet je kunnen klaren.

Geen opmerkingen: