donderdag 11 februari 2010

Ontevreden ABOB'er vraagt lidmaatschap van NPS aan.

De heer Alexander th.Petrusi heeft zich bij de Afdelingsvoorzitter van Sipaliwini de heer Banai van de NPS aangemeld en het verzoek neergelegde voor toelating in de NPS.
De heer Petrusi is het wars van de wijze hoe de voorzitter van de Abob de partij leidt.De etnische politiekvoering is een van de redenen die hem bewogen heeft als voorzitter van de Kern te Botopasi zijn functie in die partij neer te leggen.
De NPS kent de heer Petrusi als een harde werker in het binnenland. Zoals bekend is de NPS een partij voor heel Suriname en heeft sinds haar oprchtng steeds vertegenwoordigers uit het binnenland alle ruimte geboden zich te profileren in het parlement en de regering.
De NPS'ers verwelkomen de heer Alexander Petrusi en zijn overtuigd dat de samenwerking met hem haar vruchten zal afwerpen.Uiteraard zullen de relevante documenten zoals de statuten het Huishoudelijk reglement en het beginselprogramma aan onze nieuwe partijgenoot worden overhandigd zodat hij de idealen van de Nationale Partij Suriname goed kan uitdragen.
NPS secretariaat

vrijdag 5 februari 2010

BEGROTINGSBEHANDELING 2010

-speech van DNA lid Brewster NPS Coronie-

Voorzitter, thans is in behandeling de begroting van uitgaven en ontvangsten voor het dienstjaar 2010. Bij de Algemene Politieke Beschouwingen in de Algemene ronde zijn de fractieleiders uitgebreid ingegaan op brandende vraagstukken.
De regering heeft de kaders aangegeven hoe deze vraagstukken op te lossen.

Voorzitter, wat wij allen willen is dat de economische groei en stabiliteit die te bespeuren is, ertoe moet leiden dat het volk over het gehele land er beter van wordt.

Voorzitter, wij zijn nog niet zo ver, maar de Regering doet haar best. Zo heeft de Fractieleider van het Nieuw Front zaken opgesomd die de Regering heeft gerealiseerd. Voorzitter, het district Coronie krijgt ook de nodige aandacht van de Regering. De Fractieleider van het Nieuw Front heeft al enkele projecten die gaande zijn in het district opgesomd. Ik noem de projecten die gaande zijn nogmaals om te benadrukken dat het district daadwerkelijk de nodige aandacht krijgt.
  1. Voorzitter, met de renovatie van de Ambtswoning van de Distrikts Commissaris en het Staatslogeergebouw die nu gaande zijn en de Renovatie van het CCC gebouw waarmee op 14 april 2010 gestart wordt, is alvast aandacht besteed aan de visite kaarten van het district. U weet, deze genoemde gebouwen waren in de staat waarin zij verkeerden, geen mooie aanblik voor het district.
  2. De drinkwatervoorziening in Totness en omstreken is verbeterd en het drinkwater project te Coppename is gaande
  3. Bouw van de zeedijk
  4. Electrificatie projecten Totness, Soemberedjo en Coppename
  5. De renovatie van de sporthal
  6. Het FAO project betreffende de varkensteelt
  7. De Bouw van het Bestuurskantoor te Coppename
  8. De start van de opleiding tot Onderwijs Akte
  9. De bouw van een Brandweerkazerne
  10. Het probleem van de niet afgebouwde Volkswoningen te Soemberedjo dat is opgelost.
  11. De Volkswoningbouw te Coronie
  12. De Rehabilitatie van de Zwampkerende dam
  13. Investeringen in de natte- en droge infrastructuur
  14. Pendelende specialisten

Voorzitter, het stemt mij dus goed dat er een aantal projecten t.a.v. het district gerealiseerd zijn dan wel gaande zijn. Maar er moet meer gebeuren om het district verder tot ontwikkeling te brengen.

Voorzitter, algemeen wil ik stellen dat om te weten wat er meer moet gebeuren het belangrijk is te weten wat de problemen zijn. Een algemeen geluid is,Coronie het kleinste district met de meeste problemen.

De problemen van het district moeten gezocht worden in:
  1. Problemen met de waterbeheersing
  2. Gebrek aan economische activiteiten
  3. Geen verdere scholing mogelijkheden
  4. Werkeloosheid
  5. Trage bevolkingsgroei i.v.m.migratie naar elders waardoor een negatieve invloed voor de sociaal-economische ontwikkeling van het district
  6. Domeingrond problematiek
  7. Boedelkwestie

Voorzitter, wat het probleem van de waterbeheersing betreft, heeft het district te maken met de steeds oprukkende zee en de slecht functionerende afvoerkanalen voor het overtollige zwampwater. De Regering heeft al invulling gegeven aan de noodzaak een zeedijk te bouwen in het district Coronie, om het probleem van de steeds oprukkende zee en problemen van wateroverlast in gebieden aan de kuststrook op te lossen. Echter maken de bewoners van Plantage Burnside zich zorgen omdat de dijk nog net niet plantage Burnside bereikt en stellen dat na de bouw van de dijk zij nog niet af zijn van de wateroverlast die zij hebben tijdens de grote regenperiode in hun gebied. De Regering zou een verlenging van de zeedijk in serieuze overweging nemen.

Voorzitter, het probleem van de slecht functionerende afvoerkanalen is nog steeds niet opgelost waardoor beplantte landbouwgronden vooral in het Coppename gebied in de regentijd verloren gaan. Vroeger was het zo dat het zwampwater via een 13 tal afvoerkanalen vrijelijk naar zee kon worden afgevoerd. Bij de aanleg van de Oost-West verbinding zijn de bruggen vervangen door duikers met een kleine capaciteit, waardoor de afvoer van het zwampwater niet meer adequaat kon plaatsvinden. Komt nog bij kijken dat de afvoerkanalen slecht onderhouden worden.
Het noordelijke deel van de afvoerkanalen wordt opgehaald door het Ministerie van Openbare Werken en het zuidelijke deel door het Ministerie van LVV, terwijl het meest zuidelijke deel van het belangrijkste afvoerkanaal door het ministerie van RO onderhouden wordt.

Voorzitter, ik pleit voor een betere coördinatie tussen de ministeries die verantwoordelijk zijn voor o.a. het ophalen van de afvoerkanalen, die sluiskreken beschoeien en wegen onderhouden omdat deze werken zoals eerder gezegd door twee, soms door drie ministeries uitgevoerd worden. Wat beter is, is dat werken die bij elkaar horen, door één ministerie uitgevoerd worden die de efficiëntie ten goede zal komen. Verder moeten de werkzaamheden adequaat gecontroleerd worden. Heeft de Regering al maatregelen getroffen om dit probleem die steeds aan de orde is gebracht op te lossen.

Voorzitter, in het Coppenamegebied wordt een elektrificatie en drinkwatervoorziening project uitgevoerd. Dit is zeker een basis tot verdere ontwikkeling van dit gebied omdat dit gebied uitermate geschikt is voor landbouw doeleinden. Maar mensen die landbouw activiteiten daar ontplooien verliezen hun oogsten door het overtollige zwampwater. Overigens door verhoging van de wegstrekking Burnside-Wageningen en het verhogen van de zwampkerende dam Ingikondre-Burnside ontstaat een grotere druk van het zwampwater op het gedeelte Jenny-Ingikondre.

Voorzitter, ik vraag aan de Regering dan wel aan de verantwoordelijke ministeries een studie te maken hoe de afvoer capaciteit van het zwampwater verhoogd kan worden dan wel ook in het Coppename gebied een dam aan te leggen met de nodige kunstwerken.

Het district Coronie kenmerkt zich met een sterke onderbenutting van het agrarische potentieel. Voorzitter, niet soepel verlopende krediet aanvragen, weinig belangstelling voor de agrarische sector vooral van jongeren, problemen met grondbeschikkingen, problemen met de afzet van groente fruit vis en andere landbouw producten, problemen om aan grond te komen. Het kleine ondernemerschap moet sterk gepromoot worden en de genoemde barrières moeten weggewerkt worden. Ik denk dan dat men een toekomst zal zien in de agrarische sector. Hoe denkt de Minister deze barrières weg te werken en de afzet van projecten te garanderen naar analogie van het district Saramacca.

.Voorzitter, het is nodig de potenties die het district heeft t.a.v. Landbouw, Veeteelt en Visserij uit te buiten om het district verder tot ontwikkeling te brengen.
Het ministerie van Landbouw Veeteelt en Visserij is op de hoogte is van een concept RAAMWERK ACTIEPROGRAMMA TER ONTWIKKELING VAN DUURZAME BEVOLKINGSLANDBOUW IN HET DISTRIKT CORONIE met een kostenplaatje van 6.1 milj US. Dit raamwerk behelst 6 deelprogrammas. Ondertussen is d.m.v. een FAO project het varkens project uitgevoerd. In het vooruitzicht is nu het kippen projekt.Wat is het inzicht van de minister om dit raamwerk uit te voeren.

Voorzitter, zowel de zwamp- als zeevisserij en bevolking visserij in Coronie biedt goede mogelijkheden. De visgronden voor de kust van Coronie behoren tot de rijksten van het land. De overheid moet er natuurlijk voor zorgen dat goede afzet mogelijkheden worden gecreëerd. Het streven moet ook erop gericht worden om de visverwerking in het district te doen plaatsvinden waardoor het rendement van de visserij sector hoger zal kunnen zijn voor het district. Ik pleit daarom voor het opzetten van een fonds voor agrarische ontwikkeling Coroni ook t.a.v. visserij, gezien de potentie van dit district op het gebied van landbouw, veeteelt en visserij. Er is al een concept hiervan. Wat zijn de inzichten van de minister over zo een fonds. Na de bouw van de zeedijk zullen de vissers een andere plaats krijgen voor de zeedijk om aan te meren.Verzamelplaats voor vissers met alle Faciliteiten,Netten repareren, Vangst opslaan en conserveren.Meer duidelijkheid hierover

Voorzitter, u weet dat niet zo lang geleden dat de Regering van Venezuela 1 miljoen US dollars ter beschikking heeft gesteld voor de visrokerijen in Suriname. Voorzitter er was hierover veel te doen geweest toen het district Coronie hiervoor niet in aanmerking kwam terwijl het district dit project goed zou kunnen gebruiken. Mijn vraag aan de minister van LVV is wanneer worden in Coronie visrokerijen opgezet en hoe zal het gefinancierd worden.


Voorzitter, de problematiek van de Coroniaanse rijstboeren en rijstsector zijn alom bekend. De minister van LVV is zeker 2-3 keer naar Coronie geweest om de problemen met belanghebbenden te bespreken. Wat de rijstboeren vragen is dat de rijstsector nieuw leven wordt ingeblazen en de problemen worden opgelost. Gezegd mag worden dat de minister ten aanzien van al deze zaken werkafspraken heeft gemaakt. Wat is de stand van zaken t.a.v.de problematiek van de rijstsector.

Voorzitter, het hoeft geen betoog dat iedere Surinamer recht heeft op een stuk domeingrond omdat het hebben van een stuk grond o.a. een basis is voor economische ontwikkeling en het de levenskwaliteit verbeterd.

Voorzitter, de woningnood is groot, maar mogelijkheden zijn er om een eigen woning te bouwen, echter is het een vereiste dat je een stuk grond hebt en ook de juiste titel op dat stuk grond hebt zodat je eventueel ook in aanmerking kan komen voor het LISP programma of een andere financieringsmogelijkheid.

Vragen naar de Regering toe.
  1. Waarom is de mobiele unit van het Ministerie van RGB na een paar keer bezoek aan het distrikt stopgezet.
  2. De Vice-President gaf een opsomming van beschikkingen die verstrekt zijn te Jarikaba,Saramacca,Leidingen, Marowijne, Nickerie, Wageningen en Para. Het district Coronie is helaas niet in dat rijtje.Wanneer komt Coronie aan de beurt.
  3. Wanneer worden de vervallen bereidverklaringen van de landbouwers in orde gemaakt

Voorzitter, na afbouw van de zeedijk zullen er spin-off effecten ontstaan.
  1. De haven de gebouwd wordt om materialen t.b.v de zeedijk aan te voeren, hoeft na afbouw van de zeedijk niet afgebroken te worden maar kan gebruikt worden als export haven in de toekomst en voor toeristische doeleinden.
  2. De verzilte gebieden achter de dijk zullen t.z.t weer bouwrijp zijn zo niet weer geschikt worden voor de landbouw. Kan er ten aanzien hiervan een studie gemaakt worden.
  3. Ontspanningsplan Coronie ????? Er is een concept plan t.b.v. het toerisme
  4. Aanleggen van een rotonde die de uitzicht over de zeedijk vergroot.
  5. Vroedvrouw en Jeugd Tand Verzorging voor het distrikt
  6. Vervolgonderwijs in het distrikt en Opvang van distrikt kinderen in de stad.

donderdag 4 februari 2010

Network Star Suriname

Geplaatst 16 minuten geleden. door Nationale Partij Suriname Suriname 8e170624782fbf15e536ef74bc3eb3dd.jpg Network Star Suriname presenteert met trots de nieuwssite: www.starnieuws.com Het doel van deze site om in Suriname en ook daarbuiten iedereen 1x24 uur nieuws over het land aan te bieden. Nieuws van de eerste hand. Deze nieuwssite bevat nieuwsberichten, video's, foto's, columns, verkiezingsinformatie, politieke ontwikkelingen en analyses. Ook biedt het jongeren een podium voor hun ideeën en vragen. Vanaf 3 februari kan iedereen wereldwijd volgen wat er in Suriname gebeurt.


Coalitietoppers willen gezamenlijk optrekken
De coalitiepartners hebben op de bespreking woensdagavond op het kabinet van de president de wens te kennen gegeven gezamenlijk op te zullen trekken. A-Combinatie gaat alleen de verkiezingen in maar wil daarna verder gaan met de coalitiepartners. Het Nieuw Front voor Democratie en Ontwikkeling, waarvan de NPS, VHP, Pertjajah Luhur en de SPA deel uitmaken, zullen nog met elkaar praten over de samenwerking. DA'91 wenst ook in de Nieuw Front combinatie verder te gaan, maar er zijn nog geen besluiten hierover genomen. ►Bekijk de video

woensdag 3 februari 2010

Nieuws van NPS Afdeling Coronie

De NPS afdeling Coronie komt op zaterdag 6 februari om 19:30 in een ressort vergadering bijeen in Vic's Place.
Op deze Afdelingsvergadering zal de onder voorzitter van de partij dhr.O.Rodgers evenals dhr.Ivanildo Plein van de Jongerenraad het woord voeren. Uit de eigen Coroniaanse gelederen zal de voorzitter en DNA-lid Franklin Brewster, de NPS activist Ricardo Vriesde, mej.Gladys Pleit en de onder voorzitter van de Afd.Corone van de NPS de heer Vincent Creton de aanwezigen toespreken.

Het beleid van de afgelopen jaren die m.n. gericht is geweest op Coronie en de gevaren die schuilen in een verkeerde keus op 25 mei a.s. worden belicht.De NPS'ers zullen niet alleen in Coronie maar in het gehele land de kiezer erop moeten wijzen wat de risico's zijn die wij allen lopen als wij niet voor goed bestuur kiezen.

De voorzitter van de NPS Afdeling nodigt een ieder uit om op deze manifestatie van "Moro e Doro" aanwezig te zijn.

NPS
Secretariaat

dinsdag 2 februari 2010

Valse Informatie van politieke rivalen

Onze politieke rivalen willen de Surinaamse gemeenschap d.m.v valse informatie aan hun zijde krijgen.In De nationale Assemblee heeft een oppositioneel lid van het parlement gemeend de samenleving voor te schotelen hoe slecht het gaat met ons land. Jongeren en ondernemers zouden o.a. met hun handen in de haren door het leven gaan omdat er geen perspectieven zijn.
Leugens kunnnen wij makkelijk door middel van statistieken weerleggen.

Het ondernemers klimaat in ons land is nog niet wat het moet zjn maar er wordt flink geinvesteerd en wordt er op die manier dan ook werkgelegenheid gecreerd. Op deze manier, door het creeren van werkgelegenheid en investeringen wordt er op een duurzame maner armoede bestreden.

De overheid krjgt haar deel in de vorm van belastingen om de collectieve goederen te kunnen financieren.
De NPS houdt u de correcte cijfers voor afkomstig van de KKF


HANDELSREGISTER PER JAAR NAAR ONDERNEMINGSVORM
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Eenmanszaak   11,044  11,434  12,130  12,845  13,472   13,862   14,213   14,814 15,416    15,578    16,351
Naamloze vennootschappen     2,328    2,503    2,708    2,861    2,976    3,109    3,179     3,339     3,453     3,561      3,741
Vennootschappen onder firma        987    1,150    1,306    1,444    1,571    1,692    1,904     2,084     2,346     2,624      2,821
Overige
474
524
603
668
722
812
885
988
1103
1234
1357
TOTAAL   14,833  15,611  16,747  17,818  18,741   19,475   20,181   21,225   22,318    22,997    24,270
          778    1,136    1,071       923       734       706     1,044     1,093        679      1,273
   
5.2%
7.3%
6.4%
5.2%
3.9%
3.6%
5.2%
5.1%
3.0%
5.5%












HANDELSREGISTER PER JAAR NAAR ONDERNEMINGSVORM 1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Eenmanszaak
74.5%
73.2%
72.4%
72.1%
71.9%
71.2%
70.4%
69.8%
69.1%
67.7%
67.4%
Naamloze vennootschappen
15.7%
16.0%
16.2%
16.1%
15.9%
16.0%
15.8%
15.7%
15.5%
15.5%
15.4%
Vennootschappen onder firma
6.7%
7.4%
7.8%
8.1%
8.4%
8.7%
9.4%
9.8%
10.5%
11.4%
11.6%
Overige
3.2%
3.4%
3.6%
3.7%
3.9%
4.2%
4.4%
4.7%
4.9%
5.4%
5.6%
TOTAAL
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%


NPS secretariaat

Staatsolie en onze toekomst

Suriname heeft haar economie in de laatste tien jaren onder de Regeringen Venetiaan goed weten te diversificeren.

Was het vroeger zo dat de aluminium industrie de kurk was waarop onze economie dreef, vandaag zijn we gelukkig in een omstandigheid dat Staatsolie een belangrijke bijdrage levert aan onze economie met enorme spin off effecten.

Volgens de cijfers van het Algemeen Bureau voor de Statistiek is de bijdrage van de industrie/fabrikage aan het Bruto Binnenlands Product (BBP) gestegen van 15,5% in 2000 tot 20,3% in 2007.

De groei van de secundaire sector (industrie, nutsvoorzieningen en constructie) was 1.6% in 2009.

De diensten sector vertoonde in 2009 een groei van 4.5% en alle indicatoren wijzen erop dat de diensten sector de grootste sector zal blijven in de toekomst.

Jonge Surinamers dienen dus rekening te houden met dit feit wanneer ze hun carriere plannen en zich in een vak specialiseren.
  • Daarnaast heeft de overheid ervoor gezorgd dat de economie impulsen kreeg via projecten als:
  • De renovatie van de havens in Paramaribo en Nieuw Nickerie
  • De renovatie en modernisering van de luchthaven te Zanderij
  • De bouw van tientallen bruggen
  • De herasfaltering van tientallen kilometers aan wegen in de stad, districten en woonwijken
  • De restauratie van de Katedraal in Paramaribo
  • De herasfaltering van de oost-west verbinding en de asfaltering van de weg naar Afobaka
  • De liberalisering van de telecom markt met nu drie spelers
  • Investeringen in de rijst en bacoven sectoren.
Al deze projecten waarbij miljoenen bedragen gemoeid zijn hebben spin off effecten waarbij toeleveringsbedrijven en contractors hun brood verdienen.

Vanuit de fianciele sector (de banken) kwamen er ook behoorlijk wat impulsen voor de economie via verstrekte leningen.

In 2007 bijvoorbeeld, verstrekten de commerciele banken een totaal bedrag van SRD 996 miljoen aan leningen aan alle sectoren. Deze bedragen werden zelfs veel meer in 2008 en 2009.

Dit zijn keiharde indicaties dat de Surinaamse economie aan het groeien is en dus op de goede weg is.

Maar terug naar Staatsolie.

Staatsolie leidt de Surinaamse economie naar 2 belangrijke onwikkelingsfases, te weten:
  1. verdere economische onafhankelijkheid en
  2. ontwikkeling van de groene Surinaamse economie.
We praten hier over economische onafhankelijkheid, omdat Staatsolie bezig is brandstof te ontwikkelen voor voertuigen, waardoor over enkele jaren de import van brandstof voor een groot deel niet meer nodig zal zijn. We zullen dus wat energie betreft een grotere mate van zelfstandigheid hebben bereikt.

Staatsolie is ook bezig met de ontwikkeling van ethanol als brandstof, een schone vorm van energie, waardoor de term groene economie zeer op zijn plaats is.

Staatsolie moet dus alle gelegenheid en ondersteuning van een regering krijgen om haar plannen uit te voeren.

Beide ontwikkelingen die hier genoemd worden zijn van uitermate belang voor de toekomst van Suriname en dus voor de Surinaamse jeugd.

Van de Mega Combinatie is het bekend dat ze Staatsolie niet ondersteunt.

We hoeven alleen te kijken naar het handelen van de grootste delen uit deze combinatie.

Tijdens het desastreus beleid van de Regering Wijdenbosch in de periode 1996-2000 kwam die regering in geldnood te zitten. Men kwam toen met het duivels plan om Staatsolie voor een bedrag van US $60 miljoen te verkopen.

Eddie Jarap, de toenmalige direkteur van Staatsolie, werd als een sta-in-de-weg ervaren en werd door de Regering Wijdenbosch onrechtmatig ontslagen.

Als het Surinaamse volk en de vakbonden niet in opstand waren gekomen waren we Staatsolie vandaag kwijt.

Geen ethanol ontwikkeling, geen eigen productie van auto brandstof, en veel meer economische afhankelijkheid van buiten.

De Staat Suriname zou na die verkoop geen merkbare invloed meer hebben op de ontwikkeling van de aardolieindustrie in Suriname.

Staatsolie heeft in de afgelopen 10 jaren meer dan een US $ 1 miljard aan de staat afgedragen aan dividenden en belastingen.

De werkelijke spin-off effecten naar de economie zijn veel groter.

En de Wijdenbosch Regering achtte het wijs om het bedrijf van de hand te doen voor $60 miljoen. Overigens zou de staat Suriname geen cent zien van die $60 miljoen.

$ 60 miljoen is gelijk aan 2 maanden importen. In de visie van de toenmalige Regering Wijdenbosch was Staatsolie dit waard.

We zijn nu nog in een recessie. De aluminium industrie heeft zware klappen moeten incasseren vanwege de recessie en het is bekend dat Billiton uit Suriname vertrekt dit jaar.

Door de aanwezigheid en economische rol van Staatsolie is het vertrek van Billiton niet zo een grote ramp en kunnen we deze “economische slag” enigzins opvangen.

Ook de goud industrie is tegenwoordig van veel grotere betekenis en nu is duidelijk dat door de economische diversificatie, wat in feite betekent dat onze economie op verschillende pilaren steunt, we niet zo kwestbaar meer zijn.

Anders zou het zijn als we vandaag Staatsolie niet meer hadden.

De effecten van de wereld recessie zouden we niet kunnen opvangen simpel weg omdat we het zonder de honderden miljoenen dollar inkomsten van Staatsolie zouden moeten doen.

Maar dat is precies de visie van de Regering Wijdenbosch geweest in de periode 1996-2000.

Het handelen van die regering had één gedachte gang als basis, namelijk dat de aardolieindustrie in Suriname niet belangrijk genoeg is en het voor snoepgeld moest worden verkocht.

Voor de jeugd van Suriname is het dus duidelijk wat moet gebeuren op 25 mei 2010.

Geef je stem aan een partij die de aardolie en ethanol industrie in Suriname wil ontwikkelen en daarmee de werkgelegenheid. Dat is de NDP en haar Mega Combinatie zeker niet.

Stem niet op een partij als de NDP die Staatsolie wilde verkopen.

Hoe kan je de NDP na dit alles nog vertrouwen met de belangen van onze nationale trots Staatsolie?

Binnen de NDP zijn nog verbitterd dat ze 10 jaren terug geen slag hebben kunnen slaan met de verkoop van dit bedrijf.

Daarentegen heeft de NPS in de afgelopen 10 jaren bewezen alle ruimte en ondersteuning te geven aan Staatsolie.

Vandaar dat het bedrijf vandaag op dit punt staat in haar ontwikkeling en binnen 5 jaar Surinamers met trots zullen mogen zeggen dat hun auto op Surinaamse olie rijdt.

Wie vandaag langs de Staatsolie raffinaderij rijdt kan de uitbreidingsactiviteiten waarnemen.

Met de NPS in de regering is de jeugd van Suriname gegarandeerd van een bloeiende aardolie en ethanol industrie. En de weg naar de groene economie is tastbaar.

NPS secretariaat

Declaration of Paramaribo on the Future of Youth in the Caribbean Community


NO: 47/2010 DATE:                  30th January 2010


(CARICOM Secretariat, Turkeyen, Greater Georgetown, Guyana)

We, the Heads of Government of the Caribbean Community (CARICOM), meeting at the Torarica Hotel, Paramaribo, Suriname on 30 January 2010 on the occasion of a Special Regional Summit on Youth Development:

Conscious that regional integration holds the key to the optimal development of the small developing countries of the Community and the regional population, the majority of which is under the age of 30;

Affirming our belief that the unique perspective, creativity, energy and other assets which young people possess are essential elements of societal change, technological innovation and development, making them invaluable assets and partners in development and not problems to be solved;

Welcoming the United Nations proclamation of 2010 as the International Year of Youth which gives heightened importance to this first Special Summit of CARICOM Heads of Government on Youth Development and the report of the CARICOM Commission on Youth Development;

Inspired by the historic contributions of Caribbean youth to social, technological, political and even economic change within this region and beyond;

Acknowledging the corrosive impact of poverty, social inequalities and marginalisation on youth health and well being, the impact of globalisation on traditional values and attitudes and the dual impact of global streams of information and culture on youth dreams, aspirations, risk and vulnerability;

Impelled by a determination to strengthen the Regional Strategy for Youth Development to promote, in particular, citizenship and Caribbean identity; youth health, protection and well being; new and younger leadership, governance and participation and social and economic empowerment, productivity and competitiveness;

Fully convinced of the benefits to be derived from institutionally strengthening and raising the profile of Departments responsible for Youth Affairs, National Youth Councils, the CARICOM Youth Ambassador Programme and other youth governance structures;

Recognising the historical contributions of the Commonwealth Youth Programme (CYP), United Nations Population Fund (UNFPA), United Nations Development Programme (UNDP), United Nations Children’s Fund (UNICEF) and other development partners towards the development and empowerment of Caribbean youth, the establishment of youth work as a professional occupation and the strengthening of Youth Organisations/NGOs and Departments responsible for Youth Affairs;

Endorsing the main recommendations of the CARICOM Commission on Youth Development with regard to the CSME, youth governance, human resource development, sports and culture;

Declare

· Our intention to explicitly recognise and clearly articulate the role of youth in Caribbean development in the amended Revised Treaty of Chaguaramas; and to ensure that this role is enshrined in national and regional development strategies, together with provisions for youth mainstreaming, youth-adult partnership and youth participation across all sectors;

· That we welcome the United Nations Proclamation of 2010 as the International Year of Youth which enhances the symbolic relevance of this first Special Summit of CARICOM Heads of Government on Youth Development and the timeliness of the report of the CARICOM Commission on Youth Development;

· That we support actions aimed at establishing a clearly defined research and policy agenda as the framework for empowering and developing youth in the region, informed by the several research papers undertaken for the CCYD as part of its investigations; complemented by a central mechanism for storing and analysing research and best practice data; and supported by development partners and donors in the Region;

· Our commitment to initiatives to create a mass movement of young people in support of regional integration and to shape a sense of common identity and destiny through mechanisms and strategies such as ICT, youth-led advocacy and peer sensitisation networks, youth exchanges, sports and culture;

· Our full support for auditing Departments responsible for Youth Affairs and for developing, by mid-2011, comprehensive restructuring plans informed by regional guidelines which include coordination of youth development initiatives nationally; mainstreaming youth; strategic planning and evidence-based/research-driven programming; forming strategic alliances and implementation partnerships with youth organisations/NGOs/CBOs and development agencies; coordinating the implementation of the Regional Strategy for Youth Development; and translating regional policy into national action;

· That we strongly endorse the recommendation to use the Commission on Youth Development’s research findings to strengthen the Regional Strategy for Youth Development and to develop complementary CARICOM Youth Development Goals, targets and indicators as desirable outcomes for youth well-being and empowerment;

· Our commitment to recognise and provide incentives for outstanding youth talent, excellence and volunteerism though the establishment of a regional youth award at the level of the Order of the Caribbean Community and a multi-agency Regional Youth Awards and Incentives Programme;

· That we will support policies and programmes to engage the creative intellect and energy of a diverse youth population in facing the challenges of globalisation and the CSME, and to develop national and regional youth governance networks with clearly articulated roles for National Youth Councils, CARICOM youth Ambassadors and other national and regional structures.

· That the inter-relatedness of education, health, labour and other social sector areas require the development of youth mainstreaming, the development of collaborative multi-sectoral strategies and the coordination and harmonisation of the efforts of the public and private sector, civil society and development partners;

· Our commitment to take account of the gender dimension in all of our programmes aimed at youth development and empowerment and to embrace the role of the media as a responsible partner in all our efforts to empower and develop young people;

· Our endorsement of proposals to develop, in consultation with regional and international agencies and donors, the modalities for a sustainable regional mechanism for financing the operationalisation and implementation of the commitments arising out of this Special Summit on Youth Development; and for strengthening the capacity of the CARICOM Youth Desk to provide oversight of the implementation and monitoring of the Regional Strategy for Youth Development and of this Declaration;

· Our strengthened resolve to scale up initiatives to commemorate International Youth Day on 12 August 2010 as well as Caribbean Youth Day on 30 September 2010.

Paramaribo, Suriname
30 January 2010


◄▼►

CONTACT: piu@caricom.org