woensdag 19 september 2012

 

Verhoging verkeersveiligheid invoering “Snelheidsbegrenzer”

In het JAPIN is er de afgelopen maand een discussie geweest over het verhogen van de verkeersveiligheid.

Tijdens de discussies kwam naar voren de mogelijkheid tot het invoeren van snelheidsbegrenzers. Een snelheidsbegrenzer is een voorziening in voertuigen die de maximale snelheid reguleert.

Een snelheidsbegrenzer is geen vreemd fenomeen in andere landen. Voor sommige voertuigen is dit verplicht gesteld. Zo kunnen als voorbeeld genoemd worden bromfietsen. De maximumsnelheid wordt gesteld op 40 of 25 km/h.

Hoewel ook voor personenauto's een absolute maximumsnelheid geldt, is een snelheidsbegrenzer voor deze voertuigen niet verplicht in ons land. Snelheidsbegrenzers kunnen, zoals in de discussie naar voren kwam, ingesteld worden met verschillend laadvermogen.

Er zal draagvlak gezocht moeten worden in DNA en het maatschappelijk middenveld voor het instellen van snelheidsbegrenzers voor personenauto’s.

Wereldwijd zijn er wel experimenten gedaan naar de mogelijkheden om een begrenzing in te bouwen die afhankelijk is van de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Dergelijke systemen worden ISA-systemen (intelligente Snelheidsadaptatie) genoemd. Deze intelligente snelheidsbegrenzer houdt rekening met de plaats waar gereden wordt, en kan bij verschillende geldende snelheidslimieten begrenzen.

De ISA-systemen kunnen als volgt worden ingedeeld:

  • De open variant: Dit is een variant waarbij de bestuurder alleen wordt geattendeerd op het overschrijden van de geldende snelheidslimiet
  • De half-open variant: Dit is een variant waarbij het de bestuurder lastig wordt gemaakt de geldende snelheidslimiet te overschrijden, bijvoorbeeld door middel van een tegenwerkend gaspedaal
  • De gesloten variant: Bij deze variant is het voor de bestuurder onmogelijk de geldende snelheidslimiet te overschrijden.

Voor Suriname werd de gesloten variant te gebruiken in de discussie.

Een ISA-systeem zou kunnen bijdragen aan een verhoging van de verkeersveiligheid, toename van het reiscomfort en een verlaging van de kans op boetes en verlies van mensenlevens en leed.

JAPIN

 

Geen opmerkingen: