woensdag 29 februari 2012

TIPS om benzine te besparen.

·  Gebruik voor korte afstanden de fiets! Korte afstanden betekenen zware slijtage voor de motor, een hoog benzineverbruik en veel vervuiling. Een richtlijn voor "korte" afstand is 5 KM of minder.

·  Als de auto gebruikt wordt, rijd dan recht op het doel af. Bepaal van te voren je route, om onnodig rondrijden te voorkomen.

·  Bespaar gewicht. Sleep geen onnodige bagage mee. Het helpt zelfs om de tank zo veel mogelijk leeg te rijden en zo gewicht te besparen:

 

·  Gebruik cruise control, indien aanwezig. Of probeer in ieder geval gelijkmatig gas te geven. Liever b.v.continu 60 KM/u dan een onregelmatig lager tempo met veel remmen en weer gasgeven

 

·  Kies de juiste versnelling. Als de motor rustig loopt is de juiste versnelling gekozen. Zuinig rijden is soms het aanvoelen van de motor, als de motor rustig en gelijkmatig rondloopt ("de motor loopt lekker") zal de motor veelal efficiënt lopen. Tussen 1500 en 3500 toeren is de richtlijn.

 

·  Gebruik airconditioning met beleid, want het kan meer dan 10% extra benzineverbruik betekenen.

 

Technische staat van de auto

  1. Geef de auto regelmatig onderhoud. Let in het bijzonder op de bandenspanning. Brede, zachte banden hebben meer rolweerstand dan smalle harde banden. Dit kan zo'n 2% tot 3% verschil in brandstofverbruik betekenen.
  2. Vervang de  benzinefilter regelmatig omdat roest, water en andere vreemde stoffen het filter vervuilen en zo het verbruik nadelig beïnvloeden.
  3. Vervang het luchtfilter regelmatig. Zuurstof is één van de ingrediënten van verbranding, en moet optimaal worden aangeboden. Een te rijk mengsel kan een hoog benzineverbruik veroorzaken. De noodzaak van vervangen van een luchtfilter is sterk afhankelijk van de omgeving.
  4. Een schone, gewassen, auto heeft een iets betere stroomlijn en zal daarom marginaal zuiniger rijden.
  5. Uitlijnen maakt de rolweerstand zo gering mogelijk. Hoe lichter de auto rolt, hoe minder benzine de motor vraagt.
  6. Verhoog de bandenspanning om zo hardere banden en minder luchtweerstand te krijgen. Bovendien stuurt dit lichter en voelt de auto lichtvoetiger. Dit is niet bevorderlijk voor de veiligheid

MORO E DORO

Geen opmerkingen: