dinsdag 15 september 2009

Suriname bloeit op door goudprijs en 'offshoring'

In Paramaribo doen ze de boeken voor de halve prijs

BYLINE: Hans Buddingh'
Suriname verandert van zorgenkind in succes. Nederlandse bedrijven verplaatsen activiteiten naar Nederlands sprekend Paramaribo.
,,Wat kan ik voor u doen?" ,,Dan wens ik u nog een fijne dag." In het callcenttrum van Unamic/HCN aan de Zonnebloemstraat in Paramaribo handelen tientallen medewerkers vakkundig de telefoongesprekken af met klanten van Nederlandse bedrijven. ,,Eigenlijk spreken we liever niet meer van een callcenter", zegt manager Mark de Vries. ,,We doen veel meer. Wij zijn ook servicedesk voor ICT-dienstverleners, we verwerken meterstanden, of beheren debiteuren."
Unamic/HCN heeft z'n hoofdvestiging in Almere, Nederland. Het kostenvoordeel van offshoring naar Suriname kan volgens De Vries tot 40 procent oplopen. De medewerkers in Suriname verdienen 300 à 500 euro per maand.
Een belangrijk voordeel van vestiging in Suriname ten opzichte van India of andere bestemmingen, is dat er Nederlands wordt gesproken. Wie in Nederland met de klantendienst van een bedrijf belt, hoeft niet eens te merken dat hij iemand in Paramaribo aan de lijn krijgt. Het tijdsverschil is ook gunstig, want Nederlandse klanten kunnen 's avonds bellen terwijl een Surinaamse werknemer gewoon een dagdienst draait.
Offshoring naar Suriname is ook ontdekt door bedrijven op het gebied van ontwerpen en testen van software en administratieve dienstverlening. ,,Suriname kan voor Nederlandse bedrijven een soort backoffice worden", zegt directeur Jim Bousaid van Hakrinbank in Paramaribo. De grootste Surinaamse bank faciliteert de nieuwe ontwikkelingen. De komst van de offshorebedrijven wordt volgens Bousaid ook bevorderd door het stabiele economische klimaat in Suriname. ,,Er ontstaat een geheel nieuwe economische sector in Suriname", meent Tino Lew van bedrijfsautomatiseerder Qualogy uit Rijswijk. Volgens directeur Ronald van der Molen van softwaretestbedrijf Misabi uit Amersfoort is het feit dat in Suriname Nederlands wordt gesproken ook in de ICT-sector een voordeel, ondanks het feit dat ICT-professionals doorgaans goed met Engels overweg kunnen. ,,In ICT-projecten gaat het toch vaak fout door interpretatieverschillen."
Dat taal een grote rol speelt zegt ook directeur Hendrik Sardjoe van softwaretester Infizen uit Wageningen. Zijn bedrijf heeft naast Nederland en Suriname ook een vestiging in India, waar bedrijven al veel langer veel ICT-activiteiten aan uitbesteden. De Indiase vestiging in Hyderabad komt volgens Sardjoe goed van pas voor de vestiging in Paramaribo. ,,We kunnen de software laten draaien op de grote mainframes in India, waarvan we met onze Indiase partners nu al gebruik maken. Dat levert schaal- en dus kostenvoordelen op. In Suriname kun we dan gewoon op afstand inloggen."
Volgens schattingen van betrokkenen telt de offshoresector in Suriname inmiddels zo'n 700 volledige arbeidsplaatsen. Het aantal medewerkers ligt hoger, omdat vooral in callcenters vaak parttimers werken. Qua werkgelegenheid is de sector al bijna vergelijkbaar met de bauxietsector. En de groei gaat hard. De Vries van Unamic/HCN: ,,We begonnen vier jaar geleden met zes werkplekken, nu zijn dat er 270 en we gaan naar 370."
Bedrijfsautomatiseerder Qualogy is sinds 2007 in Suriname actief. Het personeelsbestand is in die tijd verdubbeld tot bijna dertig medewerkers. Lokaal manager Tino Lew ziet meer groei, ,,omdat Nederlandse bedrijven bij de huidige crisis nog meer in de kosten willen snijden". Zijn bedrijf ontwerpt en implementeert softwaresystemen voor klanten als Ahold, KPN, ING, Nuon en Essent.
De specificaties voor elk ontwerp worden bij Qualogy in Rijswijk gemaakt, omdat dit in nauw overleg met de Nederlandse klant moet gebeuren. Lew: ,,Het echte systeemontwerp wordt vervolgens hier in Suriname gemaakt, waarna het systeem weer in Nederland wordt getest." De ICT-offshorebedrijven werken intussen ook steeds meer voor lokale opdrachtgevers in Suriname.
Sardjoe van Infizen, Nederlander van Surinaamse afkomst, verheelt niet dat bij zijn keuze voor Suriname persoonlijke sentimenten een rol speelden - hij werd er geboren. Een motief dat bij sommige anderen ook meespeelt. ,,Maar we zijn hier wel om winst te maken," benadrukt de directeur van Infizen.
In hetzelfde gebouw als Infizen in de Zwartenhovenbrugstraat in Paramaribo zit ook de firma @TheCenter. Zes Surinamers doen er de administratie en btw-aangiften van Nederlandse zzp'ers (eenmanszaken) en kleine bedrijven. Directeur Piet van Heiningen: ,,Wij vragen een zzp'er 74,50 euro per maand. Als je hetzelfde in Nederland doet dan kost dat 120 tot 200 euro." De Nederlandse klant hoeft alleen zijn bonnetjes in te scannen en door te sturen. Van Heiningen denkt binnen twee jaar met 160 medewerkers een jaaromzet van 5 miljoen euro te halen.
Het aantrekken van personeel is volgens de offshorebedrijven geen enkel probleem. ,,Suriname heeft een hoog kennis en opleidingsniveau", zegt Tino Lew van Qualogy. De ICT-bedrijven en callcenter Unamic/HCN werken meest met HBO'ers en universitair opgeleiden, die een interne bedrijfstraining krijgen. De enige klacht gaat over de ADSL-tarieven van monopolist Telesur. ,,Die zijn exorbitant hoog", zegt Misabi-directeur Van der Molen.
'ADSL-tarieven zijn excorbitant hoog '
ondernemer Van der Molen
'Booming' Suriname
De Surinaamse economie beleeft een opmerkelijke groei, ondanks de wereldwijde recessie. Vorig jaar groeide die met ruim 5 procent. Dit jaar volgens het IMF 1,5 procent. De groei is mede te danken aan de tot vorig jaar stijgende grondstoffenprijzen: bauxiet, olie, goud. Door de recessie dalen bauxiet- en olieprijs, maar de goudprijs stijgt. Suriname legt volgens de regering de basis voor de periode na de Nederlandse hulp: het geld dat Suriname bij de onafhankelijkheid van Nederland in 1975 meekreeg is bijna op.

NRC Handelsblad

10 september 2009 donderdag

Geen opmerkingen: