woensdag 11 november 2009

Van radiopresentatrice naar succesvolle ondernemer

Liliana Arias begon haar carrière in 1993 bij ABC radio met een programma over Spaanstalige liedjes. Enkele jaren later verscheen haar gezicht op de buis bij ABC-TV. Gedurende die periode stampte ze ook haar eerste zaakje, Arts & Jewels from Colombia, uit de grond. Ondertussen is Liliana aan haar derde winkel toe, die later deze week zal openen in de Maretraite Mall.
“Toen ik met mijn eerste winkel in de Kersten Mall begon, combineerde ik die zaak met mijn werk bij ABC. Arts & Jewels bleek een gat in de markt te zijn en al snel ben ik gaan inzien dat twee banen naast elkaar beoefenen loodzwaar werk is. Ik heb dan besloten om het radiowerk af te bouwen en me meer te gaan inzetten voor de zaak,” zegt Liliana. In november vorig jaar opende ze haar tweede winkel bij Choi’s aan de Johannes Mungrastraat waar ze schoenen en juwelen uit Colombia aanbiedt. Momenteel werkt Liliana nog parttime voor ABC.

Interesse voor politiek
Liliana’s interesse voor de politiek werd gewekt tijdens haar werk bij ABC. “ABC is een station dat heel veel aandacht besteedt aan politieke verslaggeving. Op die manier werd ik geconfronteerd met de politiek en begon mijn interesse ervoor ook toe te nemen.” Liliana is nog maar pas lid van de NPS, maar weet toch al wat haar bijdrage aan de partij zal inhouden. “Suriname is niet voldoende geïntegreerd in Latijns-Amerika. Hier kijkt men meer op naar de Verenigde Staten en naar Nederland. Daar mag wel verandering in komen, vind ik. Natuurlijk is er wel een grote taalbarrière tussen Suriname en de overige landen in de regio, maar hopelijk kan ik met de vier of vijf talen die ik machtig ben daar mijn steentje aan bijdragen.”

Steun voor ondernemers
Liliana weet als geen ander hoe moeilijk de kaarten geschud zijn voor een startende ondernemer. In Suriname heb je een mix van nationaliteiten die allemaal anders denken. Om je daarin te bewegen als ondernemer heb je toch wel een goede formule nodig die een breed publiek aanspreekt. “Een beginnende ondernemer heeft veel begeleiding nodig en dat ligt niet voor handen hier in Suriname. Sommige mensen met weinig connecties moeten echt naarstig op zoek gaan naar informatie over ondernemerschap. Ik mag van geluk spreken dat ik veel mensen ken vanuit mijn radiogebeuren, maar voor jonge ondernemers is zoiets echt niet evident.” Hoewel het geheel in de zienswijze van de NPS past om startende ondernemers te ondersteunen, is die steun ook maar één van de zovele dingen die een ondernemer nodig heeft. “Van 2010 verwacht ik dat er dezelfde economische stabiliteit wordt geboden, zoals de huidige regering die heeft gebracht. Jaren terug was de koers vreselijk omhoog gegaan en dat betekent dat het heel moeilijk is om aan je toekomst te bouwen.”

Mentaliteit
Vanzelfsprekend kunnen niet alle verwijtende vingers naar de overheid gewezen worden. Liliana stelt vast dat de mentaliteit in Suriname ook geheel anders is dan in de rest van Latijns-Amerika. “Als ondernemer moet je een drang hebben om producten aan de man te brengen. Als ik een kind van negen of tien jaar had, zou ik dat kind meteen beginnen te leren om met geld om te gaan. Uit ervaring weet ik dat kinderen in Latijns-Amerika echt gedwongen worden om met geld te leren omgaan, want het leven is gewoon kei hard. De meeste leerlingen daar betalen hun studies zelf. Die ouders kunnen dat gewoonweg niet betalen. Hier kunnen die ouders dat ook niet altijd betalen, maar ze motiveren hun kind vaak genoeg niet om dan op zoek te gaan naar een bijverdienste. Als ondernemer is het daarom belangrijk dat je doorzettingsvermogen hebt en de nodige portie durf. Ook al heb je genoeg geld op zak om te beginnen, zonder doorzettingsvermogen kom je er niet.”

Geen opmerkingen: