vrijdag 2 november 2012

SOOS

 

Beste NPS-leden,

Om jullie de gelegenheid te geven om elkaar meer te ontmoeten, hebben we besloten de SOOS wederom te heractiveren. Wij komen vrijdags bijeen op Grundyari. Neem zelf ook wat mee om de sfeer te verhogen.Vandaag 2 november biedt het hoofdbestuur een lekkere MOKSI ALESI aan.

De bedoeling is om er een gezellige middag van te maken, waar alle NPS leden elkaar kunnen ontmoeten. Iedereen is van harte welkom.

Wanneer: vrijdag 2 november
Vanaf: 17:00

Waar: Grundyari.

donderdag 1 november 2012

GROND TE KOOP?

De vraag was wél, hoe het zo plotseling kwam, dat Abdoel het gezapige in De Nationale Assemblée verliet en onverwacht zijn best overdreven stevig begon te doen. Misschien als nader begunstigd parlementariër? Antwoord kan misschien teruggevonden worden in wat het lid Girjasingh op de dinsdag jl. in de vergaderzaal presenteerde en aan voorzitter Geerlings Simons overhandigde.

Abdoel blijkt ruim begunstigd te zijn geworden, met een enorme lap grond aan de Leidingen. Elke dozer heeft zo af en toe wat smeermiddelen nodig, zou men in termen van terreinontwikkeling kunnen denken, toch? Ook bij de amnestiepaskwil en de verdediging daarvan of het aanvullend stemgedrag, werd duidelijk aan welke zijde Abdoel tegen beter weten in zou gaan staan.

Maar dan is men er nog niet. Als ‘baas’ dat allemaal kan met gronden “Ten oosten van de Nieuwe Charlesburgweg”, waarom kan dan ook een zittende minister zijn begunstiging niet doorverkopen aan een agrarische ontwikkelingsmaatschappij. Analoog aan de goede voorbeelden gegeven, natuurlijk. Allemaal gronden die ‘cadeau zijn gedaan’, aan politieke figuren en welke werden en worden doorverkocht. ‘Grabu seri culturalismen’. Hooghart zou eens van “zweef teki culturu” spreken.

Alsof die allemaal ook zo met Lifebuoy schoongewassen bleven. Wat een land, wat een puinhopen bij Domeingrondtoewijzingen. Politiek betaalt uiteindelijk, in miljoenen Euro’s en US-dollars. ‘Tan teki, zweef teki, meki na pipel skeer…, so bun’.

Nov 2012

 

A Tori e faja moro………….

 

NDP parlementariër Amzad Abdoel heeft niet op een normale wijze zoals u als burger

Een stuk grond in grondhuur aangevraagd.Dit DNA-lid van de NDP heeft een brandbrief geschreven

naar de  president- zijn partij voorzitter- waarin hij zijn misnoegen uit over het voornemen van het ministerie van ROGB had om de 15000m2 aan een burger te geven die VOOR zijn aanvraag de grond had aangevraagd.

 

Maar even tussendoor: Was het niet de NDP die altijd zei, dat het voorzitterschap van de partij niet samengaat met het Presidentschap. Laten wij eerlijk zijn………wie houdt wie voor de gek in dit land.Het ergerlijke en kwalijke van deze zaak is dat de partij van Miesikaba en Jennifer Simons de samenleving knollen voor citroenen verkoopt.

De burgers moeten goed beseffen wie hun belangen op een eerlijke wijze behartigd.

 

Terug bij mijnheer Amzad Abdoel van de NDP:

Om zijn aanvraag te versnellen heeft deze “volksvertegenwoordiger” zelfs een overlijdensakte van een aanvrager overlegd met de bedoeling dat die de grond niet meer nodig zal hebben.

 

Het is een zeer kwalijke zaak dat jonge politici zich zo opstellen. Het geloof in de politiek en politici wordt versterkt

Door dit onfatsoenlijke en onethisch politiek gedrag van Abdoel.

 

De NPS roept alle grond aanvragers op brieven te schrijven naar DNA lid Amzad Abdoel om hun aanvragen met hetzelfde tempo te laten afhandelen zoals ij dat voor zichzelf heeft gedaan.

 

NPS persdienst

November 2012

 

Meerjarenprogramma voor de

sector huisvesting in Suriname

 

Deze coalitie wordt met de dag zieliger. Nu wordt er zo gepronkt met een concept wet Huisvestingplan.

Argument: sinds 1987 heeft het Nw.Front geen invulling gegeven aan de Grondwet, daarmee verzwijgen zij hun eigen falen ook omdat niemand anders dan de NDP heeft in de afgelopen periode door middel van coups en verkiezingen de macht gehad in dit land. Zij hebben NIMMER zelfs een beleidsstuk gemaakt op het huisvestingsgebied.

 

Wat zijn de feiten:

Beleidsoverleg Suriname –Nederland.

 

A) De sectorstudie 'Meerjarenprogramma voor de sector huisvesting in Suriname' vloeit voort uit de afspraken die zijn gemaakt tijdens het beleidsoverleg in juni 2001 tussen de Surinaamse en de Nederlandse overheid. Tijdens dit beleidsoverleg is onder meer geconstateerd dat een analyse van de sector huisvesting gewenst is om te komen tot een

herdefiniëring van de rol van de overheid, een herstructurering van de financiële sector en het plaatsen van de sector in het bredere kader van nationale en internationale ontwikkelingen. Vervolgens zijn in juni 2002 de Terms of Reference voor de sectoranalyse verschenen. In oktober 2002 heeft ECORYS, in samenwerking met Ace Consultancy, de opdracht gekregen van het ministerie van Planning en Ontwikkelingssamenwerking voor het uitvoeren van de sectorstudie.

 

B) De opdracht omvatte de formulering van vier onderdelen, te weten:

1. Een samenvattende studie van de sector huisvesting, waarin opgenomen een weergave van het gevoerde beleid en van de sociaal-economische betekenis van de sector huisvesting;

2. Een lange-termijnvisie en een meerjarenprogramma voor de sector huisvesting;

3. Een beschrijving van de organisatie van de sector huisvesting, met aandacht voor de kerntaken en  samenwerkingsrelaties tussen betrokken overheidsinstanties en niet-staatsactoren;

4. Een actieplan voor verhoging van de effectiviteit en de efficiëntie binnen de sector huisvesting, met aandacht voor de periodieke afstemming tussen de relevante actoren.

 

C) Over genoemde onderdelen is gerapporteerd in vier afzonderlijke deelrapporten. Deze

zijn samengevat in het Meerjarenprogramma voor de sector huisvesting in Suriname

In de deelrapportages is een uitgebreide lijst met de bestudeerde literatuur opgenomen

 

Wij houden u in verschillende delen een samenvatting van het rapport voor:

 

De sector volkshuisvesting in Suriname

 

Sinds 1950 zijn in Suriname ca. 7.500 volkswoningen gerealiseerd en ca. 400 sociale woningen. Daarnaast zijn enkele honderden woningen gerealiseerd met behulp van financieringsarrangementen uit het zelfbouwfonds. Het merendeel van deze woningen kwam tot stand in de periode 1950-1985. Nadien is de woningproductie voor de lagere

inkomens en de middeninkomens fors teruggelopen.

 

De omvang van de overige woningproductie is niet exact bekend. Op grond van onderzoek naar verleende bouwvergunningen in de jaren negentig kan verondersteld worden dat de woningbouw voor de vrije markt jaarlijks 400 tot 600 woningen bedraagt. Een deel van de productie wordt echter zonder bouwvergunning gerealiseerd en de vergunningaanvraag is alleen in het stedelijk gebied verplicht.

 

Sinds de onafhankelijkheid in 1975 is het streven om een jaarlijkse woningproductie van 2.000 à 2.500 woningen te realiseren. Hoewel in het begin van de jaren tachtig grote aantallen woningen in aanbouw werden genomen, is deze productieomvang in geen enkel jaar gerealiseerd.

 

De omvang van de woningnood en de woningbehoefte is slechts bij benadering bekend. De ramingen lopen uiteen van 18.000 tot 30.000 woningen. Het woningtekort treft met name jongeren (starters op de woningmarkt), ouderen en de lage inkomensgroepen. Ca. tweederde van de Surinaamse huishoudens had volgens onderzoek uit 1999/2000 een inkomen dat onder het gemiddelde ligt van Sf 327.0564. In de urbane gebieden leeft ca. 52% van de huishoudens onder de armoedegrens, in de rurale gebieden is dat 61% en in het binnenland maar liefst 91%5. Ook voor veel middeninkomens is het bouwen van een woning inmiddels onbetaalbaar geworden.

 

Beschikbaarheid van bouwgrond

 

Paramaribo is een ruim uitgelegde stad met overwegend laagbouw op grote erven, waar zich tussen de bebouwing veel braakliggende percelen bevinden. De opruiming van de vele krotten kan in principe mogelijkheden creëren voor vervangende nieuwbouw. De op het oog aanwezige ruimte is echter veelal niet feitelijk beschikbaar. Allodiale

eigendommen en onverdeelde boedels hebben zeer versnipperde eigendomssituaties veroorzaakt, waarbij het niet ongebruikelijk is dat inmiddels vele honderden familieleden zich de gezamenlijke eigenaren van een perceel grond mogen noemen. Zij dienen allen in te stemmen alvorens overgegaan kan worden tot verkoop van een perceel. De zoektocht naar dergelijke mede-eigenaren, waarvan een deel inmiddels buiten Suriname woont, is

zeer tijdrovend en kostbaar.

 

Naast deze complexe gezamenlijke eigendommen is sprake van braakliggende percelen waarvan de eigenaar geen geld heeft om deze te bebouwen, of (voorlopig) geen plannen daartoe heeft. De laatste categorie betreft zowel speculatieve grondeigendommen als eigendommen die wellicht op termijn nog worden bebouwd.

 

Het gevolg van een nauwelijks ontwikkelde kadastrale registratie en een inefficiënte ruimtelijke ordening en landmanagementsysteem is de moeizame beschikbaarheid van geschikte en ontsloten bouwgronden. Iedere Surinamer heeft op grond van het Decreet Beginselen Grondbeleid uit 1982 recht op een stuk grond. Het daadwerkelijke verwerven ervan is in de praktijk lastig, getuige het feit dat de Dienst der Domeinen een grote achterstand heeft in de behandeling van aanvragen (in de jaren negentig bedroeg deze achterstand 30.000 aanvragen). Woningbouwinitiatieven van vele grondaanvragers (landlozen) kunnen daardoor niet, moeizaam of uiterst traag gerealiseerd worden.

 

Ook in de projectmatige sfeer levert dit de nodige zorgen op. Een andere consequentie is dat de

stad verder uitdijt, hetgeen noodzaakt tot investeringen in nieuwe infrastructuur.Inmiddels zijn belangrijke stappen gezet om te komen tot de invoering van een grondregistratie- en landinformatie- systeem (GLIS). Daardoor kunnen de planning en het beheer van de grond en de rechtszekerheid voor burgers worden vergroot.

 

NPS persdienst 1 november 2012

woensdag 31 oktober 2012

 

NIEUWS UIT CARICOM

 

St Lucia tops in CARICOM for ease of doing business, says World Bank

NEW YORK, USA, Wednesday October 31, 2012 – St Lucia is the top-ranked CARICOM country for ease of doing business, according to the 2013 World Bank Doing Business rankings.

St Lucia copped the top CARICOM spot for the second straight year, ranking 53rd worldwide on the list, although that represented a minimal drop from its ranking of 52nd in the 2012 report.

Puerto Rico placed highest overall in the Caribbean for the ease of doing business, coming in at 41st out of 185 countries worldwide.

‘Doing Business 2013: Smarter Regulations For Small and Medium-Sized Enterprises’, released last week, explores how business-friendly regulations in each of the territories are, covering areas from starting a business to resolving insolvency.

This year’s 282-page report covered data measured from June 2011 through May 2012.

Coming in at second in CARICOM was Antigua and Barbuda, which was ranked 63rd overall, followed by Dominica at 68th, Trinidad and Tobago at 69th, and St Vincent and the Grenadines at 75th.

The Bahamas was ranked 77th, ahead of Barbados at 88th, Jamaica at 90th, St Kitts and Nevis at 96th, and Grenada at 100th.

Belize, Guyana, the Dominican Republic, and
Suriname trailed behind, with Haiti occupying the lowest ranking in the region at 174th.



Read more: http://www.caribbean360.com/index.php/news/629791.html?utm_source=Caribbean360+Newsletters&utm_campaign=dd12a31f6e-Vol_7_Issue_122_News10_31_2012&utm_medium=email#ixzz2AtU8UcjI

 

 

FUFURU, EN NOGMAALS FUFURU

 

Nauwelijks bekomen van de stinkende en naar vriendjespolitiek riekende gronduitgifte zaak van Amzad Abdul van de NDP, uit het distrikt Wanica, werden wij wederom geconfronteerd door een andere zwendel van een minister uit dit Kabinet. Volgens bronnen in de media gaat het om niet anders dan de minister van OW en het ex-DNA lid Malhoe die miljoenen en nogmaals miljoenen hebben verdiend aan de politiek.

 

Wat is het geval:

Het gaat om een terrein aan de linkeroever van de Saramaccarivier in de buurt bij Calcutta vermoedelijk 50 hectare groot dat domeingrond is. De grond zou verkocht zijn aan een naamloze vennootschap waarvan niet duidelijk is wie de eigenaar is. Het areaal is nooit in ontwikkeling gebracht en ook niet gebruikt voor het doel waar het voor is uitgegeven.

 

De man heeft het areaal vermoedelijk in 1991 gekregen in het gebied dat bekend staat als Karang Ajar. Het zou zijn verkocht aan NV Paramadera, een bedrijf dat daar een biobrandstofproject gaat opzetten. In hetzelfde gebied heeft Robby Malhoe, een andere NDP-topper, ook grond verkocht aan hetzelfde bedrijf. Malhoe heeft zijn terrein naar wordt vernomen verkocht voor 2.5 miljoen euro.

 

Surinamers wordt wakker………politiek is geen geloof. Toetst u de eerlijkheid van uw politici en neem besluiten. Dit kunnen wij arbeiders,onderwijzers,verpleegkundigen, politiemannen en militairen en bovenal onze kinderen en al de andere kwetsbare groepen niet toestaan.

 

Neem contact op met uw NPS vertegenwoordigers in uw ressorten en eis van hun dat deze zaken tot de buttom onderzocht moeten worden en dat zij in DNA om opheldering vragen.

 

NPS persdienst

 

VALSE PROFETEN EN BELOFTEN.

 

Dis na fufuru……….Wij werken nooit met Somohardjo……Wij brengen de 17 ministeries terug naar 13……….Geen vriendjes politiek meer…….Weg met de corrupte ministers op ROGB……………

Wie herinnert zich niet al deze en andere kreten van deze en gene

Valse profeten.

 

In de DNA vergadering van 30 oktober werden wij allen wederom geconfronteerd met de werkelijkheid.De werkelijkheid is dat de NDP het volk van Suriname niet serieus neemt en schoffeert. Met de bevestiging van Amjad Abdul dat hij binnen een maand een stuk land heeft gekregen aan de Leidingen van 14.000 m2 moet het ook voor de NDP’ers duidelijk zijn dat de “Kruistocht tegen corruptie en vriendjes politiek” de leugen die achterhaald is.

 

Volgens oppositie lid Girjasingh is de toewijzing een “payment” voor het VOOR stemmen van betrokken NDP DNA-lid bij de behandeling van de amnestiewet, ook de “daderswet” genoemd.Een wet die straffeloosheid bevorderd en schuldigen hun straf laten ontlopen.

 

Het bevoorrechte DNA lid uit de gelederen van de NDP heeft in een interview zelfs verklaard dat het niet om honderden hectaren gaat maar slechts om 14ooo m2 (VEERTIEN DUIZEND M2).De 14000 m2 heeft hij nodig omdat hij die in cultuur wil brengen.

 

Het is triest dat een DNA lid niet beseft dat hij zich ten dienste moet stellen van de gemeenschap en niet vanuit zijn bevoorrechte positie voordeel uit moet slaan.Hij heeft hierdoor aangegeven een heel lage politiek moraal te hebben.Erger wordt het wanneer hij die “betaling” voor zijn politieke dienst bewezen in ontvangst neemt terwijl er 27 andere aanvragen van mensen in nood nu met lege handen zijn komen te staan.

 

Wij kijken uit hoe de pers chef en de NDP volksvertegenwoordigers dit zullen goed praten.

You can fool some of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.

 

NPS persdienst