dinsdag 13 april 2010

Top Business Planning Tips

Planning blijft een belangrijk instrument binnen bedrijven.
Daar ondernemers voldoende aandacht hieraan moeten schenken, geeft de NPS hierbij enkele suggesties voor het effectief plannen.
 
5 Tips voor effectief Business Planning
 
  1. Definieer precies wat uw business is en u moet in staat zijn het goed te articuleren. Ken uw missie.
  2. Overweeg uw motieven. U moet  een passie  hebben om zakenman/vrouw te zijn en om eigenaar te zijn van dit bedrijf.
  3. U moet bereid zijn om lange uren te stoppen in het bedrijf, discipline hebben, constant leren en met de frustraties van het hebben van een eigen bedrijf kunnen omgaan.
  4. Maak een concurrentie analyse van uw markt, inclusief producten, prijzen, promotions, advertenties, distributie, kwaliteit, service, en wees op de hoogte van de buiten krachten welke van invloed zijn op uw bedrijf.
  5. Vraag hulp van andere bedrijven, verkopers, professionals, overheids instanties, employees, handels associaties en trade shows. Wees alert, stel vragen en bezoek de help desk van de lokale bedrijfsleven organisaties.
 
5 Tips om een goed Business Plan te maken
 
  1. Maak een lange termijn planning. Zet een traject uit waar u over 5 jaren wilt zijn en hoe u daar wilt komen.
  2. Schijf het plan zelf. Op deze manier leert u meer van uw business.
  3. Uw Business Plan moet een levend document zijn. Bekijk het regelmatig en maak de nodige aanpassingen.
  4. Laat anderen die u kunnen helpen uw plan zien zoals bankiers, belangrijke employees en adviseurs.
  5. Begrijp goed dat u op kort termijn een prijs zal betalen om lange termijn groei te bereiken.
 
5 Tips om hulp te krijgen van universiteiten en hoge scholen
 
  1. Stel uw bedrijf voor om als case studie gebruikt te worden. U zal veel leren over uw bedrijf en goede adviezen krijgen.
  2. Zoek management en technische assistentie van een Small Business Development Center. Vele landen beschikken over zo een bureau.    
  3. Participeer in speciale programmas. Vele universiteiten sponsoren programmas die te maken hebben met klein ondernemerschap.
  4. Werk samen met universiteiten om stage plaatsen te geven aan studenten.
  5. Onderzoek welke expertise er beschikbaar is op de universiteit. U hebt misschien geluk om de juiste persoon te vinden als consultant of om in uw Raad van Toezicht te plaatsen.
 
5 Tips voor het maken van een begroting
 
  1. Beschouw uw begroting als een tool, een financieel plan om doelen te bepalen en voortgang te meten.
  2. Begin met verkoop doelen.
  3. Gebruik uw ervaring om uw  kostprijs te berekenen en trek het af van de omzet om het bruto resultaat te berekenen.
  4. Voorspel variabele kosten (zoals reiskosten en commissies die afhangen van het niveau van de verkoop) en vaste lasten (zoals huur).  Trek deze uitgaven af van uw bruto resultaat om uw netto resultaat te berekenen (vóór aftrek van belastingen)
  5. Verdeel uw jaarlijkse begroting in kwartalen en monitor vooruitgang elke 3 maanden voor problemen en om zonodig corrigerend op te treden.
 
5 Tips om een solide Business Plan te schrijven
 
  1. Schrijf een Business Plan met een complete financieel en marketing plan.
  2. Uw marketing plan moet gebaseerd zijn op uw sterkheden, de zwakheden van uw concurrenten en de wensen van uw klanten.
  3. Test de realiteit van uw bedrijf: zal het werken en waarom. Analyseer uw bedrijf stapsgewijs.
  4. Besteed tenminste 2 uren per week aan denken en plannen.  U draait uw bedrijf en niet andersom.
  5. Stel een jaarlijks operational plan vast.  Review het regelmatig met de geschikte employees.
 
5 Tips voor het ontwikkelen van beleid voor uw bedrijf
 
  1. Denk vooruit. Ontwikkel policies vóór u ze nodig hebt. Hierdoor kunt u een crises en gekke situaties  voorkomen.
  2. Stel vast wat uw policies nodig hebben. Sommige dingen hebt u heel vroeg nodig zoals een missie, alsook compensatie, evaluatie van prestaties en personeelsbeleid.
  3. Vraag de input van belangrijke employees en van uw Raad van Toezicht, Advies Raad en andere adviseurs.
  4. Communiceer uw beleid naar een ieder in het bedrijf.
  5. Review uw beleid regelmatig en stel het bij als het nodig mocht zijn.
 
5 Tips voor Uittree Strategieën
 
  1. Plan uw vertrek bij de aanvang van uw bedrijf. Gaat u het verkopen, aan de kinderen over dragen of een naamloze vennootschap van maken?
  2. Neem tijd om na te gaan wat het effect van uw uittree op het bedrijf zal zijn. Moeten uw kinderen worden getraind?
  3. Bereken de prijs van elke strategie bv het niet meer privé zijn van financiële informatie als een NV wordt opgezet.
  4. Wees op uw hoede omdat uw investeerders hun eigen uittree strategie hebben. Wees bereid om hun uittree met hun te bespreken, hoe ze dat zien en wat hun opbrengst zal zijn.
  5. Plan tijdig voor de rest van uw leven als u het bedrijf verlaat: het opzetten van een ander bedrijf, doceren enz.
 
 
5 Tips ter voorbereiding van veranderingen
 
  1. Evalueer uw bedrijfscultuur om te ontdekken als er obstakels zijn  tegen veranderingen.  Soms moeten tradities worden veranderd als voorbereiding op veranderingen.
  2. Blijf praten over veranderingen zodat employees gaan denken in termen van veranderingen en kunnen helpen om dit te realiseren.
  3. Maak de verwachtingen duidelijk voor een ieder. Belangrijke employees moeten weten dat het hun verantwoordelijkheid is om veranderingen te verwelkomen.
  4. Plan vooruit voor de grootste verandering: uw pensioen of uittree uit het bedrijf. Leid nieuw leiderschap op.
 
5 Tips voor Technologische Planning
 
  1. Creëer een masterplan voor technologische planning, net zoals u een Business Plan zou maken.
  2. Ontwerp het plan zodanig dat het uw business strategie en doelen ondersteunt. Gebruik het om technologische inkoop besluiten te sturen.
  3. Denk over technologische inkopen als investeringen, niet als kosten. Denk eraan dat als u een overall plan hebt, het bedrijf onnodige gelduitgaven kan voorkomen.
  4. Begin de noden van uw bedrijf vast te stellen. Kijk naar de problemen welke moeten worden opgelost en hoe technologie kan helpen.
  5. Haal de nodige expertise in huis om u te helpen. Er zijn zoveel bronnen zoals de Suriname Yellow Pages en de KKF.
 
5 Tips ter voorbereiding van een  groei piek
 
  1. Neem hulp van buiten.  Groei is tricky en stressvol, dus goede bedrijven huren hulp van buiten in, op part-time basis of als consultancy.
  2. Huur tijdig in en vóór het nodig is.  Als uw bedrijf heel snel groeit, neem een operating officer of financiële man in de hand, zelfs als het part time is.
  3. Verander uw eigen rol. U kunt niet alles zelf doen. Delegeer dagelijkse werkzaamheden naar anderen en wordt de leider: de CEO
  4. Neem afstand van klanten die niet voldoende bijdragen aan uw bottom line. Neem afstand van degenen die u van uw doelen afhouden.
  5. Creëer een financiële reserve voor minder goede tijden.
 
 
NPS, de partij van ondernemerschap en welvaart.
 

Geen opmerkingen: